2019-12-29, 21:37
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Hvor har du det fra, at avdøde ønsket åpen kiste?

Det är ett direkt citat ur det bokutdrag som figurerat i pressen.

Citat:
"Vi dör. För att återuppstå. Jag är i koma, i vaket tillstånd. Ett delirium. Jag kissar på mig. Jag kan inte äta på egen hand. Jag kan inte gå. Jag håller på stt ta farväl till är alla. Jag kommer att dö. Jag har sagt farväl till er alla för länge sedan. Det finns ingenting kvar av mig. Jag är färdig. Kaputt och satt ur spel. Det är så det upplevs. Som verkligt. Som ändligt. Jag har ingen att skriva till. Jag är elektisk och hycklande. Ett kasus. En självmotsägelse. Buddist och kristen. Jag säger ingenting. Gift i blodet. Gift i huvudet. Strax död och begraven. Strax glömd och förevigad. Strax en form utan rörelsefrihet. Lagd i en öppen kista

Står det i boken "Inferno" som kom i 2018.

Jag uppfattar det som om han skriver om sin egen begravning i boken han själv författat. Aris önskan var således öppen kista om jag tolkar energifälten och bokstäverna rätt.
Citera
2019-12-29, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Får självspillingar en vanlig begravning i Norge?

I Sverige fram till 1908 så tillämpades "stilla begravning" utan både sång och klockringning för sådana som Ari. Något annat var inte tillåtet.

Hur ser reglerna i Norge ut?
Den frågan kan nog anses besvarad med viss emfas eftersom han uppenbarligen ska begravas i kyrkan.
Citera
2019-12-29, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Varför skriver du "flickvän" med citationstecken?

Det kanske känns konstigt att prata om flickvän när det gäller en vuxen kvinna i yngre medelåldern och en man som närmade sig 50?
Citera
2019-12-29, 21:40
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Den frågan kan nog anses besvarad med viss emfas eftersom han uppenbarligen ska begravas i kyrkan.

Frågan var snarare om det blir sång och klockringning för Ari. I vilken kyrka han ska begravas det vet vi redan.
Citera
2019-12-29, 21:41
Medlem
Citat:
Du har rätt, de kanske representerar både sig själva och kungahuset till och med.
Jag spekulerade i det enligt allt det andra jag spekulerade i, nämligen att Ari inte var att betrakta som en kunglig person. Dessutom tycks det vara så, att det är Aris familj, inte kungahuset som står för begravningen.
Så tänkte jag.
Vad jag inte vet är om döttrarna är prinsessor? Jfr för övrigt situationen med Daniel, han blev upptagen som prins.
Du har rätt att ifrågasätta. Jag har aldrig satt mig in i de här frågorna.
Etikettsfrågor på den här nivån är inte min starka sida
Nej deras tre döttrar är inte prinsessor.
Ari tillhör inte kungliga familjen efter skilsmässan. Han anses numera som en vanlig privat person.
(Daniel blev prins för att han gifte sig med tronföljare plus.. vår kung är generös att utdela prins o
prinsess status till de ingifta. )
Visst är det Aris familj som anordnar hans begravning, de kanske ändå diskuterar upplägget med kung Harald, för Aris äktenskap med Märtha, går ju inte bortse ifrån eftersom deras gemensamma barn ska delta i pappans begravning.
Familjen kontaktar och bjuder Aris närmsta vänner.
Citera
2019-12-29, 21:43
Medlem
Citat:
Frågan var snarare om det blir sång och klockringning för Ari. I vilken kyrka han ska begravas det vet vi redan.
Jadså du.
Tja, kanske ärkebiskopen till och med i all sin vidynthet förrättar en borgerlig begravning?
Vad vet jag ...
Citera
2019-12-29, 21:44
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Ari tillhör inte kungliga familjen efter skilsmässan. Han anses numera som en vanlig privat person.
(Daniel blev prins för att han gifte sig med tronföljare plus.. vår kung är generös att utdela prins o
Visst är det Aris familj som anordnar hans begravning, de kanske ändå diskuterar upplägget med kung Harald, för Aris äktenskap med Märtha, går ju inte bortse ifrån eftersom deras gemensamma barn ska delta i pappans begravning.

Vi får hoppas främst för Aris men också för barnens skull att Mikael Persbrandt kan hålla sig drogfri i alla fall till efter begravningskaffet.
Citera
2019-12-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Tack för klarlägganden så långt.
Resten får ge sig
men ja, en eftertanke: Aris nuvarande dame borde ändå ges en framträdande plats. Skulle man kunna tycka ...
knepigt det här
Citera
2019-12-29, 21:48
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Jadså du.
Tja, kanske ärkebiskopen till och med i all sin vidynthet förrättar en borgerlig begravning?
Vad vet jag ...

Ari var ju också buddist som du säkert vet. Vi vet inget om vad som stod i avskedsbrevet. Det kanske fanns mycket specifika önskemål om begravningen där.

Just mixen med buddism talar för en begravning som drar lite mot det borgerliga. Ärkebiskopen är ju lite modern i kanten av sig påstås det, så allt är möjligt.

Kremering blir det helt säkert då buddism är inblandat på en hörn.

Citat:
"Vi dör. För att återuppstå. Jag är i koma, i vaket tillstånd. Ett delirium. Jag kissar på mig. Jag kan inte äta på egen hand. Jag kan inte gå. Jag håller på stt ta farväl till är alla. Jag kommer att dö. Jag har sagt farväl till er alla för länge sedan. Det finns ingenting kvar av mig. Jag är färdig. Kaputt och satt ur spel. Det är så det upplevs. Som verkligt. Som ändligt. Jag har ingen att skriva till. Jag är elektisk och hycklande. Ett kasus. En självmotsägelse. Buddist och kristen. Jag säger ingenting. Gift i blodet. Gift i huvudet. Strax död och begraven. Strax glömd och förevigad. Strax en form utan rörelsefrihet. Lagd i en öppen kista"

Står det i boken "Inferno" som kom i 2018.
Citera
2019-12-29, 21:58
Medlem
Citat:
Ari var ju också buddist som du säkert vet. Vi vet inget om vad som stod i avskedsbrevet. Det kanske fanns mycket specifika önskemål om begravningen där.

Just mixen med buddism talar för en begravning som drar lite mot det borgerliga. Ärkebiskopen är ju lite modern i kanten av sig påstås det, så allt är möjligt.

Kremering blir det helt säkert då buddism är inblandat på en hörn.
En synkretistisk begravning, kanske?
Ja, han hade kanske uttryckt önskemål rörande den egna begravningen; bra f.ö. att han gjort klart vem som skulle sköta dödsboets angelägenheter. Det kommer säkert att respekteras.
När du ändå är på tråden:
du är fascinerad av detta med den öppna kistan. Jag hade nog uppfattat det han sa som en metafor.
Men om det faktiskt blir en öppen kista så lär ingen kunna dra slutsatser om hur han tog sig själv av daga.
Ack, ja!
Senast redigerad av tantigheter 2019-12-29 kl. 22:01.
Citera
2019-12-29, 22:10
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
En synkretistisk begravning, kanske?
Ja, han hade kanske uttryckt önskemål rörande den egna begravningen; bra f.ö. att han gjort klart vem som skulle sköta dödsboets angelägenheter. Det kommer säkert att respekteras.
När du ändå är på tråden:
du är fascinerad av detta med den öppna kistan. Jag hade nog uppfattat det han sa som en metafor.
Men om det faktiskt blir en öppen kista så lär ingen kunna dra slutsatser om hur han tog sig själv av daga.
Ack, ja!

Det som kittlar med öppen kista är att jag tycker det är en anakronism i Norden. Därför blir det intressant att se hur familjen ställer sig till det som kan tolkas som hans egen vilja.

Ett val jag inte avundas dem. Hur de än väljer kommer synpunkter att luftas.

Blir kistan öppen kommer amatörforensikerna i tråden kunna utesluta hagelgevär under hakan, stilla kvävning och några andra orsaker bara genom att studera ansiktet.

Jag utgår fördomsfullt från att det är ovanligt med öppen kista vid begravningar i Norge.

Edit: Din teori att det är en metafor med öppen kista är så bra som någon och löser en hel del problem.
Senast redigerad av InteSDbliven 2019-12-29 kl. 22:14.
Citera
2019-12-29, 22:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Kommer det att gå att följa begravningen på nätet i Sverige för oss RÖPar*?

Man vill ju inte missa något i detta klassiska dramaspektakel.

(*RÖP = Rojalistiskt Överintresserad Person)

Jag vet faktiskt inte om man kan se det från Sverige. Tänkte jag skulla maila VG eller norsk television. Återkommer när jag fått svar. Går det så kommer jag att titta på den.
RÖP - hittade du på det nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in