2019-12-27, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Jag tror Byggagym vill låna mer än 50k.
Lånar man över erbjudandets gräns får man betala ränta på hela beloppet. Byggagym tycker sannolikt att de första 50k han lånat ska vara till 0% ränta.

Precis!👍
Citera
2019-12-27, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har man inte noll procents ränta för de första femtio tusen?

Inte som jag förstått det.
Citera
2019-12-27, 11:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Inte som jag förstått det.
Om man inte får räntefritt på de första femtiotusen man lånar om man hamnar över, så kan jag också tycka att det är konstigt.
Citera
2019-12-27, 11:24
Bannlyst
Citat:
Om man inte får räntefritt på de första femtiotusen man lånar om man hamnar över, så kan jag också tycka att det är konstigt.
Har vi en till som lämnar sekten?
Citera
2019-12-27, 11:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Har vi en till som lämnar sekten?
Nu är inte tanken att låna, men om det är så känns det väldigt konstigt.
Citera
2019-12-27, 12:38
Medlem
Citat:
Jag får med 500kkr låna 50kkr till 0% ränta. Med 1Mkr är det enda rimliga att jag får behålla 50kkr till 0% och betala ränta på det övriga. Men så är inte fallet.
Bluff alltihop.
Blir Nordnet om jag inte får en bra förklaring till detta.
På hemsidan upplyser Avanza på ett klart sätt om vad som gäller.

”Storbankerna har länge lånat pengar av dig utan att ge dig någon ränta. Vi tänker lite tvärtom. Nu när räntorna är negativa så kan vi ju låta dig låna upp till 50 000 kr av oss till 0% effektiv ränta istället, att köpa nya värdepapper för.
Vill du låna mer än så kan du göra det från 0,99% effektiv ränta på hela beloppet.
Citera
2019-12-27, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
På hemsidan upplyser Avanza på ett klart sätt om vad som gäller.

”Storbankerna har länge lånat pengar av dig utan att ge dig någon ränta. Vi tänker lite tvärtom. Nu när räntorna är negativa så kan vi ju låta dig låna upp till 50 000 kr av oss till 0% effektiv ränta istället, att köpa nya värdepapper för.
Vill du låna mer än så kan du göra det från 0,99% effektiv ränta på hela beloppet.

Vilket är för jävligt.
Till råga på allt räknas inte krediten tull ens sparande för att komma upp en förmånsnivå.
Ni blir det Nordnet.
Citera
2019-12-27, 13:53
Medlem
Citat:
Vilket är för jävligt.
Till råga på allt räknas inte krediten tull ens sparande för att komma upp en förmånsnivå.
Ni blir det Nordnet.
Detta med att ”låna upp till 50 000 kr av oss till 0 % effektiv ränta” är nog en ren marknadsföringsgrej från Avanzas sida och ganska verkningslöst i praktiken då aktuella lånekunder torde belåna sina aktieportföljer med mer än 50 000 kr.
Citera
2020-01-03, 00:38
Medlem
Är det bättre att flytta medel från Nordea till Sparkonto+ ? Vad är nackdelen?
Citera
2020-01-03, 06:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Förstår inte vad du menar. Tull? Kan du inte komma upp i förmånsnivå om du köper värdepapper för pengar du lånar med "superränta"?
Citat:
Ni blir det Nordnet.
Erbjuder Nordnet bättre lån?
Senast redigerad av constant 2020-01-03 kl. 06:20.
Citera
2020-01-03, 22:17
Bannlyst
Citat:
Förstår inte vad du menar. Tull? Kan du inte komma upp i förmånsnivå om du köper värdepapper för pengar du lånar med "superränta"?
Erbjuder Nordnet bättre lån?

Exakt. Ponera att man går in med 700kkr och lånar 300kkr. Det för en inte upp till platina.
Citera
2020-01-03, 23:49
Medlem
Superbunnys avatar
I min gamla aktiedepå "Swedbank" så fanns det möjlighet att sälja ett aktieinnehav utan att skriva ett försäljningspris.

Man kunde lägga ut antalet aktier man ville sälja och trycka på sälj och så betades orderdjupet av på en sekund.

Finns den möjligheten i Avanzas depå?
Eller är man tvungen att skriva ett försäljningspris?

Om jag tex vill sälja iväg 10000 aktier i ett företag där dom 5 synliga raderna i orderdjupet på köpsidan består av 10000 aktier mellan 10 kr och 9 kr.

I Swedbanks depå kunde jag då bara klicka på "sälj 10000 aktier" utan att sätta ett försäljningspris och mina aktier såldes för mellan 10 och 9 kr på en sekund.

Jag ser inte den möjligheten i min nya Avanza depå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in