2019-12-20, 16:05
Medlem
Xeitums avatar
Lite repitetion. Från lawline.

"Förhör får hållas med alla som antas kunna lämna upplysning av betydelse för en utredning, 23:6 RB. Det kan därför vara så att du endast ska höras upplysningsvis och att du inte är misstänkt för brottet. Det går dock inte utesluta att så är fallet eftersom paragrafen omfattar både förhör med misstänkt och med annan. Polisen har endast skyldighet att uppge anledningen till förhöret, vilket de har gjort då det angetts att det handlar om en pågående utredning om bedrägeri. När en förundersökning kommit så långt att en person ”skäligen misstänks” för ett brott, en högre misstankegrad än ”kan misstänkas”, ska personen dock underrättas om misstanken i samband med att han eller hon hörs, 23:18 RB."
Citera
2019-12-23, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
PU är inte av intresse för Polis och kanske har flertalet vittnen(vad vet vi&jag) från taxi,minglandet från stan osv..

Förutsatt att händelsen med taxikön är sann, blir tidsplanen väldigt tight att få in honom vid dungen kl. 02:20-02:30.

Teoretiskt kan han blivit transporterad i ilfart till centrum för att synas bland folk, samtidigt som kroppen förvaras i skuffen på en bil. Därefter sker omhändertagande av kroppen efter taxiresan. Men den teorin bygger på ett starkt forcerat tidsschema där gm handlat utstuderat och rationellt. Detta tvivlar jag på, då dådet sannolikt inte var planerat att sluta som det gjorde.
Citera
2019-12-23, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Menar du förhörd eller hörd nu?

2017 finns uppgifter på att minst tre olika män varit hos polisen. Vet ej på vilka grunder.
Citera
2019-12-23, 11:35
Medlem
Om man tittar förutsättningslöst, och utan färgade ögon så;

Kl 02:05 ses H gå över torget - ensam.
Strax före stängning ses hon i baren tillsammans med en kvinna och två män. I bakgrunden figurerar ytterligare två män, varav den ena nekas vatten av bartendern då baren stängt.

Uppgift om att H samtalat med två män inne på Stadt, samt systerns uppmaning om att ta en taxi hem gör att dessa båda herrar är intressanta. Vilka är det?

Utgår ifrån att polisen synat deras förehavanden varenda minut efter stängning.
Citera
2019-12-26, 06:43
Medlem
Är det nån som vet vilka de här männen är som hon åkte med hem
Citera
2019-12-26, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M029384nizze

Nej, men GW vet. De anhöriga och närmaste vet inte och vill inte veta det GW vet.

Är ganska övertygad att DNA fynden på skon visar på inblandade. Kanske tom GWs utpekade killars spår som fastnat? Där av obekväm tystnad?
Citera
2019-12-26, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M029384nizze

Vi vet inte om hon gick eller fick skjuts hem från Stadt.
Är det den sträckan du syftar på?
Har du någon uppgift som säger att hon fått skjuts?
Hur många män syftar du på?
Citera
2019-12-28, 06:48
Medlem
Ja att hon fick skjuts det ,så är det nog, att det var två män är det trogligaste, och att han varit ihop med henne, kan tänkas att hans familj vet vem det är, bor säkert i mariestad, men kan jobba i annan stad.
Citera
2019-12-28, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Nej, men GW vet. De anhöriga och närmaste vet inte och vill inte veta det GW vet.

Är ganska övertygad att DNA fynden på skon visar på inblandade. Kanske tom GWs utpekade killars spår som fastnat? Där av obekväm tystnad?
Konstigt att familjen inte vill veta sanningen, det kan vara så att det gör för ont om man säger vem det är, själv tror jag de har en aning vem det är,
Citera
2019-12-29, 13:17
Medlem
Ejsidisis avatar
Jag tänker på när Helena satt i baren vid stängning. Hon satt med vänner, jag tror uppgiften är att de är två killar och två tjejer inklusive Helena. Helena säger enligt radiodokumentären ”ingen som ska åt mitt håll”?
Exakt vad händer sen?

De här kompisarna, som polisen och familj bör veta vilka de är, vad händer med dom? Framförallt, vilka är dom?
Och vilka uppgifter har de lämnat?

Går man på sannolikhetsspåret bör hon inte ha lämnat hotellet själv utan i sällskap med en el flera av dessa. De har sannolikt hängt med varann under delar av kvällen. Och om ingen av dom lämnar hotellet samtidigt med Helena bör de väl ha en uppfattning om vilken Helenas avsikt var kring hemgången. Kanske de t o m vet vem/vilka hon lämnar hotellet med, eller om hon väljer att gå solo. Eller om hon erbjuds skjuts redan där. Eller säger att hon tänker ge sig ut på torget och försöka få taxi eller privat skjuts.

Så dessa kompisar i baren, vilka är dom? Vad har de att berätta? Deras uppgifter väger tungt.

Den andra händelsen som är intressant är att hon bli sedd av någon direkt innan hon lämnar hotellet. På insidan av hotellet. Vem ser henne, och är hon själv eller i sällskap med ngn?

(Iakttagelsen på bron, där ngn tror sig se Helena ((identifierad via hennes byxor behöver alltså inte känt Helena)) i sällskap med en man med pilotglasögonmodell. Den uppgiften är iofs intressant men jag lämnar den därhän just nu)
Senast redigerad av Ejsidisi 2019-12-29 kl. 13:35.
Citera
2019-12-29, 18:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Jag tänker på när Helena satt i baren vid stängning. Hon satt med vänner, jag tror uppgiften är att de är två killar och två tjejer inklusive Helena. Helena säger enligt radiodokumentären ”ingen som ska åt mitt håll”?
Exakt vad händer sen?

De här kompisarna, som polisen och familj bör veta vilka de är, vad händer med dom? Framförallt, vilka är dom?
Och vilka uppgifter har de lämnat?

Går man på sannolikhetsspåret bör hon inte ha lämnat hotellet själv utan i sällskap med en el flera av dessa. De har sannolikt hängt med varann under delar av kvällen. Och om ingen av dom lämnar hotellet samtidigt med Helena bör de väl ha en uppfattning om vilken Helenas avsikt var kring hemgången. Kanske de t o m vet vem/vilka hon lämnar hotellet med, eller om hon väljer att gå solo. Eller om hon erbjuds skjuts redan där. Eller säger att hon tänker ge sig ut på torget och försöka få taxi eller privat skjuts.

Så dessa kompisar i baren, vilka är dom? Vad har de att berätta? Deras uppgifter väger tungt.

Den andra händelsen som är intressant är att hon bli sedd av någon direkt innan hon lämnar hotellet. På insidan av hotellet. Vem ser henne, och är hon själv eller i sällskap med ngn?

(Iakttagelsen på bron, där ngn tror sig se Helena ((identifierad via hennes byxor behöver alltså inte känt Helena)) i sällskap med en man med pilotglasögonmodell. Den uppgiften är iofs intressant men jag lämnar den därhän just nu)

Min fetning: Det blir problem direkt, eftersom BW säger att han träffade Helena utanför hotellet. BW har - inte vad jag vet, i alla fall - sagt ett enda ord om att det skulle ha varit någon mer med när han träffade Helena. Jag får intrycket att Helena var själv när hon träffade BW (under förutsättning att BW talar sanning).
Citera
2019-12-29, 20:07
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Det blir problem direkt, eftersom BW säger att han träffade Helena utanför hotellet. BW har - inte vad jag vet, i alla fall - sagt ett enda ord om att det skulle ha varit någon mer med när han träffade Helena. Jag får intrycket att Helena var själv när hon träffade BW (under förutsättning att BW talar sanning).

Och detta är jätteintressant!
Om BW talar sanning så var hon själv där utanför hotellet när de möttes-alternativt i ett sällskap som antingen gått ut före eller efter henne (han kan ju ha missat det?)
Om han ljuger-kan det varit någon/några med henne- eller inte.
Därför hade det varit oerhört intressant att få den pusselbiten också: vad har kompisarna i baren sagt till polisen, vad vet de kring hennes avsikter kring hemgången, hur hon mådde, sällskap etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in