2019-12-25, 01:34
Medlem
Venators avatar
Så tjänade han själv några pengar på sina aktiekunskaper, som han kanske la på något särskilt intresse? Eller la han pengar på hög? Levnadskostnaderna verkar ju inte varit så höga. Med bilen och lägenheten levde han ju inte precis lyxliv själv... När det gäller "The Kicking Mule" får jag ju intryck av att det var ett sätt att lägga en del av hans hobby i bolag för att kunna göra avdrag... Jag hittar inga musikproduktioner i alla fall, men någon annan är kanske mer framgångsrik i att gräva? Någon form av ekonomisk skolning anar jag i alla fall han borde ha haft? Har det kommit fram någonting om vad han hade för jobb innan han kom upp i pensionsålder?

Får ju lite associationer till Rune som sannolikt rånmördades och hittades död vid sin stuga i Svenljunga (ingjuten i cement) men länge stod som försvunnen.
Citera
2019-12-25, 02:33
Medlem
En skolkamrat från norr

Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Hade en skolkamrat från norr om Sundsvall som hette så och åldern stämmer också. Vet man om Urban är född norr om Sundsvall ??

Nä, det är nog inte samma Urban, han och modern hans är födda i Våmb, Skaraborgs län, Västergötland.
Citera
2019-12-25, 08:55
Medlem
Bra grävande i tråden, tycker jag. Tror dock inte Urbans "företag" är annat än hobby-prylar utan någon större omsättning. Ser inga som helst indikationer på att Urban skulle ha varit annat än en intresserad amatör när det gäller investeringar etc. Att han skulle ha lurat någon och det finns ett motiv den vägen tror jag inte riktigt på.

Däremot känns han som "rätt profil" när det gäller att bli offer för lurendrejerier. Han kan mycket väl ha blivit inlurad i något och alltså avlurad en del pengar. Kanske tagit ut pengar just före han försvann. Får liksom Venator vibbar om någon form av rånmord här. Kanske att GM mjölkat honom under en tid tills besparingarna var slut och därefter tystat honom. Fast vore väl lite konstigt om polisen i så fall inte kan hitta spår, även om det mesta handlat om kontanter från hand till hand.
Citera
2019-12-25, 21:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Född i Våmb.

Citat:
Ursprungligen postat av Tackafan
En skolkamrat från norr

Nä, det är nog inte samma Urban, han och modern hans är födda i Våmb, Skaraborgs län, Västergötland.

Så BO var född i Våmb utanför Skövde.

Off-topic: Det finns en uråldrig fin kyrka där som åtminstone förr i tiden drog till sig turister.

Det fanns en, eller flera, anledningar till att UM styckades och hamnade i plastsäckar på ett ställe som han inte verkar ha haft någon anknytning till. Undrar vad BO kan ha gjort och varit inblandad i som gjorde att han kom att sluta på detta sätt.
Citera
2019-12-26, 01:45
Medlem
Urban har jag haft lite kontakt med till och från.
Han kom förbi på min dåvarande arbetsplats och hälsade ibland. Vi snackade en del aktier bl.a.
Lite lustigt sammanträffande för det var faktiskt bara några veckor sedan jag funderade på vart han tagit vägen då han inte varit aktiv på Facebook på ett tag.

Det var en trevlig man, svårt att se att han stötte sig med någon, såg lite risig ut om man ser till klädsel men min tanke var bara att han var en pensionär med begränsad ekonomi alternativt andra prioriteringar än just kläder.
Citera
2019-12-26, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Han kom förbi på min dåvarande arbetsplats och hälsade ibland. Vi snackade en del aktier bl.a.
Alltid lite spännande med aktiva medlemmar som haft kontakt med personer som av dramatiska skäl fått en egen tråd här på FB!

Kan du bidra med någon upplysning om vad UM kan ha försörjt sig på innan sin pensionering? Var det relaterat till värdepappaer/investeringar?

Kom hans firma Fictif på tal någon gång?
Citera
2019-12-26, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Alltid lite spännande med aktiva medlemmar som haft kontakt med personer som av dramatiska skäl fått en egen tråd här på FB!

Kan du bidra med någon upplysning om vad UM kan ha försörjt sig på innan sin pensionering? Var det relaterat till värdepappaer/investeringar?

Kom hans firma Fictif på tal någon gång?

Nej jag har faktiskt ingen aning, vi snackade lite i aktiesammanhang, han hade varit med i ett par år så han förklarade lite grejer jag inte hade koll på. Han var en mysig farbror helt enkelt som alltid hälsade och fällde någon kommentar, typ "tänk långsiktigt". Han kommenterade en del på min FB ibland.
Citera
2019-12-28, 12:02
Medlem
Någon som vet varför det inte gjordes mer utredningar kring Urbans försvinnande när det begav sig?
Citera
2019-12-28, 23:50
Medlem
Venators avatar
Citat:
Lite lustigt sammanträffande för det var faktiskt bara några veckor sedan jag funderade på vart han tagit vägen då han inte varit aktiv på Facebook på ett tag.

Det var en trevlig man, svårt att se att han stötte sig med någon, såg lite risig ut om man ser till klädsel men min tanke var bara att han var en pensionär med begränsad ekonomi alternativt andra prioriteringar än just kläder.

Citat:
Nej jag har faktiskt ingen aning, vi snackade lite i aktiesammanhang, han hade varit med i ett par år så han förklarade lite grejer jag inte hade koll på. Han var en mysig farbror helt enkelt som alltid hälsade och fällde någon kommentar, typ "tänk långsiktigt". Han kommenterade en del på min FB ibland.

Tack för att du delar med dig av detta! Då han såg lite risig ut och såg ut att ha begränsad ekonomi så tolkar jag det som att du inte fick intrycket av att han själv hade byggt upp någon mer betydande värdepappersportfölj. Men nog borde han väl ändå ha investerat och haft i alla fall en mindre portfölj?

Du nämner inte att du hört något om hans tidigare familjesituation, eller eventuella barn? Men jag kan inte låta bli att fråga... Man blir ju inte minst lite nyfiken på vem som anmälde honom försvunnen, och hur sista observationen spårades till Sisjön...
Citera
2019-12-29, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tack för att du delar med dig av detta! Då han såg lite risig ut och såg ut att ha begränsad ekonomi så tolkar jag det som att du inte fick intrycket av att han själv hade byggt upp någon mer betydande värdepappersportfölj. Men nog borde han väl ändå ha investerat och haft i alla fall en mindre portfölj?

Du nämner inte att du hört något om hans tidigare familjesituation, eller eventuella barn? Men jag kan inte låta bli att fråga... Man blir ju inte minst lite nyfiken på vem som anmälde honom försvunnen, och hur sista observationen spårades till Sisjön...

Han kan mycket väl haft en jätteportfölj, han var kunnig på aktier sen om han gjorde bra eller mindre bra investeringar låter jag vara osagt. Det är ju inte helt sällan att de rikaste är de som ser fattigast ut

Av ditt andra stycke har jag inget svar då jag inte har en aning.
Citera
2019-12-29, 00:25
Medlem
Venators avatar
Citat:
Han kan mycket väl haft en jätteportfölj, han var kunnig på aktier sen om han gjorde bra eller mindre bra investeringar låter jag vara osagt. Det är ju inte helt sällan att de rikaste är de som ser fattigast ut

Av ditt andra stycke har jag inget svar då jag inte har en aning.

Givetvis helt rätt. Var det investeringarna i sig som var intresset, och inte pengarna som sådana, kan det ha varit roligare att köpa nya värdepapper än att köpa nya kläder.
Citera
2019-12-29, 01:32
Hmmmmm .. står i Borås tidning om den försvunna mannen från Svenljunga ... kanske oftopic i denna tråden ..
Men samma utredare hos polisen som i denna tråden.
https://www.google.com/url?sa=t&sour...yg9rharPgsPhtQ

Denna man i Svenljunga försvann också i November 2017 och har ännu inte hittats .. kan det finnas samband med denna trådens GM tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in