2019-12-30, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vad i hela världen har din okunskap om flyginstrument med jordens form att göra?

Och betydligt mer intressant är att du verkar antyda att ingen annan heller "får ihop det".
Nej det antyder jag inte.
Men jag får inte ihop det med gyrot.
Om du kan förklara hur det fungerar så blir jag nöjd.
Citera
2019-12-30, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Äntligen börjar du förstå! Vakuum är ingenting och kan inte ha kraft eller tryck. Av den anledningen, så kan inte atmosfärstryck gränsa till vakuum utan barriär.

Atmosfärstryck? Vad är det? Menar du normaltryck 1013 mbar?

Lufttrycket faller med stigande höjd och på t.ex 50km är det långt ifrån 1013 mbar. Det är mao ingen som påstår att normaltryck finns precis bredvid vakuum.

Vad jag påstår är att trycket 1,0000001 kan existera bredvid trycket 1,0000002. Vilket mycket väl bevisas av att lufttrycket varierar även nere på marken.

Hur är det fatt egentligen? Ifrågasätter du något så trivialt som väder? Ifrågasätter du vädertermen "högtryck"?
Citera
2019-12-30, 13:53
Medlem
-=Damian=-s avatar
Nu orkar jag inte läsa igenom alla sidorna.. så ställer en fråga till er som tror på att jorden är platt. varför skulle vetenskapsmännen ljuga om att den är rund? finns det något att tjäna på det? Vill gärna förstå motståndet mot att folk tror stenhårt på att vetenskapen som vi är van vid idag ljuger om jordens form?

Om den nu vore platt.. vem skulle förlora på det?
Citera
2019-12-30, 14:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är inte möjligt att överleva i vakuum, man kan inte konstruera rymddräkter som klarar av atmosfärtryck som motsvarar trycket vi har omkring oss
Det sammanlagda atmosfärstrycket på vår kropp är mellan sex och tio ton, har hört högre siffror nämnas. Det flesta har nog lite svårt att greppa atmosfärtryckets kraft men länken nedan kan ge en indikation. Det är atmosfärstrycket som håller lasten vid sugkopparna. Med andra ord, det är inte vakuum som "suger" fast lasten vid "sugkopparna", det är atmosfärstrycket som trycker 25 ton tunga lasten mot "sugkopparna".

https://www.youtube.com/watch?v=v_He5T4_9v4
Man kan konstruera dykardräkter som klarar t ex 50 meters djup i vatten vilket är betydligt större tryck än vakuum då trycket ökar med en atmosfär för var tionde meter i vatten så att en det inte skulle gå att skapa en rymddräkt som fungerar är rent trams.
Citera
2019-12-30, 14:34
Medlem
Citat:
… man kan inte konstruera rymddräkter som klarar av atmosfärtryck som motsvarar trycket vi har omkring oss

Du är som vanligt helt borta när det gäller ens grundläggande fysik.
Det handlar om en tryckskillnad på en bar vilket är mindre än skillnaden mellan ett cykeldäck och atmosfären.

Citat:
Det sammanlagda atmosfärstrycket på vår kropp är mellan sex och tio ton, har hört högre siffror nämnas. Det flesta har nog lite svårt att greppa atmosfärtryckets kraft men länken nedan kan ge en indikation.

Tryck mäts såklart inte i kilogram, tryck är kraft per area och har enheten N/m^2 eller Pascal (eller bar)

Normalt lufttryck är 1013 millibar eller 101325 Pascal vilket är samma sak som 100000 Newton per kvm.

Ovan är såklart den vetenskapliga förklaringen.
Vad jag och andra inte förstår är hur det funkar i din värld. Du vill ju inte ens erkänna att det finns en nedåtriktad kraft och då kan det ju inte heller finnas något atmosfärstryck. Så vad i hela världen betyder det när du säger "atmosfärstrycket på vår kropp är mellan sex och tio ton"?

Hur gör du om från massa (ton) till lufttryck?
I min värld, där det finns tyngdkraft och F=m*g, så är massan 10 ton om trycket är 10000N och lilla g =10.
Senast redigerad av WilleGarvin 2019-12-30 kl. 14:46.
Citera
2019-12-30, 14:43
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Äntligen börjar du förstå! Vakuum är ingenting och kan inte ha kraft eller tryck. Av den anledningen, så kan inte atmosfärstryck gränsa till vakuum utan barriär.

Precis vad jag menar. Därför jag snackade om vacuum som en kraft.

Retoriken gick hem, vacuum kan inte vara en kraft. Alltså strider gravitationskraften mot fysikens grundlagar där allting har en motkraft.
Citera
2019-12-30, 14:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Som jag tolkar det hela måste "gravitationens" kraft vara starkare än vacuum kraften från rymden. Annars hade all materia flugit ut i rymden.

Bevis för detta borde gå att iscensätta på mindre skala.. Mig veterligen har man inte kunnat återskapa fenomenet i mindre skala. Detta talar för att globe model är lite fejk.

Frågan är hur stark rymdens "vacuum" kraft är. Var går gränsen innan partiklar bryts isär i "rymden"

En människokropp ska enligt nasa fysiker vara för svag men en rymddräkt av metall klarar sig.

Hur starka bindningar behöver man ha för att motstå vacuum kraften.
Vakuum är ingen kraft.
Citera
2019-12-30, 14:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusson
Och hur anpassar sig ringlasergyrot när man flugit några hundra mil?

Och kan man inte få signalen till HUD:en med hjälp av en liten platta med tyngder?
Varför ett gyro?
Jag vet inte om ringlasergyrot behöver anpassas.
En platta bibehåller inte placeringen mäter inte alla axlarna. Gyrot roterar, vilket motverkar vridning.
Citera
2019-12-30, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Precis vad jag menar. Därför jag snackade om vacuum som en kraft.

Retoriken gick hem, vacuum kan inte vara en kraft. Alltså strider gravitationskraften mot fysikens grundlagar där allting har en motkraft.

Vilken retorik är det? Finns väl ingen naturvetare som någonsin har föreslagit att vakuum är en kraft?

Och varför i hela världen skulle gravitation strida mot Newtons rörelselagar?
Självklart har gravitationen en motkraft om ett föremål är i vila. Och finns det ingen motkraft så accelererar objektet med 9,8 m/s^2 mot jorden masscentrum.

Ovan två exempel är extremt lätta att bevisa. Eller påstår du att du inte känner något tryck på dina fotsulor när du står upp? Jösses vilka spån ni är...
Citera
2019-12-30, 14:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Var angränsar atmosfärstryck till Vakuum?
Enligt globmodellen så avtar atmosfärstrycket gradvis tills det är samma som i rymden, det vill säga nära noll.
Citera
2019-12-30, 14:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad gränsar det till?
Lite högre tryck nedanför och lite lägre tryck ovanför.
Inga barriärer behövs.
Citera
2019-12-30, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Nu orkar jag inte läsa igenom alla sidorna.. så ställer en fråga till er som tror på att jorden är platt. varför skulle vetenskapsmännen ljuga om att den är rund? finns det något att tjäna på det? Vill gärna förstå motståndet mot att folk tror stenhårt på att vetenskapen som vi är van vid idag ljuger om jordens form?

Om den nu vore platt.. vem skulle förlora på det?

Vem behöver ljuga när man tar skolböckernas teoretiska lära som absolut sanning? Om du släpper ett föremål mot marken, och det i din skolbok står att det faller pga en sfärisk planets mittpunkt som drar det mot sig, ljuger du då när du säger att det faller pga jordens gravitation?

Vem skulle förlora på det vet jag inte, men hade jorden varit platt kan man ju tänka sig att alla de sociala och ekonomiska system vi har idag skulle kollapsa, och vår mening här på jorden ifrågasättas. Make of that what you will!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in