2019-12-29, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis556
konflikten i Syrien är så got som slut så ÅK HEM ALLA PARASITER vi ska inte ha er här längre!

Skrev han på svenska (sannolikt) från Sverige...

Jag önskar att parasiterna skulle lämna Sverige...
Citera
2019-12-29, 19:46
Medlem
Dags att sikta på USA:s militär där alla befäl är judar (precis som i Sverige). Trump har redan dragit ur dem 2 ggr från Syrien men judarna har naglat sig kvar, några raketer och de kommer lämna Syrien. Det finns noll stöd från USA:s befolkning för denna konflikt och judarna skiter i det men inte ens Trump stödjer det och man har ju nästan redan lämnat så det kommer bli som Libanon när USA kom under attack och då lämnade USA Libanon.

Man har väntat till att man blir av med USA:s proxy daesh innan man attackerar USA och nu när daesh är på väg bort från Idlib gör amerikanarna en preemptive strike och kommer förlora stort.
Citera
2019-12-29, 20:12
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagro
Sådana här vallgravar och skyddsvärn skyddar bra mot granatsplitter och fientlig skottlossning, men om SAA har använt termomissiler som ryssarna har ger de inget skydd.
Termomissilen innehåller en vätska att när den når sitt mål utvecklas en väldig hetta av vätskan och sedan blir det syrebrist, som gör att värnen skyddar inte.
Enligt videofilmer som visats har SAA använt flitigt de här termomissilerna, som är ett fruktat vapen.

Termomissiler? Jobbigt med google translate? Du menar säkert en FAE/termobarisk bomb.

Missiler är en annan sak än bomber serru och SAA har för övrigt aldrig använt den typen av vapen
då dom saknar förmåga att använda dom. Inte ens SyAAF har använt dom

Citat:
Ursprungligen postat av Duck-Lips
Inte jämförtbart överhuvudtaget. Islam är i arabernas dna. Det är deras kultur och identitet. Assad är själv Muslim, sunni för att vara exakt. Varje gång han håller "tal" citerar han något från p*dofil-profeten.

Att Syrien skulle vara "sekulärt" är en myt skapad av ryssarna. Moderna "Syrien" (en fransk kolonialskapelse för övrigt) är 95 procent Muslimskt och araber om man borträknar kurdisk-kontrollerade Rojava.

Assad är INTE Sunni. Han är alawit.
Senast redigerad av vf 2019-12-29 kl. 20:14.
Citera
2019-12-29, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Termomissiler? Jobbigt med google translate? Du menar säkert en FAE/termobarisk bomb.

Missiler är en annan sak än bomber serru och SAA har för övrigt aldrig använt den typen av vapen

Saken är den att Alawiterna egentligen inte är en egen religion eller ens en sekt inom shia-islam (längre). Det är mer en pseudo-etnicitet, lite likt judarna fast de senare har åtminstone en levande religion och kultur. Sedan Hafez (pappa till Bashar) tog makten har många av dem konverterat till Sunni av politiska skäl, medan andra är upplysta ateister likt islam-kritikern Wafa Sultan och poeten Adunis.

Bashar tillhör dock den förstnämnda gruppen alawiter då han ber som en sunni-muslim och hyllar p*dofil-profeten.
Citera
2019-12-29, 20:45
Medlem
Citat:
Saken är den att Alawiterna egentligen inte är en egen religion eller ens en sekt inom shia-islam (längre). Det är mer en pseudo-etnicitet, lite likt judarna fast de senare har åtminstone en levande religion och kultur. Sedan Hafez (pappa till Bashar) tog makten har många av dem konverterat till Sunni av politiska skäl, medan andra är upplysta ateister likt islam-kritikern Wafa Sultan och poeten Adunis.

Bashar tillhör dock den förstnämnda gruppen alawiter då han ber som en sunni-muslim och hyllar p*dofil-profeten.

Alawiterna som grupp/religion skapades på 800talet, så att hävda att de inte skulle ha religion eller levande kultur känns underligt.

Får dock medge att jag inte alls är insatt men det man läst om dem verkar de klart klara av vad som behövs för att nå målen för att klassas som religion etc
Citera
2019-12-29, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf

Hur som helst finns det ett antal påstående från den "demkratiska sidan"/islamisterna och svensk press att syriska armen och flygvapnet använt sådana. Jag är ingen expert och om nästan allt vad Syrien så finns det helt divergerande påståenden. Man jag undrar varför du påstår att syriens flyg inte har förmåga att använda sådana. Varför det?

Nästan så jag skulle tro att jag kan klara av att fälla en sådan bomb men he he då får du ratta planet tack.

Sådant där du håller på med att pika folk (Sagro) för att deras modersmål kanske inte är svenska förlorar du bara på. Jag tycker det ar ba att folk från alla håll och kanter skriver på flashback om saker de engagerar sig i. Dessutom tycker jag det är extra trevligt om folk som tillhör olika folkslag/religioner pratar och diskuterar med varandra, vilket de kanske aldrig gjort tidigare, även om det ofta går hett till.
Citera
2019-12-29, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Alawiterna som grupp/religion skapades på 800talet, så att hävda att de inte skulle ha religion eller levande kultur känns underligt.

Får dock medge att jag inte alls är insatt men det man läst om dem verkar de klart klara av vad som behövs för att nå målen för att klassas som religion etc

De flesta Alawit-byar hade inte moskéer eller bönehus förrän Assad-klanen kom till makten. De hade endast gravar för att hedra sina ledare. Det är möjligt att de hade en religion tidigare men det är svårt att veta vad de religiösa riterna bestod i (och om det var nån typ av shia-islam/kristendom/hednatro) då nästan all "information" om alawiterna som du kan läsa på wikipedia och liknande verkar vara myter spridda av europeiska missionärer som verkade i "Syrien" för några sekel sedan.
Citera
2019-12-29, 21:33
Medlem
Tillssons avatar
Snudd på krig nu.

USA-angrepp mot mål runt Al-Bukamal.
Citat:
Flera medlemmar i Hizbollahmilisen i Irak och Syrien har dödats i luftattacker utförda av den USA-ledda koalitionen, skriver Reuters. Totalt har fem mål angripits. Troligtvis har drönare använts.

Attacken kommer som ett svar på en tidigare attack mot en amerikansk bas tidigare i veckan då en civil amerikan dödades.

Citat:
According to #Iranian media 3 bases of #PMU ( #Katib_Hezbollah bombed by terrorist usa in #Iraq s #Al_Qaim

Theirs 2 bases or Stronghold of #Resistance was bomb in #Syria

At least 11 hero’s became martyred
https://omni.se/usa-attack-mot-milis-i-irak-och-syrien-flera-doda/a/EW25Ql
https://twitter.com/090203KKhamushi/status/1211378201643106304
Citera
2019-12-29, 21:40
Medlem
Citat:
De flesta Alawit-byar hade inte moskéer eller bönehus förrän Assad-klanen kom till makten. De hade endast gravar för att hedra sina ledare. Det är möjligt att de hade en religion tidigare men det är svårt att veta vad de religiösa riterna bestod i (och om det var nån typ av shia-islam/kristendom/hednatro) då nästan all "information" om alawiterna som du kan läsa på wikipedia och liknande verkar vara myter spridda av europeiska missionärer som verkade i "Syrien" för några sekel sedan.

En fråga som jag tänkt ställa länge. Läste en gammal (2004?) guide informationsbok på svenska om Syrien och där skrev de att olika områden, byar,städer, utifrån religiostillhörighet hade egna domstolar som dömde i civilrätts och möjligtvis även enklare straffmål där man följde respektive religions regler. Det där var alltså runt år 2000 och jag undrar om det där systemet var en skapelse från den Ottomanska, Franska eller Assad tiden och om det ändrats under tidens gång.

Jag själv tycker det vore ganska splittrande och konserverande av splittring mellan folkgrupper att ha det så.

Man har ju faktiskt blivit lite förvånad när män kommit hit från Syrien med flera fruar och ibland minderåriga. Jag har också blivit förvånad över att det rapporteras om omfattande omskärelse av flickor i norra Syrien och undrar i vilka folkgrupper sådan är spridd. Det bor ju både araber och kurder i norra Syrien.
Citera
2019-12-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
En fråga som jag tänkt ställa länge. Läste en gammal (2004?) guide informationsbok på svenska om Syrien och där skrev de att olika områden, byar,städer, utifrån religiostillhörighet hade egna domstolar som dömde i civilrätts och möjligtvis även enklare straffmål där man följde respektive religions regler. Det där var alltså runt år 2000 och jag undrar om det där systemet var en skapelse från den Ottomanska, Franska eller Assad tiden och om det ändrats under tidens gång.

Jag själv tycker det vore ganska splittrande och konserverande av splittring mellan folkgrupper att ha det så.

Man har ju faktiskt blivit lite förvånad när män kommit hit från Syrien med flera fruar och ibland minderåriga. Jag har också blivit förvånad över att det rapporteras om omfattande omskärelse av flickor i norra Syrien och undrar i vilka folkgrupper sådan är spridd. Det bor ju både araber och kurder i norra Syrien.

Syrien har särskilda religösa familjelagstiftningar som skiljer sig mellan kristna, druser och sunnimuslimer (i praktiken ingår dock även shiiter här då endast sunni erkänns officiellt).

Både sunnimuslimska kurder och sunni-araber i Syrien tillhör så att säga samma gren (likt den i Somalia) som förespråkar kvinnlig omskärelse och polygami. Man bör dock tillägga att kurd-partierna, till skillnad från Assad och de islamistiska rebellerna, infört ett helt sekulärt system så förhoppningsvis slår man även ner på sådana så kallade religösa sedvänjor i de delar av norra Syrien man fortfarande styr.
Senast redigerad av Duck-Lips 2019-12-29 kl. 22:15.
Citera
2019-12-29, 22:33
Medlem
Citat:
Syrien har särskilda religösa familjelagstiftningar som skiljer sig mellan kristna, druser och sunnimuslimer (i praktiken ingår dock även shiiter här då endast sunni erkänns officiellt).

Både sunnimuslimska kurder och sunni-araber i Syrien tillhör så att säga samma gren (likt den i Somalia) som förespråkar kvinnlig omskärelse och polygami. Man bör dock tillägga att kurd-partierna, till skillnad från Assad och de islamistiska rebellerna, infört ett helt sekulärt system så förhoppningsvis slår man även ner på sådana så kallade religösa sedvänjor i de delar av norra Syrien man fortfarande styr.

Det här med olika familjelagstiftning är det sedan Ottomanska, Franska eller Assad-tiden och har det förändrat sig något? Hat tex månggifte hos vissa grupper alltid varit tillåtet?

Det där med kurderna är ju en sak som blivit varse med kurder från andra länder. Olika klaner och grupper kan ha väldigt olika sedvänjor men i Sverige framställs de av svenskar och också av sig själva som en enhetlig gruop. Lika mycket fördomar om kurder (positiva) finns det om muslimer (negativa) som inte alls stämmer här i Sverige.
Citera
2019-12-30, 01:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Snudd på krig nu.

USA-angrepp mot mål runt Al-Bukamal.

https://omni.se/usa-attack-mot-milis-i-irak-och-syrien-flera-doda/a/EW25Ql
https://twitter.com/090203KKhamushi/status/1211378201643106304
Nja, snarare så att USA måste svara på sådana angrepp efter att man inte gjorde det mot Iran bär USA:s drönare sköts ner. Tror inte man riskerar krig än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in