Citat:
Ursprungligen postat av
Duck-Lips
De flesta Alawit-byar hade inte moskéer eller bönehus förrän Assad-klanen kom till makten. De hade endast gravar för att hedra sina ledare. Det är möjligt att de hade en religion tidigare men det är svårt att veta vad de religiösa riterna bestod i (och om det var nån typ av shia-islam/kristendom/hednatro) då nästan all "information" om alawiterna som du kan läsa på wikipedia och liknande verkar vara myter spridda av europeiska missionärer som verkade i "Syrien" för några sekel sedan.
En fråga som jag tänkt ställa länge. Läste en gammal (2004?) guide informationsbok på svenska om Syrien och där skrev de att olika områden, byar,städer, utifrån religiostillhörighet hade egna domstolar som dömde i civilrätts och möjligtvis även enklare straffmål där man följde respektive religions regler. Det där var alltså runt år 2000 och jag undrar om det där systemet var en skapelse från den Ottomanska, Franska eller Assad tiden och om det ändrats under tidens gång.
Jag själv tycker det vore ganska splittrande och konserverande av splittring mellan folkgrupper att ha det så.
Man har ju faktiskt blivit lite förvånad när män kommit hit från Syrien med flera fruar och ibland minderåriga. Jag har också blivit förvånad över att det rapporteras om omfattande omskärelse av flickor i norra Syrien och undrar i vilka folkgrupper sådan är spridd. Det bor ju både araber och kurder i norra Syrien.