Citat:
Ursprungligen postat av
Mentapesola
Vidare så framgår det att sosseväljare inte gillar JÖKen. Så en sak som skulle kunna rädda S är att Löfven avgår och i samband med det så spricker överenskommelsen.
Plus det som jag redan varit inne på i tråden är följande.
Av dem som lämnat S är 35 procent säkra på att de kommer att gå tillbaka och trots allt lägga sin röst på Stefan Löfven och hans parti.
Jag misstänker att tendensen är ungefär densamma för moderata väljare.
Alltså. Alla de som svarar SD i OU idag, kommer inte att rösta på partiet när det väl gäller i ett val. Man driver alltså medvetet opinion i syfte att påverka moderpartiet.
Mycket möjligt att det kan börja som att nya väljare till SD driver opinion både från S/M, men efter fortsatt eskalering och dåligheter blir man en lojal SDare om inget förändras på ett tag.
Man hjälper även omedvetet andra väljare att rösta SD om de blir största partiet i opinionen. Så även fast de är lättflyktiga väljare så kan de väldigt lätt bli lojala.
”Det börjar som en röst i opinionen men blev sedan ett röst i ett val”
Dvs botten ökar varje val. Sen får man inte ta ifrån Åkesson att han numera är delad förstaplats på förtroendelistan, bygger förtroende gör man genom ett långvarigt arbete. Om S tar in en ny ledare måste också denna jobba för det, vilket talar för att S kanske inte byter ledare inför nästa val, kolla hur de gick för Sabuni. Partiledarbyte behöver inte alltid hjälpa partiet.
Man får inte heller ta bort från SD att de numera ligger topp 3 i 9 av 9 frågor, det visar på att väljarna inte bara driver opinion mot sina gamla partier, utan att väljarna verkligen gillar SDs politik och det är viktigt.
Att man numera också är såpass större än M och är oppositionsledarna kommer göra att fler tycker SD känns som ett alternativ än M, som blir än mer irrelevanta.
SD behöver ingå i ett block/samarbete inför nästa val, därför de jobbar så hårt för att bilda ett ”block” och släppas in i värmen.
Om SD ligger på 30% i opinionen och S 25% kommer de nog hamna på ungefär samma siffror i ett val skulle jag tro.