2019-12-30, 15:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Precis vad jag menar. Därför jag snackade om vacuum som en kraft.

Retoriken gick hem, vacuum kan inte vara en kraft. Alltså strider gravitationskraften mot fysikens grundlagar där allting har en motkraft.
Motkraften till gravitationen (vad gäller atmosfären) är lufttrycket.
Citera
2019-12-30, 15:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vem skulle förlora på det vet jag inte, men hade jorden varit platt kan man ju tänka sig att alla de sociala och ekonomiska system vi har idag skulle kollapsa, och vår mening här på jorden ifrågasättas. Make of that what you will!
Varför skulle det bli en kollaps?
Vad har vi för mening här på jorden?
Citera
2019-12-30, 15:23
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Det är inte möjligt att överleva i vakuum, man kan inte konstruera rymddräkter som klarar av atmosfärtryck som motsvarar trycket vi har omkring oss
Det sammanlagda atmosfärstrycket på vår kropp är mellan sex och tio ton, har hört högre siffror nämnas. Det flesta har nog lite svårt att greppa atmosfärtryckets kraft men länken nedan kan ge en indikation. Det är atmosfärstrycket som håller lasten vid sugkopparna. Med andra ord, det är inte vakuum som "suger" fast lasten vid "sugkopparna", det är atmosfärstrycket som trycker 25 ton tunga lasten mot "sugkopparna".

https://www.youtube.com/watch?v=v_He5T4_9v4

Det är INTE vacuum i dessa lyft-maskiner

Hade det varit vacuum hade den inte klarat av att lyfta 25 ton. Det är ”utdragen” luft som gör att dom kan lyfta 25 ton.

Lär dig lite om pneumatik innan du kommer mer rena felaktigheter.
Senast redigerad av Jazzil 2019-12-30 kl. 15:25.
Citera
2019-12-30, 15:27
Medlem
Citat:
Vem behöver ljuga när man tar skolböckernas teoretiska lära som absolut sanning? Om du släpper ett föremål mot marken, och det i din skolbok står att det faller pga en sfärisk planets mittpunkt som drar det mot sig, ljuger du då när du säger att det faller pga jordens gravitation?

Vem skulle förlora på det vet jag inte, men hade jorden varit platt kan man ju tänka sig att alla de sociala och ekonomiska system vi har idag skulle kollapsa, och vår mening här på jorden ifrågasättas. Make of that what you will!

Vet inte vad du gick i för konstig skola men i min skola så har vi aldrig tagit teori som en absolut sanning. Tvärtom, jag har alltid haft en massa laborationer där man genom empiri verifierat teorin.

Lever du i tron att vi inte har empiriska bevis för gravitation? Inget kan vara mer fel, vi har massor med empiri för gravitation. Allt från något så enkelt som att en fjäder tänjs ut när man hänger en tyngd i den via cavendish-likande till de lite mer avancerade såsom gravitationslinser och omloppsbanor.

Det finns ett massivt empiriskt stöd för gravitation så man behöver verkligen inte "tar skolböckernas teoretiska lära" utan du har alla möjligheter att utforska saken själv.
Citera
2019-12-30, 15:31
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Vem behöver ljuga när man tar skolböckernas teoretiska lära som absolut sanning? Om du släpper ett föremål mot marken, och det i din skolbok står att det faller pga en sfärisk planets mittpunkt som drar det mot sig, ljuger du då när du säger att det faller pga jordens gravitation?

nä men jag ifrågasätter inte något alls. Jag har fått lära mig att jorden är rund. det har alla som gått i skola. jag är mest nyfiken på varför det finns folk som påstår att en teroin är falsk och varför isåfall anledningen är till att denna läran existerar om den nu är oriktig? på något sätt måste ju någon "tjäna" på att sprida falska rykten om jordens form, alternativt måste någon förlora på det.
Jag är bara nyfiken på anledningen till att det skulle vara en lögn om jordens runda form? det kan ju inte bara bero på att någon snubbe för en jävla massa år sedan bestämde sig för att.. nä nu jävlar säger vi att jorden är runt.. och så blev det så, och ingen har kunnat motbevisa honom nog för att sedan lära ut motsatsen i den moderna utbildningen?
Citera
2019-12-30, 15:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Har väldigt svårt att se sambandet mellan vårt ekonomiska system och platt/rund jord om jag får vara ärlig.
Mänskligheten har ju gått igenom stora förändringar förut som t ex då Copernicus och Galileo kom fram till att solen var i centrum och vad jag vet så kollapsade inte vårt samhälle då.
Citera
2019-12-30, 15:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Vad gränsar det till?

Nu är du bara fånig. Du har sett flera inlägg som förklarat för dig att en atmosfärs tryck ligger intill < 1 atmosfärs tryck, som i sin tur ligger intill ett ännu lite lägre tryck. Osv till rymdens extremt låga tryck.
Citera
2019-12-30, 15:36
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Varför skulle det bli en kollaps?
Vad har vi för mening här på jorden?

T.ex skulle NASA budget $500M per dag försvinna

Stor del av dagens vedertagna vetenskap skulle konsidereras falsk vetenskap

Man skulle gå tillbaka till tartarernas lösning med fri trådlös elektricitet

Osv
Citera
2019-12-30, 15:38
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vilken retorik är det? Finns väl ingen naturvetare som någonsin har föreslagit att vakuum är en kraft?

Och varför i hela världen skulle gravitation strida mot Newtons rörelselagar?
Självklart har gravitationen en motkraft om ett föremål är i vila. Och finns det ingen motkraft så accelererar objektet med 9,8 m/s^2 mot jorden masscentrum.

Ovan två exempel är extremt lätta att bevisa. Eller påstår du att du inte känner något tryck på dina fotsulor när du står upp? Jösses vilka spån ni är...

Inte en enda meteor har slagit ned i "vår tid" där vi dokumenterat och bevittnat nedslaget.

Fundera på varför...

Nej, kraters räknas inte. De beror troligtvis på andra orsaker.
Citera
2019-12-30, 15:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
T.ex skulle NASA budget $500M per dag försvinna

Stor del av dagens vedertagna vetenskap skulle konsidereras falsk vetenskap

Man skulle gå tillbaka till tartarernas lösning med fri trådlös elektricitet

Osv

Källa på Nasas budget, din lille lögnare?
Citera
2019-12-30, 15:41
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vakuum är ingen kraft.

Nej exakt det jag ville framföra. En retorik jag ville framföra för att ni ska inse hur absurd gravitationskraften är.

Utan motkraft, ingen kraft.

Vad är det som håller samman vår jord? Det rimmar inte logiskt med ett omgivande vakuum. Saker borde sippra ut.

Kom gärna med ett experiment i mindre skala där man bevisat fenomenet gravitationskraft - vakuum
Citera
2019-12-30, 15:42
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Källa på Nasas budget, din lille lögnare?

Ett knapptryck
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Budget_of_NASA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in