Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Vem behöver ljuga när man tar skolböckernas teoretiska lära som absolut sanning? Om du släpper ett föremål mot marken, och det i din skolbok står att det faller pga en sfärisk planets mittpunkt som drar det mot sig, ljuger du då när du säger att det faller pga jordens gravitation?
Vem skulle förlora på det vet jag inte, men hade jorden varit platt kan man ju tänka sig att alla de sociala och ekonomiska system vi har idag skulle kollapsa, och vår mening här på jorden ifrågasättas. Make of that what you will!
Vet inte vad du gick i för konstig skola men i min skola så har vi aldrig tagit teori som en absolut sanning. Tvärtom, jag har alltid haft en massa laborationer där man genom empiri verifierat teorin.
Lever du i tron att vi inte har empiriska bevis för gravitation? Inget kan vara mer fel, vi har massor med empiri för gravitation. Allt från något så enkelt som att en fjäder tänjs ut när man hänger en tyngd i den via cavendish-likande till de lite mer avancerade såsom gravitationslinser och omloppsbanor.
Det finns ett
massivt empiriskt stöd för gravitation så man behöver verkligen inte
"tar skolböckernas teoretiska lära" utan du har alla möjligheter att utforska saken själv.