2019-12-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhaegartargaryen
Wilmas misstänkte mördare begärs omhäktad igen;
https://www.nyheter4.com/bl%C3%A5ljus/nyhet-13-14553717

” Mannen förhördes senast av polisen i förra veckan och han fortsätter neka till brottet”

Men snälla, det skulle vara värdefullt att läsa och tråden åtminstone lite grann. När är din länk daterad? Känns inte nytt.
Citera
2019-12-27, 20:26
Medlem
Ursprungligen postat av Rhaegartargaryen
Wilmas misstänkte mördare begärs omhäktad igen;
https://www.nyheter4.com/bl%C3%A5ljus/nyhet-13-14553717

” Mannen förhördes senast av polisen i förra veckan och han fortsätter neka till brottet”

.................................................. .....

Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Men snälla, det skulle vara värdefullt att läsa och tråden åtminstone lite grann. När är din länk daterad? Känns inte nytt.

---------------
Jag följde länken och vid sidan om står att det var några timmar sen bara.
Det känns inte nytt därför att de förlängt tiden förut.

Men nu var det omhäktning till slutet av januari, vilket inte stått förut
Och att åtal kan väckas i vår, vilket inte heller stått förut:

app-facebook
Nyheter4.com
för 3 timmar sedan
Wilmas misstänkte mördare begärs omhäktad – igen
Läs mer här >>> https://www.nyheter4.com/bl%C3%A5ljus/nyhet-13-14553717
Senast redigerad av Marielo 2019-12-27 kl. 20:39.
Citera
2019-12-27, 20:28
Medlem
Turgenjevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken19
Mgn ska i nuläget inte genomgå en RPU.

Läs på lite om RPU.
"Undersökningen kan genomföras endera efter ett erkännande inför domstol av den tilltalade eller efter genomförd rättegång, där domstolen finner den tilltalade skyldig."

Så motiv är en viktig del.
Just saying..
RPU är inte för att utreda motiv heller inte ansvarsfrågan. Den är till för att söka etablera om gärningspersonen led av allvarlig psykisk störning under gärningstillfället och om personen behöver vård. Vidare så har P7:an kommit fram till personen kan lidit av allvarlig psykisk störning, så en RPU kommer att göras.
Citera
2019-12-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65

Värdelös tidning. Kan inte se att det finns datum nånstans. Men denna är från idag ialla fall.

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/wilmas-misstänkte-mördare-begärs-omhäktad-1.21974046

Wilmas Anderssons misstänkte mördare sitter enligt nuvarande beslut häktad till och med 3 januari. Nu begär åklagare Jim Westerberg att han fortsatt ska sitta frihetsberövad till slutet av januari, vilket P4 Väst var först att rapportera om.
– Det är för att jag redan nu kan se att det inte blir aktuellt att väcka åtal då, säger Jim Westerberg.
Citera
2019-12-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turgenjev
RPU är inte för att utreda motiv heller inte ansvarsfrågan. Den är till för att söka etablera om gärningspersonen led av allvarlig psykisk störning under gärningstillfället och om personen behöver vård. Vidare så har P7:an kommit fram till personen kan lidit av allvarlig psykisk störning, så en RPU kommer att göras.

Nej Snoken har rätt.
Man gör inte en RPU- undersökning för att par. 7-undersökningen visar på ev allvarlig psykisk störning / sjukdom.
Om MGM erkänner eller man ändå anser honom skyldig i tingsrätten, först då kan man göra RPU.

(Är han inte skyldig så får han sannolikt en remiss till vanlig psykiatrisk vård istället).

Motiv ingår ju i bilden av sjukdomsbedömningen!
Citera
2019-12-27, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
OK, men jag har läst att det var "Ecker ..." någonting, som var med och stöttade anhöriga på plats?
Någon Daniel Brodin har jag dessvärre inte läst om, eller ej tillskrivit större vikt!
Mamman kan ju ha vetat innan, även om det offentliga beskedet kom på fredagen och han redan var med henne då.
Kanske därför han var med henne då
, pga hon behövde stöd. Och för enkelhetens skall skriver man på det sättet som du nämner ...
Det är nog en dubbel pärs att veta: "nu vet allmänheten, nu kommer människor och beklagar",
det är säkert också jobbigt för mamman.

Fortfarande är det en flashbackmedlem som skrev här att hans kompis meddelat att ett fynd gjorts och
att det är torsdagen i mitt minne, ville lägga det på minnet eftersom jag ville veta tiden som gått mellan fynd och kungörelse i media. Minns att jag väntade och väntade ...och hann till och med tänka "Kan ju varit ett misstag, kanske var det inget fynd" - men sen stod det ju överallt att läsa.
Det var "tonen" i den skrivande medlemmens text och att han var kortfattad om att något hittats, och sedan försvann, som gjorde att jag fick intrycket "Ledsen". Något tungt hade hänt.
Det var ju det enda man hittat också, av kvarlevor. Så det var något "stort".
Minns också att jag tänkte "Det är ju mörkt nu, man har hittat i mörkret".

Om då anhöriga var med i det där tältet medan det söktes på torsdagen, och en medlems kompis fått veta om fyndet och reagerat, borde anhöriga ha fått veta det också ...

När de bröt ihop och ambulans kom, var de ju på plats i tältet?

(Talar alltså inte om minnesstunden).

Ja jag kommer inte längre, men tack för all info.
Jag sökte på torsdagen och framåt kvällen gick det inte ut fler sök fast jag visste att man inte brukar sluta så tidigt, därför anade fler än jag att något hittats eller i alla fall nått som gjorde att söken avstannade. Det fanns en stor arbetsbord som kontor för söken som inte fanns där vid tidigare sök. På torsdag kväll gick det ut att nya sök skulle ske på fredagen om detta inte blev av vet jag då jag inte var där. Mitt antagande är att på fredagen samårdnade polis, sökorganisation, sjukvårdare/ambulans och anördiga ett tillkännagivande i sökorganisation samårdnade arbetsbod. Tiden mellan fynd och tillkännagivande var ca 18 timmar, så det fanns nog utrymme för att göra en identifiering utan anhörigas närvaro. Att anhöriga blev starkt berörda vid detta möte hos sökorganisation tar jag för intäkt av att identifiering den vägen inte hade skett.
Citera
2019-12-27, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Värdelös tidning. Kan inte se att det finns datum nånstans. Men denna är från idag ialla fall.

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/wilmas-misstänkte-mördare-begärs-omhäktad-1.21974046

Wilmas Anderssons misstänkte mördare sitter enligt nuvarande beslut häktad till och med 3 januari. Nu begär åklagare Jim Westerberg att han fortsatt ska sitta frihetsberövad till slutet av januari, vilket P4 Väst var först att rapportera om.
– Det är för att jag redan nu kan se att det inte blir aktuellt att väcka åtal då, säger Jim Westerberg.

Den där förstnämnda länken (av Rhaegartargaryen) som Kusin Vitamin svarade på, är bara 3 timmar gammal, det står vid sidan av, i en ruta när man öppnat länken.
Blir som du tydligen, irriterad på att det saknas datum då det meddelas något viktigt!
Att man ska behöva leta!

Detta att Jim Westerberg kan se att det inte blir aktuellt med åtal nu till den 3 januari,
tyder inte det på att de ändå har litet dåligt med bevis mot MGM?
Senast redigerad av Marielo 2019-12-27 kl. 20:46.
Citera
2019-12-27, 20:46
Medlem
Turgenjevs avatar
Citat:
Nej Snoken har rätt.
Man gör inte en RPU- undersökning för att par. 7-undersökningen visar på ev allvarlig psykisk störning / sjukdom.
Om MGM erkänner eller man ändå anser honom skyldig i tingsrätten, först då kan man göra RPU.

(Är han inte skyldig så får han sannolikt en remiss till vanlig psykiatrisk vård istället).

Motiv ingår ju i bilden av sjukdomsbedömningen!
Jag är medveten om när RPU:n företas. Och eftersom Rättsmedicinalverket har rekommenderat en stor rättspsykiatrisk undersökning, så har jag väldigt svårt att se rätten inte skulle bifalla i frågan med tanke på vad P7:an kommit fram till.
Citera
2019-12-27, 20:48
Medlem
Citat:
Den där förstnämnda länken av Kusin Vitamin är bara 3 timmar gammal, det står vid sidan av, i en ruta.
Blir som du tydligen, irriterad på att det saknas datum då det meddelas något viktigt!

Detta att Jim Westerberg kan se att det inte blir aktuellt med åtal nu till den 3 januari,
tyder inte det på att de ändå har litet dåligt med bevis mot MGM?
Hade det varit dåligt med bevis så hade han inte kunnat få honom häktad till slutet av januari, fyra veckor till alltså. Jag tror han vill ha mer tid på sig bara. Det är ett stort mål och fanskapet erkänner inte ett jota. Så det får ta den tid det tar. Det ska vara vattentätt. inget slarv här inte.
Citera
2019-12-27, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turgenjev
Jag är medveten om när RPU:n företas. Och eftersom Rättsmedicinalverket har rekommenderat en stor rättspsykiatrisk undersökning, så har jag väldigt svårt att se rätten inte skulle bifalla i frågan med tanke på vad P7:an kommit fram till.

Du skriver att "Rättsmedicinalverket rekommenderar ..."
Men jag tror det är en formalitet än så länge, men blir verklighet om han befinns skyldig.

Vet inte om man kan göra undantag, dvs en RPU innan han anses skyldig. Tror inte ...
Citera
2019-12-27, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hade det varit dåligt med bevis så hade han inte kunnat få honom häktad till slutet av januari, fyra veckor till alltså. Jag tror han vill ha mer tid på sig bara. Det är ett stort mål och fanskapet erkänner inte ett jota. Så det får ta den tid det tar. Det ska vara vattentätt. inget slarv här inte.

Ja du har nog rätt (som vanligt).

Undrar ibland hur i hela världen Mats Alm kunde gå fri av de dumvidrigaste av fantasier som han bjöd rätten på!
Citera
2019-12-27, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Något som jag inte alls sett diskuterats i tråden och som jag har tjatat om tidigare är den där festen W var på. Varför var inte mgm bjuden? Vad var det för fest? Hur många var där?

Men var hon ens på fest då? Var det inte så att en granne stött på henne och tyckte att hon var festklädd. (Hon kan ju lika gärna varit påväg till affären.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in