2019-12-31, 13:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Inta alls konstigt. Det är inte alla barn som har en PR byrå bakom ryggen.
Men det är många PR-byråer som misslyckats med att lansera både det ena och det andra, särskilt world wide.

Är det inte fantastiskt att just Greta Thunberg hittade denna exceptionellt skickliga PR-byrå.
Vilken byrå är det förresten. Jag tänkte börja sälja Eid Al Fitr-skinka i arabvärlden , men har inte riktigt fått den respons jag hoppats på.
2019-12-31, 13:16
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Men det är många PR-byråer som misslyckats med att lansera både det ena och det andra, särskilt world wide.

Är det inte fantastiskt att just Greta Thunberg hittade denna exceptionellt skickliga PR-byrå.
Vilken byrå är det förresten. Jag tänkte börja sälja Eid Al Fitr-skinka i arabvärlden , men har inte riktigt fått den respons jag hoppats på.
Om en 16-åring skall upp på världsscenen på ett år ligger mycket större krafter än en PR-byrå bakom.
2019-12-31, 13:18
Medlem
Lawlines avatar
Citat:

Nu var det inte greta som hittade byrån. Läs längre tillbaka i tråden så hittar du svaret.
2019-12-31, 13:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Aftonbladet publicerade reportage om henne första dagen hon strejkade.

Ni försöker attackera de personer som analyserar och kritiserar Greta. Det har inget alls med hennes budskap att göra. Ni påstår att de som kritiserar Gretas verksamhet är misslyckade. Det vet ni inget om och det har inte med hennes budskap att göra.
Jag tror inte de som kritiserar Greta Thunbergs budskap är misslyckade.

Edit: I alla fall inte mera mera misslyckade än andra.
Senast redigerad av Surtruten 2019-12-31 kl. 13:24.
2019-12-31, 13:24
Bannlyst
Citat:
Aftonbladet publicerade reportage om henne första dagen hon strejkade.

Ni försöker attackera de personer som analyserar och kritiserar Greta. Det har inget alls med hennes budskap att göra. Ni påstår att de som kritiserar Gretas verksamhet är misslyckade. Det vet ni inget om och det har inte med hennes budskap att göra.

Jag sätter en högst plausibel psykologisk profil på människor som dag ut och dag in hänger sig till att förminska en sextonårig tjej som har gjort mer och lyckats med mer för det hon tror på, än nästan alla bara vågar drömma om.

Att du tillhör denna skara förklarar varför du kommer till din egen undsättning, men det gör dig inte mer heroisk. Om du brinner för motsatsen till det Greta tror på, hade det nog varit mer konstruktivt att lämna din anonymitet på Flashback och driva dina frågor på riktigt. Som det är nu nu framstår du bara som ynklig och det är ingen bra grogrund för att skapa förändring.
2019-12-31, 13:32
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag sätter en högst plausibel psykologisk profil på människor som dag ut och dag in hänger sig till att förminska en sextonårig tjej som har gjort mer och lyckats med mer för det hon tror på, än nästan alla bara vågar drömma om.

Att du tillhör denna skara förklarar varför du kommer till din egen undsättning, men det gör dig inte mer heroisk. Om du brinner för motsatsen till det Greta tror på, hade det nog varit mer konstruktivt att lämna din anonymitet på Flashback och driva dina frågor på riktigt. Som det är nu nu framstår du bara som ynklig och det är ingen bra grogrund för att skapa förändring.
Du hittar på olika saker om de som kritiserar Gretas budskap för att försöka få bort diskussionen från hennes budskap.

Det har inget värde alls när man diskuterar Greta.

Det är en klassisk metod som används av de som försvarar massmedias indoktrinering.

Så nu lämnar jag den delen.

Ni försöker få bort diskussionen från att en 15-åring utan tidigare erfarenhet, med bara en plan att sitta på gatan med en skylt, blir världskändis på ett år. Aftonbladet publicerar reportage om henne första dagen hon strejkar. Samtidigt börjar en filminspelning. Det fordrar planering och starka krafter bakom.
Senast redigerad av wwr 2019-12-31 kl. 13:37.
2019-12-31, 13:42
Bannlyst
Citat:
Du hittar på olika saker om de som kritiserar Gretas budskap för att försöka få bort diskussionen från hennes budskap.

Det har inget värde alls när man diskuterar Greta.

Det är en klassisk metod som används av de som försvarar massmedias indoktrinering.

Så nu lämnar jag den delen.

Ni försöker få bort diskussionen från att en 16-åring utan tidigare erfarenhet, med bara en plan att sitta på gatan med en skylt, blir världskändis på ett år. Aftonbladet publicerar reportage om henne första dagen hon strejkar. Samtidigt börjar en filminspelning. Det fordrar planering och starka krafter bakom.

Du är besatt av att förminska en 16-årig flickas skicklighet, så till den grad att du dag ut och dag in avlägger invektiv och försöker förklena henne och startar trådar om vilken typ av bil som Greta åkte i på en viss bild. Jag ser inte att du talar om hennes budskap utan är helt upptagen av att prata om hemliga globala djävulska nätverk som skapats för att medelmmarna drivs av att göra livet på jorden till ett veritabelt helvete.

Och ja, det är både spännande och spot on topic att du som vuxen man inte ser det patetiska i detta beteende pga att du är fullständigt trollbunden av ett barn. Tänk vad denna lilla Greta kan sätta igång hos somliga.
2019-12-31, 13:47
Medlem
Citat:
Jag känner en familj som har en dotter som läste in halva åttan och hela nian själv hemma med bra betyg så det går ju att klara av skolan utan att vara där om man får rätt stöd. Sedan har både gymnasiet och högskolestudierna gått bra.

Jag har ingen aning om hur mycket frånvaro Greta Thunberg har, men den frånvaro hon haft har ju uppenbart inte påverkat betygen negativt. Kanske hade resultatet blivit sämre om man tvingat GT att vara i skolan hela tiden.

Att döma av medias rapportering om Gretas triumftåg genom Europa under förra vintern och våren, alla dessa möten med Schwarzenegger och Påven, massmöten i Tyskland UK etc, så måste hon ju rimligen ha haft en mycket hög frånvaro. Alla dessa resor företogs ju med tåg. Sånt tar tid. Därför blir det extra mystiskt att hon kunde få högsta betyg i ett ämne som slöjd. Hur bar hon sig åt?
2019-12-31, 13:51
Medlem
wwrs avatar
Citat:
... en 15-åring utan tidigare erfarenhet, med bara en plan att sitta på gatan med en skylt, blir världskändis på ett år. Aftonbladet publicerar reportage om henne första dagen hon strejkar. Samtidigt börjar en filminspelning. Det fordrar planering och starka krafter bakom.

Vem är t.ex Benjamin Wagner? En 26-åring som kan ha agerat "storebror" åt Greta utanför riksdagen varje dag under de första tre veckorna när strejken startade. Han påstår sig ha hört om strejken första dagen och bestämde sig för att vara med dagligen från dag 2, trots att han trodde att han skulle förlora jobbet. Han har även deltagit i andra demonstrationer.

Ingen offrar jobbet för en "strejk" den råkat höra om dagen innan.

Men inga media kritiserar Greta eller letar efter de verkliga drivkrafterna. Detta eftersom media tillhör drivkrafterna.
2019-12-31, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Kanske ifrågasättandet handlar om hur man som vuxen kan dyrka en skapad individ, kan du elaborera skicklighet?

Ja, att Greta har en förmåga att skapa närmast avgudadyrkan och dra massorna är minst lika spännande ur ett psykologiskt perspektiv.

Jag kanske ska tillägga att jag inte har något särskilt miljöintresse och tycker personligen att Greta är väldigt ensidig och "autistisk" i sin världsbild. Men att hon strider för det hon tror på och att hon är väldigt framgångsrik på det, är så tramsigt att förneka att det blir omöjligt att ta den som gör det på allvar.
2019-12-31, 14:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Att döma av medias rapportering om Gretas triumftåg genom Europa under förra vintern och våren, alla dessa möten med Schwarzenegger och Påven, massmöten i Tyskland UK etc, så måste hon ju rimligen ha haft en mycket hög frånvaro. Alla dessa resor företogs ju med tåg. Sånt tar tid. Därför blir det extra mystiskt att hon kunde få högsta betyg i ett ämne som slöjd. Hur bar hon sig åt?

Greta hade en sk anpassad skolgång vilket innebär en del flexibilitet. I första hand var det fredagar hon fick vara ledig från skolan, i utbyte mot att hon studerade på egen hand, men vid behov kan det ha varit någon annan dag också. Hennes resor var dock ofta korta tidsmässigt. Snabbt fram och tillbaka.

Om inte slöjden var på fredagar så kan hon ha haft en ganska hög närvaro där. Men det kan också vara så att hon fick pyssla med det på egen hand vid en annan tidpunkt. Jag vet inte riktigt här.
2019-12-31, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

- fått 250 000 människor i New York och 500 000 personer i Montreal att demonstrera för något hon tror på

Det är ett ömsesidigt utnyttjande. Båda vinner på det. Greta får ut sitt budskap. Och de andra har en person som får ut ett budskap som de sympatiserar med.

Det brukar fungera så här. Helt normalt. win-win för bägge.

Greta får sitt budskap?

Det var väldigt mycket resande och nyttjande av naturresurser för att få ut budskapet om att lyssna på forskarna.

Forskarna är inte överens. Så Gretas budskap är svårt, mycket svårt att följa då det är väldigt väldigt luddigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in