2019-12-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
En synkretistisk begravning, kanske?
Ja, han hade kanske uttryckt önskemål rörande den egna begravningen; bra f.ö. att han gjort klart vem som skulle sköta dödsboets angelägenheter. Det kommer säkert att respekteras.
När du ändå är på tråden:
du är fascinerad av detta med den öppna kistan. Jag hade nog uppfattat det han sa som en metafor.
Men om det faktiskt blir en öppen kista så lär ingen kunna dra slutsatser om hur han tog sig själv av daga.
Ack, ja!
Men tror texten han skrivit tolkats fel. Pa begravningen är kistan tillsluten.
Vad han beskriver i texten är att han ligger i öppna kistan, han har placerats/lagts till vila i kistan.
Så kommer de närmaste att få se honom. Han ser den bilden framför när han tänker på sin död.
Anhöriga erbjuds alltid att få se sin nära en sista gång innan kistan tillsluts.
Om kroppen är skadad, ansiktet förstört så brukar begravningsansvariga rekommendera att man inte
ser den döde, utan minns personen i oskadd skick.
Så någon öppen kista under begravningen var nog inte hans tanke när han beskrev sin död.
Citera
2019-12-29, 22:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Ad:
«Våger HAN i så fall ta opp ...»
Oslo bispen heter Kari Veiteberg, og har bakgrunn fra bymisjonen:

https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/aktuelt/kari-veiteberg-ny-biskop-i-oslo/

Blant de mer uhøytidelige i Den norske kirke.
Tror nok at hun vil komme inn på temaet selvmord, men på en forsiktig måte.

TV-reklame i pauser tror jeg du kan glemme ...

Vilken norsk TV kanal kommer att sända begravningen? eller om någon tidning sänder live
Nyfiken på om vi kan se det ifrån Sverige
Citera
2019-12-29, 22:23
Medlem
NiccoJs avatar
Hade Ari mått mindre dåligt om det varit Runar som snärjt M-L ?
En arier för all del men heltokig även han.
Citera
2019-12-29, 22:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Tack för klarlägganden så långt.
Resten får ge sig
men ja, en eftertanke: Aris nuvarande dame borde ändå ges en framträdande plats. Skulle man kunna tycka ...
knepigt det här

Det får vi verkligen hoppas efter barnen är hon att betraktas som närmast sörjande
Citera
2019-12-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Får självspillingar en vanlig begravning i Norge?

I Sverige fram till 1908 så tillämpades "stilla begravning" utan både sång och klockringning för sådana som Ari. Något annat var inte tillåtet.

Hur ser reglerna i Norge

1908 är länge sedan
Citera
2019-12-29, 22:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Ari var ju också buddist som du säkert vet. Vi vet inget om vad som stod i avskedsbrevet. Det kanske fanns mycket specifika önskemål om begravningen där.

Just mixen med buddism talar för en begravning som drar lite mot det borgerliga. Ärkebiskopen är ju lite modern i kanten av sig påstås det, så allt är möjligt.

Kremering blir det helt säkert då buddism är inblandat på en hörn.

Kan aldrig tänka mig att det blir en borgerlig begravning i Domkyrkan.
Citera
2019-12-29, 22:28
Medlem
Citat:
Vet ej!
Vet ej vad gäller i Sverige heller i den saken. Men vad gäller mottagning efter så antar jag, gissar att det gäller mer formell inbjudan. Av rent praktiska skäl om inte annat. Hur skulle det vara om halva Oslo köade för sherry och kakor efter akten?
Nej mottagningen tror jag blir för familj och vänkrets. I den meningen tänker jag mest på "inbjudan". Så brukar det väl vara här hemma, bland vanligt folk?

I Sverige heter den samling vissa väljer att bjuda på efter begravning för minnesstund.
Citera
2019-12-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Men tror texten han skrivit tolkats fel. Pa begravningen är kistan tillsluten.
Vad han beskriver i texten är att han ligger i öppna kistan, han har placerats/lagts till vila i kistan.
Så kommer de närmaste att få se honom. Han ser den bilden framför när han tänker på sin död.
Anhöriga erbjuds alltid att få se sin nära en sista gång innan kistan tillsluts.
Om kroppen är skadad, ansiktet förstört så brukar begravningsansvariga rekommendera att man inte
ser den döde, utan minns personen i oskadd skick.
Så någon öppen kista under begravningen var nog inte hans tanke när han beskrev sin död.
Tack för att du klargjorde.
Så fort jag sagt "metafor" började jag få analytiska problem och det blev svettigt.
Jag tror att det är mycket ovanligt med öppen kista i Sverige ens på så sätt som du beskrev det. Jag har inte upplevt det, men det betyder förstås inget annat än att jag inte hade någon referens att tolka mot.
Citera
2019-12-29, 22:31
Medlem
Citat:
Tack för klarlägganden så långt.
Resten får ge sig
men ja, en eftertanke: Aris nuvarande dame borde ändå ges en framträdande plats. Skulle man kunna tycka ...
knepigt det här
Ja hon har det nog värst, verkar ha stöttat honom, och det syns hur hon värnar och tar i honom.
Hennes text på Instagram är också hjärtskärande.
Denna Ebba är från samma ort/ställe som Ari, och hennes familj o Aris familj är gamla vänner så
hon tillhör självklart de närmast sörjande och placerad på första bänken, så även hans döttrar..
De kungliga m Märtha får sitta bakom Aris familj.DEt blir väl total uppslutning av Märthas familj.
Men ingen schaman.
Citera
2019-12-29, 22:31
Medlem
Att tro att Ari tog livet av sig pga exfrus nya man tror jag är på fel spår. I slutet av deras förhållande så ska de inte ens ha bott ihop. Det ryktades om att han var en partyprisse av rang och notorisk otrogen. Inte den typiska familjefadern kanske. Kanske var han bitter över vad han försummat. Who knows.
Citera
2019-12-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
I Sverige heter den samling vissa väljer att bjuda på efter begravning för minnesstund.
Tack Molliesmille!
Citera
2019-12-29, 22:36
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
En synkretistisk begravning, kanske?
Ja, han hade kanske uttryckt önskemål rörande den egna begravningen; bra f.ö. att han gjort klart vem som skulle sköta dödsboets angelägenheter. Det kommer säkert att respekteras.

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kan aldrig tänka mig att det blir en borgerlig begravning i Domkyrkan.

Om Aris familj mot förmodan väljer en synkretistisk begravning behöver inte modern till Aris barn gräva djupt i bekantskapskretsen för att hitta någon med djupa kunskaper i buddismen och talets gåva, som kan bistå Ärkebiskopen vid förrättningen.

En synkretistisk begravning är inte borgerlig som säkert alla vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in