2019-12-28, 13:38
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusson
Det beror på hur väl vår förståelse elektromagnetism (och för den delen den starka och svaga kärnkraften) stämmer med verkligheten.
All teoretisk fysik som innehåller trippelintegraler och kryssprodukt är jag skeptisk till.

Elektromagnetismen styr elektricitet, magnetism, kemi och elektromagnetisk strålning. Påstår du seriöst att vi inte har någon förståelse om alla dessa förteelser? Hur fungerar datorn du knappar på? För den är ett direkt resultat av vår förståelse om elektromagnetism.
Citera
2019-12-28, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det beror nog på din förståelse. Du vill nog gärna att elektromagnetism verkar på samma sätt på järnklot, tidningspapper, luft, gummi och aerogel. Annars faller din tanke att det kan vara elektromagnetism som får föremål att falla till marken.
Jag bryr mig inte ett smack om vad som stämmer.
Men min tanke är denna:
Om nu universum följer dom matematiska lagarna så precis som det verka råda konsensus om, då talar mycket för att hela skiten är en simulation.

Om inte universum följer våra påtvingade matematiska lagar...då vet vi ju egentligen knappt nånting om hur universum fungerar.
Citera
2019-12-28, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Elektromagnetismen styr elektricitet, magnetism, kemi och elektromagnetisk strålning. Påstår du seriöst att vi inte har någon förståelse om alla dessa förteelser? Hur fungerar datorn du knappar på? För den är ett direkt resultat av vår förståelse om elektromagnetism.
Den fungerar tack vare suverän ingenjörskonst.
Inte pga teoretisk fysik.
Kan du ge något exempel på när en trippelintegral användes av någon som konstruerade hårdvara?
Senast redigerad av Kukusson 2019-12-28 kl. 13:50.
Citera
2019-12-28, 13:49
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Men min tanke är denna:
Om nu universum följer dom matematiska lagarna så precis som det verka råda konsensus om, då talar mycket för att hela skiten är en simulation.

Om inte universum följer våra påtvingade matematiska lagar...då vet vi ju egentligen knappt nånting om hur universum fungerar.

Så om verkligheten stämmer överens med verkligheten så är inget verkligt? Det är nog det dummaste som yttrats i den här tråden... Men i nu läget så kan vi inte beskriva hela universum med matematik. Oftast stämmer det men i vissa situationer kan verkligheten inte beskrivas. Så inget av dina argument är valida.
Citera
2019-12-28, 13:54
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Den fungerar tack vare suverän ingenjörskonst.
Inte pga teoretisk fysik.

All ingenjörskonst kommer från teoretisk fysik. Transistorn, tex, uppfanns innan teknologin för att bygga en fanns. Den är ett resultat av vår förståelse av kvantuumfysik. Så vi visste att den måste fungera eftersom fysiken sa det. Och 20 år efter att den uppfanns teoretiskt skapades den praktiskt. Så ditt påstående är ren och skär lögn.
Citera
2019-12-28, 13:57
Medlem
Citat:
Men min tanke är denna:

Nu följer ju matematikens lagar universum och inte tvärtom såå...

Det är universum som påtvingar oss de matematiska lagarna, om du förstår detta så får du lättare att förstå resten, oavsett så påverkar inget av detta jordens form eller anser du det?
Oavsett vad du anser om allt så kan du inte förneka att all data säger att jorden är rund och ingen data säger att den har någon annan form, ingen annan form än klot fungerar när man kontrollerar det man funderat på gällande alternativ.

Alternativet är magi eller tillräckligt avancerad teknik utanför vår förståelse men det har jag inte sett några data på utan allt går att förklara med det enkla faktum att jorden bara är ett klot.
Citera
2019-12-28, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Nu följer ju matematikens lagar universum och inte tvärtom såå...
Och hur vet du det?
Citera
2019-12-28, 15:01
Medlem
Citat:
Nej enligt mig går det inte att mäta och eliminera felkällorna.
Gravitationskonstanten är en gissning.

Gissning? Förstår du ens vad ordet betyder?
Självklart är det inte gissningar - det är mätningar. Det är ju frågan om laborationer där man mäter upp gravitationskonstanten.

Och eftersom alla mätningar visar mer eller mindre samma sak så är vi väldigt säkra på att G är i storleksordningen 7E-11.

Citat:
Kanske är den hyfsat kvalificerad, kanske är den totalt åt skogen.
Om man lyckades hitta kraftbäraren av gravitation så skulle det kanske lösa sig.
Hittar man den inte så kan hela skiten lika väl vara elektromagnetiskt.

Självklart kan inte skiten vara elektromagnetiskt av det enkla skälet att det inte finns någon som helst korrelation mellan tyngdkraften och det omgivande elektromagnetiska fältet. Faktum är att det finns en tyngdkraft även om det inte finns något elektromagnetiskt fält.
Citera
2019-12-28, 17:41
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Sanningen?

Varför tycker du då att du behöver ljuga?

Förnekar du att himlen blir svart vid solförmörkelse?

Det är fakta

mhttps://pin.it/xvn2wopjmd4qnn

Fakta som inte kan förklaras med en rund jord och distant måne.

Hade solen varit enligt globetard modellen så skulle himlen naturligtvis vara blå under hela förmörkelsen.
Senast redigerad av studenten777 2019-12-28 kl. 17:51.
Citera
2019-12-28, 17:49
Medlem
Citat:
Och hur vet du det?

Verkligheten, så vet jag det.
Allt som vi kan kontrollera stämmer och hittar vi något som inte stämmer matematiskt så får vi revidera matematiken, verkligheten är vad den är.

Oavsett vad du tror, platt jord, 2-dimensionell verklighet som projiceras 3-dimensionellt för oss eller matrix-liknande simulering så är det endast det förstnämda du kan bevisa, om det nu är sant, de andra alternativen kommer vara rund jord för oss i vår verklighet och hur platt den verkligheten än defacto är så kommer vi aldrig se annat än att vår värld är ett klot.

Så, tillhör du den första, som faktiskt tror på just platt jord har du en väldigt enkel uppgift framför dig, mät och bevisa.

Tillhör du kategori 2 eller 3 så får du kasta dig in i den filosofiska världen istället då den inte fysiskt går att bevisa och därför egentligen inte är en konspiration av just platt jord utan hela vår existens och bör tas i för det lämpligt forum.
Citera
2019-12-28, 18:00
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Förnekar du att himlen blir svart vid solförmörkelse?

Det är fakta

mhttps://pin.it/xvn2wopjmd4qnn

Fakta som inte kan förklaras med en rund jord och distant måne.

Hade solen varit enligt globetard modellen så skulle himlen naturligtvis vara blå under hela förmörkelsen.

Fakta i den mening ett troll som dig kan förstå de. Det kan du inte utan du rapar fortfarande bara ur dig vad andra vill att du ska tro. Du har fel som vanligt. Du har uppenbarligen aldrig sett en solförmörkelse. Vid en solförmörkelse så befinner man sig inuti en ganska stor konformad skugga. Naturligtvis blir det mörkt. Och den del av himlen som får skuggan på sig blir också mörk. Men om man tittar åt horisonten? Vad borde man se då? Borde man inte se en ljusare himmel som du säger? Man kanske t.om borde se formen av skuggan? Ska vi ta en titt?

https://astrosolar.com/wp-content/uploads/2019/07/sofi-chile.jpg

Hooooppsan...

Svara på det här istället: eftersom solen aldrig går ner under horisonten på en platt jord, hur kommer det sig att himlen blir mörk på natten? Den borde vara blå 24 timmar om dygnet då solen belyser den 24 timmar om dygnet. Och långt däruppe finns det inget som kan blockera solljuset.
Citera
2019-12-28, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Verkligheten, så vet jag det.
Allt som vi kan kontrollera stämmer och hittar vi något som inte stämmer matematiskt så får vi revidera matematiken, verkligheten är vad den är.

Oavsett vad du tror, platt jord, 2-dimensionell verklighet som projiceras 3-dimensionellt för oss eller matrix-liknande simulering så är det endast det förstnämda du kan bevisa, om det nu är sant, de andra alternativen kommer vara rund jord för oss i vår verklighet och hur platt den verkligheten än defacto är så kommer vi aldrig se annat än att vår värld är ett klot.

Så, tillhör du den första, som faktiskt tror på just platt jord har du en väldigt enkel uppgift framför dig, mät och bevisa.

Tillhör du kategori 2 eller 3 så får du kasta dig in i den filosofiska världen istället då den inte fysiskt går att bevisa och därför egentligen inte är en konspiration av just platt jord utan hela vår existens och bör tas i för det lämpligt forum.
Jag ville bara visa på varför diskussionen om flat Earth är intressant.
Den får folk att börja fundera på saker som gravitationskonstanten.
Det intresset lyckas ingen gymnasiekurs i fysik (knappt nån universitetskurs heller) väcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in