2019-12-30, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
De hadde delt omsorg 50/50
Barna var annenhver uke hos mor eller far.
han sa selv at han startet dagen med å lage frokost og følge barna til skolen

Tror knappast att norska barn går i skolan på juldagen eller julafton. Jag tror att han saknade en stabil förankring i livet och aldrig haft det. Allt var bara på lek... folk runtom honom sysslar alla med "alternativ healing". Exfrun, mamman och barnens nya "pappa"... sociala myndigheter bör kopplas in. Kungabarn eller inte.
Citera
2019-12-30, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
https://www.nrk.no/video/159340

Jag lyssnade nu på hela talet. Jag måste säga att Ari var duktig med tanke på att han inte var en van talare plus att det måste ha varit ohyggligt nervös att tala inför så många människor. Man brukar ju säga att tala inför en stor publik uppskattas som "värre än döden" när man intervjuar folk. Skräcken är så gigantisk.

Sen måste jag säga att det gick väldigt fort för paret: träffade 2001 och bröllop 2002. Vilket få mig att frukta att ett bröllop med shamanen kommer att ske inom den närmaste framtiden.. usch och fyi..

Sen förstod jag inte riktigt vad Ari menade med att de hade väntat på varandra i tio års tid, men att det inte är en lång tid. Vet du vad han menade med det? Sonja och Harald väntade ju på varandra i 9 år och de själva tyckte det vara en evighet..
Citera
2019-12-30, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag lyssnade nu på hela talet. Jag måste säga att Ari var duktig med tanke på att han inte var en van talare plus att det måste ha varit ohyggligt nervös att tala inför så många människor. Man brukar ju säga att tala inför en stor publik uppskattas som "värre än döden" när man intervjuar folk. Skräcken är så gigantisk.

Sen måste jag säga att det gick väldigt fort för paret: träffade 2001 och bröllop 2002. Vilket få mig att frukta att ett bröllop med shamanen kommer att ske inom den närmaste framtiden.. usch och fyi..

Sen förstod jag inte riktigt vad Ari menade med att de hade väntat på varandra i tio års tid, men att det inte är en lång tid. Vet du vad han menade med det? Sonja och Harald väntade ju på varandra i 9 år och de själva tyckte det vara en evighet..

Var det schamanens tal? Har de prasslat i tio år, varit "vänner"? Tre i äktenskapet?
Citera
2019-12-30, 01:16
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Han o Märtha har varit noga med att skydda sina döttrar för offentligheten, han hade aldrig accepterat att tv bevakar hans begravning, där hans barn utsätts för exponering för all sorts media.

Aris medverkan i tv-serien “Ari og halve Kongeriket” tyder väl på att han i alla fall själv var ordentligt mediakåt. Pengarna behövde han inte då hans konst drog in miljoner.

Hur han såg på sina barn och deras relation till media vet jag dock inte.
Citera
2019-12-30, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven

Inte ens etikettexperterna på självaste slottet verkar tycka att detta är något populasen i Norge borde bry sig om efter deras tydliga antihalvflaggningsmanöver när dödsfallet blev offentligt.

Det er nok endel misforståelser rundt dette med flagging på Slottet. Det er to flaggstenger i bruk på Slottet. Den på taket fires kun på halv stang når Kongen dør, som noen har forklart her i tråden tidligere. Stangen på slottsbalkongen har vært firt på halv stang (på begravelsesdagen) for andre tidligere, blant annet da Kongens eldste søster døde.

Det ble flagget på halv stang for Ari både på Kongsseteren og på Skaugum (kongelige eiendommer).

https://www.vg.no/rampelys/i/GG2erB/derfor-er-ikke-flagget-firt-paa-halv-stang-paa-slottets-tak

https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=92585
Senast redigerad av sindarine 2019-12-30 kl. 01:26.
Citera
2019-12-30, 01:22
Medlem
Citat:
Det talas mycket i tråden om psykisk ohälsa hos Ari. Hur mycket kan hans fysiska sjukdom kolesteatom ha påverkat honom innan han fattade beslutet att ta sitt liv?

Om uppgiften att Van Gogh led av sjukdomen är väl självmord inte helt ute ur bilden för oss som bara kan spekulera?

Att gå runt och känna som om man får en kniv i örat låter inget vidare.

https://www.svenskdam.se/kungligt/ari-behn-om-okanda-sjukdomen-som-en-kniv-i-orat/

Nu levde ju både Beethoven och Van Gogh under en helt annan tid så det går inte riktigt att jämföra.
Vanligtvis räcker det med att man behandlar örat med ättika. Om inte det hjälper - vilket är väldigt sällsynt - då kan man operera. Operationen tar ca 3-6 h och resulterar i ett lyckat resultat i 90% av fallen.

Så vitt jag vet hade Ari inte blivit opererad.
Citera
2019-12-30, 01:24
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Tror knappast att norska barn går i skolan på juldagen eller julafton. Jag tror att han saknade en stabil förankring i livet och aldrig haft det. Allt var bara på lek... folk runtom honom sysslar alla med "alternativ healing". Exfrun, mamman och barnens nya "pappa"... sociala myndigheter bör kopplas in. Kungabarn eller inte.

Citatet att han följde barnen till skolan handlade nog om vanliga dagar. Det är inte ett direkt citat från Ari efter att han hittades död och gäller inte julhelgen om jag uppfattar det hela rätt.

(Nej, det går oftast inte att tala med döda personer ens för medium eller media.)
Citera
2019-12-30, 01:25
Medlem
Citat:
Aris medverkan i tv-serien “Ari og halve Kongeriket” tyder väl på att han i alla fall själv var ordentligt mediakåt. Pengarna behövde han inte då hans konst drog in miljoner.

Hur han såg på sina barn och deras relation till media vet jag dock inte.

På juldagen hade han inte längre halva kungariket, då drottningmodern godkänt schmanen för medverkan i det offentliga julfirandet. Luktar narcissism över hela bunten. Stackars barn.
Citera
2019-12-30, 01:25
Medlem
Citat:
Var det schamanens tal? Har de prasslat i tio år, varit "vänner"? Tre i äktenskapet?

Nej, det var Aris bröllopstal. Då visste ingen om shamanens existens ens. Inte ens Märtha (törs jag säga).
Citera
2019-12-30, 01:29
Medlem
Citat:
Citatet att han följde barnen till skolan handlade nog om vanliga dagar. Det är inte ett direkt citat från Ari efter att han hittades död och gäller inte julhelgen om jag uppfattar det hela rätt.

(Nej, det går oftast inte att tala med döda personer ens för medium eller media.)

AB måste ha blivit sjuk och deprimerad oerhört snabbt. Ok, ambivalens in i det sista är vanligt, men att självmordet äger rum på juldagen när alla utom AB i kungakretsen är i kyrkan är en symbolhandling. Vet inte klockslag, men hela händelsen har med detta att göra. Att känna sig utesluten är förstås inte trevligt, men hanterbart för alla som skapat sig ett annat liv och det hade ändå AB, med sin jurist.

Fråga: Har schamanen viskat något i ABs öra? Påverkat honom i någon riktning? Ingen annan kan lastas för vad någon väljer att göra, men det tycks vara många som anser att han gått mot "ljuset" och inte försvunnit ur sina döttrars liv för gott. Konstig moder han verkar ha haft... även om jag kan förstå att en sörjande moder griper efter halmstrån.

Har alltid uppfattat AB och ML som två som inte växte upp. Snyggt att låta barnen för alltid koppla ihop julen med sorg och chock.
Senast redigerad av rappytt 2019-12-30 kl. 01:33.
Citera
2019-12-30, 01:29
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nu levde ju både Beethoven och Van Gogh under en helt annan tid så det går inte riktigt att jämföra.
Vanligtvis räcker det med att man behandlar örat med ättika. Om inte det hjälper - vilket är väldigt sällsynt - då kan man operera. Operationen tar ca 3-6 h och resulterar i ett lyckat resultat i 90% av fallen.

Så vitt jag vet hade Ari inte blivit opererad.

Man kan också oroa sig över att många utav de lösningsmedel som Ari och andra konstnärer använder sig av kan vara direkt hälsovådliga, speciellt om de används fel eller att man inte skyddar sig på rätt sätt.
Citera
2019-12-30, 01:35
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
På juldagen hade han inte längre halva kungariket, då drottningmodern godkänt schmanen för medverkan i det offentliga julfirandet. Luktar narcissism över hela bunten. Stackars barn.

För Ari som perifert ingift i kungafamiljen borde väl titeln på serien ses som lite överdriven.En ordlek utan betydelse.

Det är ju den frånskilda partyprinsessan som kommer att få halva kungariket när det lider. Ari hade bara en högkänslig exfru och norrmännens förakt att leva på.
Senast redigerad av InteSDbliven 2019-12-30 kl. 01:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in