2019-12-27, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Ja, det är en del text, men ändå en bra genomgång och sammanfattning. Du är relativt sett en av de på Flashback som är i minst behov av att läsa på inom området, men samtidigt en av få som faktiskt skulle göra det.

Helst skulle man önska att alla gjorde det för att minimera en massa missförstånd och misstolkningar som folk gör i tråd efter tråd här angående bevisvärdering.

Redan det vi vet tyder exempelvis på att detta inte kommer bli ett nytt fall som vid styckningen av Vivian Hultberg, trots att polisen (så vitt vi vet) inte har hittat hela Wilmas kropp. Jämför man fall där gärningspersoner undkommit mordåtal och endast dömts för brott mot griftefriden med detta finns betydande skillnader. Därför tyder mycket på att Tishko kommer fällas för mord, sett utifrån hur bevisvärdering görs vid svenska domstolar.

"Bevisvärdering handlar om att bedöma sambandet mellan ett påstående om ett mänskligt beteende i det förflutna och de spår (bevis) som finns av denna händelse i syfte att söka sluta sig till att denna påstådda händelse också utspelat sig i verkligheten".
Man sög in Tishko relativt omgående. Det tyder på att man har en del bevis som inte går att bortförklara från Tishkos sida. Man häktade honom för mord, även om man hade ett litet hopp att kanske hitta henne vid liv. Det säger mig att en relativt stor mängd blod hittats i lägenheten där hon troligtvis mördats. Och som din text beskriver så är det en kedja som skall förklaras, bindas ihop och till slut utgöra en hållbar förklaring till vad som hänt. Det subjektiva tyckandet har inte plats i detta överhuvudtaget. Här är det hårda fakta som gäller. Det är därför Mats Alm inte kunde bindas till mordet - torts hans bakluckeförklaring där han matats med frusna räkor av kinesiska maffian.
Citera
2019-12-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
En liten korrigering bara. De anhöriga var vid FIKK:s tillfälligt uppsatta tält där de fick stöd och de pratade dagligen med FIKK:s ledare som även var med när anhöriga fick beskedet om fyndet. Var tältet var uppsatt vet jag inte, vet bara att deras samlingsplats var vid Shell
Det där med ambulans har jag inte läst någonstans men skriv gärna var det stått

Det Marielo avser med ambulans är detta:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vWX7d/wilmas-mamma-vill-tacka-er-som-tog-hand-om-oss
Citera
2019-12-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turgenjev
Jag får villigt erkänna att mina kunskaper i DNA-testning och tidsåtgång är knappt rudimentära, men du tycks insatt så då stänger jag inte den dörren till den möjligheten. Men tror du inte att de hade sagt att identifieringen gjordes genom DNA-testning? Får bilden av att media ganska lättvindigt gått med på att man hittat en kroppsdel av W, vilket skulle kunna tyda på att det är en igenkänningsbar kroppsdel som hittats och att bevakande journalister vet om det, men väljer att inte rapportera om det. Kanske av respekt för anhöriga. Många dåligt underbyggda hypoteser i det här inlägget, förstår jag.
.

Fyndet kan varit hittat flera dagar innan, men som polisen hemlighållt allt så vet man inte, kan vara en taktik från polisen att kommer ut med det många dagar efter.
Senast redigerad av brahbrah 2019-12-27 kl. 13:50. Anledning: Felstavning etc
Citera
2019-12-27, 13:59
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vWX7d/wilmas-mamma-vill-tacka-er-som-tog-hand-om-oss

TACK Stefan S, så bra att du verifierar!
Nu vet jag bestämt att det stod "brutit/ bröt ihop" ...så det har nog stått om ambulans -
tillfället på fler håll.
Citera
2019-12-27, 14:02
Medlem
Det behövs inte ytterligare diskussioner om vilken kroppsdel som påträffats, med vilken metod det avgjorts vem den tillhörde, o.s.v.

Dels eftersom vi omöjligen kan resonera fram det eftersom det finns flera möjliga alternativ.

Dels eftersom alla frågor, vinklar, dumheter, gissningar, svar, etc. redan avhandlats här i tråden, om och om igen på hundratals sidor.

De som ändå är intresserade kan hoppa tillbaka till diskussionerna som påbörjades kvällen den 28 november och se att alla tänkbara saker redan varit uppe vid upprepade tillfällen och inte behöver ältas ännu en gång:
(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.
Citera
2019-12-27, 14:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Tack för att du bekräftar och kompletterar vad jag skrivit.
Minns tyvärr inte var det stod om ambulans.
Jag brukar läsa i datorn från Aftonbladet, Expressen, Bohuslänningen (rätt namn?)
och Göteborgs ...posten (tror "posten"). Det var nog inte på Omni.
Inte TV.
Men summan av mitt intryck var ju att de fick beskedet där och då,
att de bröt ihop och man ringde ambulans.
Man tänker ju då att de hade visshet om att det var del av W man funnit.
OM man visat huvudet på anhörigs begäran så var det säkert delvis täckt och visat på bästa sätt.
De anhöriga var ju de som verkligen kunde säga "Ja detta är Wilma".

Själv hade jag velat se. Hade ju varit förberedd...
Själv hade jag brutit ihop också.

Stämmer de fick beskedet där och då. Självklart bröt de ihop även om polisen var ganska säkra på att Wilma var mördad redan innan. Men trots allt så länge ingen kropp är funnen så finns alltid en lite strimma av hopp, det tog slut där och då.
Jag har ingen aning om de såg den del som var funnen. Polisen kan ju knappast ha bett de anhöriga att identifiera att det var Wilma.

Jag skulle aldrig vilja se en del av en anhörig (tror jag). Har sett en anhörig efter obduktion och minnet av hur man såg hur de sågat upp större delen av huvudet kommer aldrig att försvinna.

Jag tror att polisen var så säkra på att Wilma var mördad så de hade en gräddfil till NFC. Prover togs och direkt i helikopter till Linköping
Senast redigerad av 57Emma 2019-12-27 kl. 14:10.
Citera
2019-12-27, 14:04
Medlem
Citat:
Nu vet jag bestämt att det stod "brutit/ bröt ihop" ...så det har nog stått om ambulans -
tillfället på fler håll.

Ingen orsak. Att de bröt ihop stod här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOQjMA/daniel-var-med-nar-wilmas-familj-fick-beskedet-de-brot-ihop
Citera
2019-12-27, 14:05
Medlem
OT:
För de som intresserar sig för fallet i Köping, så har jag nu länkat plus-artikel i den tråden.
Citera
2019-12-27, 14:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Tack, den artikeln har jag missat.
Citera
2019-12-27, 14:19
Medlem
Citat:
tillfället på fler håll.
Vill inte vara besserwisser, men påpekar ändå att det står i artikeln att anhöriga fick beskedet på fredagen.
https://www.aftonbladet.se/a/9vWX7d

” En av deltagarna på torget var Daniel Brodin, verksamhetschef för organisationen FIKK (Frivilliga insatser vid kris och katastrof).
Han berättar att han varit i kontakt med Wilmas mamma inför minnesstunden och var även med henne under fredagseftermiddagen när beskedet om Wilmas död kom.”
Senast redigerad av anniesbrev 2019-12-27 kl. 14:38. Anledning: Klippt ut ur artikel
Citera
2019-12-27, 14:45
Medlem
Citat:
Stämmer de fick beskedet där och då. Självklart bröt de ihop även om polisen var ganska säkra på att Wilma var mördad redan innan. Men trots allt så länge ingen kropp är funnen så finns alltid en lite strimma av hopp, det tog slut där och då.
Jag har ingen aning om de såg den del som var funnen. Polisen kan ju knappast ha bett de anhöriga att identifiera att det var Wilma.

Jag skulle aldrig vilja se en del av en anhörig (tror jag). Har sett en anhörig efter obduktion och minnet av hur man såg hur de sågat upp större delen av huvudet kommer aldrig att försvinna.

Jag tror att polisen var så säkra på att Wilma var mördad så de hade en gräddfil till NFC. Prover togs och direkt i helikopter till Linköping

Nej, självklart inte. Folk tittar på film och överför det till hur det går till på riktigt i Sverige.

Här skickas okända avlidna till rättsmedicinalverket (RMV) för identifiering medelst DNA-test och/eller en odontologisk analys (tandidentifering). Oftast anar polisen vem den avlidna personen är, men RMV måste säkerställa det med vetenskapliga metoder.

Om en person är saknad och brott misstänks samlas DNA i regel in från anhöriga i förebyggande syfte.

Mer information här:
https://www.rmv.se/verksamheter/rattsmedicin/identifiering-av-avliden/
Citera
2019-12-27, 14:53
Medlem
Citat:
Tack, den artikeln har jag missat.

Och där står även att anhöriga fick beskedet på fredagen, alltså dagen efter fyndet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in