2019-12-31, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Kul, nu har jag lite mer koll tror jag
Vilken sorts spray funkar? Typ sån här?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/rengoringsspray/avfettningsmedel-004552/
Japp. Och en liten pensel att göra rent med. Bilen kommer gå renare o starta lättare osv
Citera
2019-12-31, 12:47
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Vid bes brukar de ju plugga in sig och tanka ur eventuella felkoder. Varför gör de det, och vad kan det leda till? Har en bil med tänd motorlampa, får upp felkod "luftmassflödesensor fel". Kan bilen bli underkänd då?

I stället för att killgissa:
TSFS 2017:54

Citat:
Metod Funktionskontroll av att felindikatorn/varningslampan tänds
före start av motorn och att den släcks när motorn startat.
Bedömning Underkännande genom avlästa emissionsrelaterade felkoder
med OBD-utrustning, ska endast ske när felindikatorn/
varningslampan samtidigt indikerar för fel i systemet eller i
samband med utsläppsvärden som överstiger gränsvärden i
30.2.1, 30.2.2 och 30.3.1. Underkännande enligt ovan ska
endast ske av koderna P0001-P0499 samt P0650 enligt SS-
ISO 15031-6:2015.

Lyser lampan och du har felkod P0101 så blir den alltså underkänd.
Citera
2019-12-31, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Trist men bra att veta, tack du och alla för snabba svar!
Citera
2019-12-31, 12:51
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Ja se, här finns idiotin dokumenterad. Det ENDA som i realiteten borde vara avgörande är VERKLIGA utsläppsvärden.

Edit: För er som vill läsa på mer om hur felkoder utvärderas i ECU-mjukvara så se ISO14229 (ISO15765 för CAN-specifikt). Tyvärr så är inte automotive som andra mjukvarubranscher, det är för mycket hårdvara involverat. Detta skapar en falsk trygghet då många idag inom automotive tror att allt går att lösa med mjukvaran, lite nya tidens IT-hybris.
Senast redigerad av calmsolution 2019-12-31 kl. 13:05.
Citera
2019-12-31, 13:27
Medlem
Citat:
Vid bes brukar de ju plugga in sig och tanka ur eventuella felkoder. Varför gör de det, och vad kan det leda till? Har en bil med tänd motorlampa, får upp felkod "luftmassflödesensor fel". Kan bilen bli underkänd då?

Köp en ny luftmassemätare, kostar inte så mycket om du beställer en, men det e viktigt att den är av samma märke.. Tar 5 min att byta och sitter oftast lättillgängligt.

När ja byte min så fick ja problem när ja inte använde mej av en original del, det visade sej efteråt att originalet va billigare än det andra märket..

Det där med att rengöra en luftmassemätare är krångligt då dom e ganska känsliga.
Citera
2019-12-31, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Finns äldre bilar som har motorlampa men ingen OBDII, de blir automatiskt underkända. Även om bes läser ut DTC kan denna vara missvisande pga konstruktionsfel i mjukvara tex. Exempelvis kan en FTB för en DTC på sensor vara fel för att man har gjort ett simpelt pekarfel i SW som gör att kalibreringsdata rensas, eller missat att implementera ett enkelt lågpassfilter vid detektion så att count-in slår i taket alldeles för tidigt.

Ahh do menar sooo..
Citera
2019-12-31, 14:03
Avslutad
Citat:
Kul, nu har jag lite mer koll tror jag
Vilken sorts spray funkar? Typ sån här?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/rengoringsspray/avfettningsmedel-004552/
eller
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/kraftrengoring-2000037585

Nej... köp en air mass sensor cleaner. Mekonomen har tex.
Citera
2019-12-31, 14:12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Sätt in en Raspberry pi som skickar ut fejkade signaler på ODBII-porten om att allt är okej.
I värsta fall kan man blåsa in extern luft i avgassystemet så man får okej avgasvärden.

Det bästa är att de inte får kontakt alls med ODBII-porten. Har du inga anmärkningar i övrigt så låter de en åka.

Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Detta är nog ett av de bästa tipsen i tråden. Dessutom visar de hur enkelt det är att manipulera systemen.

Edit: Jag syftar på Pi, det där med blåsa luft kommenterar pantywanker längre ner.
Really, bästa?
Nog för att det är få som förespråkat att åtgärda felet. Men det är bästa tipset, att laga det som är trasigt. Är ju bara idioti att spoofa OBD-data för att lura bilprovningen när bilen troligtvis går sämre, det riskerar att bli följdfel, högre bränsleförbrukning och det lär kosta ungefär lika mycket som att laga felet.
Citera
2019-12-31, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AwakeAsFuck
Nej... köp en air mass sensor cleaner. Mekonomen har tex.
Aha. Heter den just så? Får ingen sökträff...
Edit: Kan denna funka? För småelektronik, t ex sensorer står det...
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/elektronikkemi/elektronikrengoring-pa291380sv
Eller för all del denna:
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/elektronikkemi/elektronikrengoring-pa282519sv
Senast redigerad av SirDuke 2019-12-31 kl. 16:20.
Citera
2019-12-31, 17:30
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AwakeAsFuck
Ahh do menar sooo..

Japp, jag tror att du insåg syftet med mitt inlägg. Det finns så många självutnämnda ”experter” här på FB så det gäller att markera.
Om du eller någon annan har något att invända mot mitt inlägg så är ni välkomna.
Citera
2020-01-01, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Lär inte funka på lite äldre bilar där dom mäter avgaserna.
Blåser du in luft i avgassystemet blir bilen underkänd bums på grund av felaktigt Lambdavärde.

Du späder ut avgaserna och får på det viset mindre utsläpp.
ODBII-kontakten visar okej värden med hjälp av din Raspberry PI

Eller är du riiiktigt sneaky så kan du spoofa signalen mellan deras blåtandsanslutna(?) kontaktdon och display.
Men då är det nog billigare o bara fixa felet, dock inte lika kul.

Jag har på sista tiden blivit godkänd med icke fungerande anslutning till ODBII-porten.
Inga mätvärden har kunnat utläsas för att man inte kunde ansluta.
Man får dock inte ha några andra fel på bilen för då knorrar de om ombesiktning och att porten skall fungera.
Citera
2020-01-01, 11:53
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokro
Köp en ny luftmassemätare, kostar inte så mycket om du beställer en, men det e viktigt att den är av samma märke.. Tar 5 min att byta och sitter oftast lättillgängligt.

När ja byte min så fick ja problem när ja inte använde mej av en original del, det visade sej efteråt att originalet va billigare än det andra märket..

Det där med att rengöra en luftmassemätare är krångligt då dom e ganska känsliga.
Det är väl dumt att köpa ny LMM om man inte vet att den är felaktig?
Felkoden kan ju lika gärna vara satt p.g.a. luftläckage, så det bör ju kollas först.

För övrigt är det inte alls krångligt att göra ren LMM, bara att lossa ett par slangklämmor och ett kontaktdon, och sen gå på försiktigt med lacknafta och en pensel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in