2019-12-29, 21:56
Medlem
Konstigt att man inte får bestämma själv, att man vill dra ut rotfyllda tänder. https://news.cision.com/se/tandvardsskadeforbundet/r/forbjudet-att-dra-ut-rotfyllda-tander-,c2852910
Citera
2019-12-29, 22:10
Medlem
Låter jättekonstigt. Bara man betalar brukar det mesta lösa sig.
Citera
2019-12-29, 22:12
Medlem
Bulkninjas avatar
Är den där föreningen någon kombination av vaccinmotståndare och gamla överlevare från på 80talets oral galvanismsekt?

EDIT
Jag ser nu att det är ju samma foliehattar från oral galvanism tiden som fortfarande
håller på. Nu med lite förstärkning från elallergiker.
Senast redigerad av Bulkninja 2019-12-29 kl. 22:15.
Citera
2019-12-29, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pricken1
Låter jättekonstigt. Bara man betalar brukar det mesta lösa sig.
Ja väldigt konstigt, jehovas får ju bestämma att dom inte vill ta emot blod, fast dom riskerar att dö.
Citera
2019-12-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Är den där föreningen någon kombination av vaccinmotståndare och gamla överlevare från på 80talets oral galvanismsekt?

EDIT
Jag ser nu att det är ju samma foliehattar från oral galvanism tiden som fortfarande
håller på. Nu med lite förstärkning från elallergiker.
Dom är visst inte ensamma om hur farligt det är med rotfyllda tänder.
https://kurera.se/rotfyllning-huvudorsak-till-cancer-och-hjartsjukdom/
Citera
2019-12-29, 22:38
Medlem
https://www.socialstyrelsen.se/regler-och-riktlinjer/nationella-riktlinjer/slutliga-riktlinjer/tandvard/

Här kan man lösa lite om biverkningar av rotfyllningar mm om man tittar runt lite ,,,,ingen rolig läsning med risk för nervskador mm....
Citera
2019-12-29, 22:44
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scania1
https://www.socialstyrelsen.se/regler-och-riktlinjer/nationella-riktlinjer/slutliga-riktlinjer/tandvard/

Här kan man lösa lite om biverkningar av rotfyllningar mm om man tittar runt lite ,,,,ingen rolig läsning med risk för nervskador mm....

Javisst finns det biverkningar, Alla ingrepp medför en risk.
Det dör folk varje dag av komplikationer från enkla ingrepp.

Men sidan som det länkades till är en sida för foliehattar. Och det är lite som att hänvisa till Kalle Ankas Julafton för att belysa riskerna med att köra husvagn på en kurvig bergsväg
Citera
2019-12-29, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Javisst finns det biverkningar, Alla ingrepp medför en risk.
Det dör folk varje dag av komplikationer från enkla ingrepp.

Men sidan som det länkades till är en sida för foliehattar. Och det är lite som att hänvisa till Kalle Ankas Julafton för att belysa riskerna med att köra husvagn på en kurvig bergsväg

Ja och nej. Det är ganska många dårar i Tandvårdsskadeförbundet, men samtidigt är det faktiskt osunt med rotfyllningar. Fokalinfektioner är tyvärr något som finns på riktigt.
Citera
2019-12-30, 02:04
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jularbo
Ja väldigt konstigt, jehovas får ju bestämma att dom inte vill ta emot blod, fast dom riskerar att dö.

Det är en väsentlig skillnad. Jehovas vittnen tackar nej till erbjuden behandling vilket självklart är varje vuxen människas rätt (om man är vid sina sinnens fulla bruk).

Att kräva att läkare eller tandläkare aktivt skall ge en behandling bara för att patienten vill ha den är något helt annat.

Man kan ta extremfall såsom personer som lider av Body Integrity disorder. En del av dem kan t ex uppleva att ett ben eller en arm inte tillhör den egna kroppen och vilja ha extremiteten amputerad. Få av oss tycker väl att det är rimligt att läkare skall göra en sådan operation. https://www.goodtherapy.org/blog/psychpedia/biid

Ett annat exempel är människor som är övertygade om att trepanation (att borra ett hål i skallbenet) har undergörande effekter på det mesta. https://blogs.scientificamerican.com/cross-check/can-a-hole-in-your-head-get-you-high/
Citera
2019-12-30, 03:46
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Är ju löjeväckande att tror att man kan ge råd till en tandläkare som har mer kunskap inom ämnet om vad denne ska utföra. Visst, det är ens kropp. Men då går man bara till en annan läkare så man kan förstöra den där istället. Finns alltid mindre kunniga som inte bryr sig om andra och bara ser pengar. Är ju trots allt den som ligger på britsen som är idioten och tror sig veta mer.
Citera
2019-12-30, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Är ju löjeväckande att tror att man kan ge råd till en tandläkare som har mer kunskap inom ämnet om vad denne ska utföra. Visst, det är ens kropp. Men då går man bara till en annan läkare så man kan förstöra den där istället. Finns alltid mindre kunniga som inte bryr sig om andra och bara ser pengar. Är ju trots allt den som ligger på britsen som är idioten och tror sig veta mer.
Men den tandläkaren som drar ut tanden, riskerar att bli av med ligetimationen, även fast kunden vill dra ut tanden. Någon jämförde med att ta bort ett ben, det är väl en jäkla skillnad mot en liten tand.
Citera
2019-12-30, 05:15
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jularbo
Men den tandläkaren som drar ut tanden, riskerar att bli av med ligetimationen, även fast kunden vill dra ut tanden. Någon jämförde med att ta bort ett ben, det är väl en jäkla skillnad mot en liten tand.

Har haft många märkliga sammanstötningar med tandläkare. Men en sak är säker, vill inte tandläkaren göra det så gör man inte det. Vill kunden det så visst, då bokar man en undersökning/annan tid och en läkare som utför detta. Men man kan inte komma och säga att "Du drar ut min tand för att jag har läst på Wikipedia blablabla". Dock har jag stövlat in och sagt att jag haft hål i min tand, vilket jag idag inte tror på. Läkaren kollade och sa att jag inte hade hål, jag sa jag har hål. Han kollade på kärringen bredvid, skakade på axlarna, och började borra. Så lagade han mitt "hål". Idag är det för mig helt absurt att en 11 åring kan gå in och beordra om en lagning utan bokad tid för en lagning som inte behövs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in