2019-12-29, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De kanske såg det, men hade ingen aning om hur de skulle ha kunnat hjälpa honom. Det är ju samma sak som med missbrukare (vilket Ari också var) att viljan måste ändå komma inifrån. Vi andra kan bara hjälpa till lite vid sidan av med medicin och samtalsterapi.
Instämmer! Säkerligen var omgivningen väl medveten om hans psykiska ohälsa och troligen har han fått all den hjälp som varit möjlig. Om någon i det tysta väl bestämt sig för att den enda utvägen är att begå självmord så är det svårt för omgivningen att förhindra detta. Vid självmord så är det anhöriga som får ta den största smällen, det finns ingen anledning att tynga deras sorg med ytterligare skuldkänslor som de inte redan har.
Senast redigerad av vaniljpuddingen 2019-12-29 kl. 21:14. Anledning: Edit
Citera
2019-12-29, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Formellt sett, strikt formellt antar jag att detta är en familjehistoira inte en kunglig. Ari var en privat person, hans begravning är en privat begravning även om kyrkan är öppen för alla. ML är inte änka, har inga band till Ari förutom döttrarna. Formellt sett så har ingen någon plikt att bjuda in henne, hon har ingen plikt att komma och rätt att utebli; formellt sett kommer hon som barnens mor och vårdnadshavare. Antagligen har hon fått inbjudan. men om hon vill "hedra" Ari så kan hon faktiskt sitta på bakersta bänk. (Vilket jag skulle önska att hon valde att göra, så att nuvarande älskare inte stjäl föreställningen. Men han lär ta alla döttrarna i knäet ...)
Victoria och Daniel kommer som privatpersoner och jag är övertygad om att deras kondoleans var äkta menad, de tyckte om Ari det gjorde de tydligt.

Bjuder man in gäster till begravningar i Norge?
Citera
2019-12-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
M L kallas för prinsessa men jag tror inte döttrarna har den titel.
M L får inte heller kalla sig HKH endast prinsessa

Edit prins Daniel är nog annorlunda eftersom han är gift med vår tronarvinge.

Jag hittade en tidningsartikel "En prinsessa är född" när M-L fick sin yngsta dotter. Men ingenstans i texten kallar man dottern för en prinsessa. Hittar den inte nu och undrar om det kan handla om M-M:s dotter?

Sen hittade jag också detta:

M-L:s och Aris dotter Emma Tallulah har tydligen ett insta konto där hennes närmaste har kommenterat angående hennes framgångar med ridning:

”Det var så kul att se er”, har mamma prinsessan Märtha Louise skrivit.

”Härligt min tjej! Du är född att sitta på hästryggen”, har pappa Ari Behn skrivit.

Shaman Durek, följer Emmas framfart på tävlingsbanorna och skickar kärlek till henne.

”Du är otrolig, jag älskar dig”, är en av alla kommentarer som Shaman Durek har skrivit..

Återigen måste jag säga att den kommentaren av en man som har känt dotterns mamma några få månader är lite för mycket för min smak. Inte kul för Ari när någon totalt främmande människa är där och trampar hela tiden på hans revir.. Hade den här shamanen varit så "kännande" som han påstår skulle han ha låtit tiden gå för att bygga upp relationen med dottern lite i taget.

Jag kan förstå om Ari kände att han inte hade ngt kvar i livet (trots flickvännen). Själv skulle jag inte ha begått självmord utan troligtvis mördat någon istället..
Citera
2019-12-29, 21:18
Medlem
[quote=sno|69749762]Jag har inte hört hans bröllopstal. Har du en länk?
här kommer talet.
- Kära Märtha. Vi möttes i drömmarna när vi var små.
Låt oss fortsätta mötas i drömmarna.Det gör tiden tillsammans dubbelt så lång.
" på kärlekens vingar flög jah över,för ingen kan stänga älskog ute"(fr Romeo o Julia)
Detta är Romeos ord han som miste sin älskade Julia.
Det fanns nätter då jag trodde att tio år var en utmätt tidslängd för oss.
I väntan på det som idag har skett.
Vad som fick knuten att lösas upp, var den rena och klockrena ton som sjöng natten igenom, tio är ingen omöjlig tid att vänta.Vi klarar det också bara det blir vi.
Kära Märtha.
Du är ljuset som övervinner mörkret.
Att veta att du finns får mig att veta att också Gud är närvarande, genom dig Märtha är livet evigt.
Genom dig Märtha är livet värt att leva.
Du ser och du är inte rädd att berätta vad du ser.Du har sett mig som jag aldrig förr blivit sedd,
med öppen blick.
Mina svagheter låg på rad utan att det gjorde dig det minsta skrämd.
Du är ett kvinnligt mirakel-på något annat sätt går det inte förklara det vidunderliga att du idag har sagt ja till att bli min hustru.
Idag har livet kommit oss i möte.

Idag är du o jag själva livet. Jag älskar dig.

Detta talet och hur han framförde det-
Citera
2019-12-29, 21:21
Medlem
Han var god. Han var sann. Han stod upp mot det som var fel och försvarade de rätta principerna. Han var den vackraste av alla Ari som fanns. Hejdå Ari, vi kommer sakna dig för alltid!
Citera
2019-12-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Vet ej!
Vet ej vad gäller i Sverige heller i den saken. Men vad gäller mottagning efter så antar jag, gissar att det gäller mer formell inbjudan. Av rent praktiska skäl om inte annat. Hur skulle det vara om halva Oslo köade för sherry och kakor efter akten?
Nej mottagningen tror jag blir för familj och vänkrets. I den meningen tänker jag mest på "inbjudan". Så brukar det väl vara här hemma, bland vanligt folk?
Citera
2019-12-29, 21:28
Medlem
[quote=moshes|69750357]
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har inte hört hans bröllopstal. Har du en länk?
här kommer talet.
- Kära Märtha. Vi möttes i drömmarna när vi var små.
Låt oss fortsätta mötas i drömmarna.Det gör tiden tillsammans dubbelt så lång.
" på kärlekens vingar flög jah över,för ingen kan stänga älskog ute"(fr Romeo o Julia)
Detta är Romeos ord han som miste sin älskade Julia.
Det fanns nätter då jag trodde att tio år var en utmätt tidslängd för oss.
I väntan på det som idag har skett.
Vad som fick knuten att lösas upp, var den rena och klockrena ton som sjöng natten igenom, tio är ingen omöjlig tid att vänta.Vi klarar det också bara det blir vi.
Kära Märtha.
Du är ljuset som övervinner mörkret.
Att veta att du finns får mig att veta att också Gud är närvarande, genom dig Märtha är livet evigt.
Genom dig Märtha är livet värt att leva.
Du ser och du är inte rädd att berätta vad du ser.Du har sett mig som jag aldrig förr blivit sedd,
med öppen blick.
Mina svagheter låg på rad utan att det gjorde dig det minsta skrämd.
Du är ett kvinnligt mirakel-på något annat sätt går det inte förklara det vidunderliga att du idag har sagt ja till att bli min hustru.
Idag har livet kommit oss i möte.

Idag är du o jag själva livet. Jag älskar dig.

Detta talet och hur han framförde det-

Ojojoj. Det var stora ord. Kanske lite för stora om man tänker på vilket ansvar man lägger på en annan människa över ens egna liv?
Visst skulle Aris liv ha varit värt att leva även utan Märtha? Trots att vi måste komma ihåg att detta är ett bröllopstal och då säger man lite tokiga saker .. men ändå. Det är hemskt när någon är så beroende till sin karaktär att det nästan kväver en.

Persbrandt tycks vara av samma sort. Själv var han otrogen mot sin troförlovade och gjorde älskarinnan gravid (Sanna), men samtidigt åkte han över till sin exflickvän (som redan bodde ihop med Skavlan) och ställde till en scen i trapphuset för att han var så svartsjuk..
Citera
2019-12-29, 21:28
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Kommer det att gå att följa begravningen på nätet i Sverige för oss RÖPar*?

Man vill ju inte missa något i detta klassiska dramaspektakel.

Frågor som kommer att få svar:

-Kommer kistan att vara öppen som Ari ville?

-Vilka har mage att komma till begravningen och får de i så fall sitta och spinna sina atomer på första rad bland Aris närmsta sörjande?
-Kommer ärkebiskopen att hålla tal personligen över Aris minne?
-Vad kommer Biskopen i så fall glömma bort att minnas i talet?
-Vågar han i så fall ta upp självmordstemat i sin elegi?
-Blir det ens fullsatt i kyrkan även efter att kreti och pleti är inbjudna?
-Vilka företag tycker det är läge att betala för tv-reklamen i pauserna?

(*RÖP = Rojalistiskt Överintresserad Person)

Hvor har du det fra, at avdøde ønsket åpen kiste?
Citera
2019-12-29, 21:30
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille

Får självspillingar en vanlig begravning i Norge?

I Sverige fram till 1908 så tillämpades "stilla begravning" utan både sång och klockringning för sådana som Ari. Något annat var inte tillåtet.

Hur ser reglerna i Norge ut?
Citera
2019-12-29, 21:31
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
( ... )

-Kommer ärkebiskopen att hålla tal personligen över Aris minne?
-Vad kommer Biskopen i så fall glömma bort att minnas i talet?
-Vågar han i så fall ta upp självmordstemat i sin elegi?
-Blir det ens fullsatt i kyrkan även efter att kreti och pleti är inbjudna?
-Vilka företag tycker det är läge att betala för tv-reklamen i pauserna?
Ad:
«Våger HAN i så fall ta opp ...»
Oslo bispen heter Kari Veiteberg, og har bakgrunn fra bymisjonen:

https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/aktuelt/kari-veiteberg-ny-biskop-i-oslo/

Blant de mer uhøytidelige i Den norske kirke.
Tror nok at hun vil komme inn på temaet selvmord, men på en forsiktig måte.

TV-reklame i pauser tror jeg du kan glemme ...
Citera
2019-12-29, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Daniel,Victoria, Märta-louise o Ari Behn, umgicks privat, ibland i Stockholm o ibland i Norge.
Ari Behn verkar också ha varit bra kompis med både Daniel o Chris.
Det blir nog en begravning med mix av olika mänskor/personligheter.
Aris "flickvän" Ebba har ett sorgligt inlägg på Instagram.
Expressen .
Varför skriver du "flickvän" med citationstecken?
Citera
2019-12-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Deras bröllop är det vackraste o mest romantiska som varit tv-sänt, Aris bröllopstal var så klart otroligt fint. De borde ha varit passionerat förälskade, och Ari och Märtha, perfekta för varandra.
slutet-Trist som fan !
De höll festen i ett tält, såg så fattigt ut. Jämför sedan med hennes brors. Totalt könsdiskriminerande.
Senast redigerad av Martlet 2019-12-29 kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in