2019-12-27, 10:49
Medlem
Tja!

I förra veckan var jag på en arbetsintervju.
Det kändes riktigt bra, och jag har stor erfarenhet inom den bransch jag söker i.

Kändes som att vi klickade, skrattade, pratade om massor än bara jobb. Jag fick en liten bok med mig om företaget hem. Därefter fick jag reda på att de ringt min gamla chef (vi är fortfarande goda vänner sedan jag slutade), han gav såklart en toppenreferens.

De avslutade med att ”Men du ska ha ett tack för att du tog dig tiden att komma ut och träffa oss här så hör vi av oss i nästa vecka”, (menat denna veckan/julveckan). Dock har jag inte hört något än. Vet att där är minst två lediga platser. Vet att det varit jul nu och dom har sanslöst mycket att göra. Det är också ett stort företag så det känns som att de verkligen skulle höra av sig oavsett.

Nu till min fråga. Borde jag kanske ringa upp dem och kolla läget? Det har ju trots allt vart jul och nu kommer nyår. Två stora inkomstveckor för företaget, mycket att göra. Dessutom kan det ju se aningen desperat ut (det är jag också, men att visa det är INTE bra). Eller ska jag vänta till efter nyår?

Vad tycker ni? Vad tror ni? De sa att jag skulle få svar denna vecka. Men det har vart knäpptyst.
Citera
2019-12-27, 10:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgatoloco
Tja!

Det kändes riktigt bra, och jag har stor erfarenhet inom den bransch jag söker i.

Kändes som att vi klickade, skrattade, pratade om massor än bara jobb. Jag fick en liten bok med mig om företaget hem. Därefter fick jag reda på att de ringt min gamla chef (vi är fortfarande goda vänner sedan jag slutade), han gav såklart en toppenreferens.

De avslutade med att ”Men du ska ha ett tack för att du tog dig tiden att komma ut och träffa oss här så hör vi av oss i nästa vecka”, (menat denna veckan/julveckan). Dock har jag inte hört något än. Vet att där är minst två lediga platser. Vet att det varit jul nu och dom har sanslöst mycket att göra. Det är också ett stort företag så det känns som att de verkligen skulle höra av sig oavsett.

Nu till min fråga. Borde jag kanske ringa upp dem och kolla läget? Det har ju trots allt vart jul och nu kommer nyår. Två stora inkomstveckor för företaget, mycket att göra. Dessutom kan det ju se aningen desperat ut (det är jag också, men att visa det är INTE bra). Eller ska jag vänta till efter nyår?

Vad tycker ni? Vad tror ni? De sa att jag skulle få svar denna vecka. Men det har vart knäpptyst.

Jag hade inte hört av mig, men jag tycker å andra sidan att det är jättekonstigt att dom lovade att höra av sig under julveckan. Men det kan vara något dom slängde ur sig på ren vana.
Citera
2019-12-27, 10:54
Medlem
LeifD2s avatar
Det tar normalt 2-3 veckor innan man får något besked. Ibland mer.
Citera
2019-12-27, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag hade inte hört av mig, men jag tycker å andra sidan att det är jättekonstigt att dom lovade att höra av sig under julveckan. Men det kan vara något dom slängde ur sig på ren vana.

Jag tänkte det också när jag gick därifrån, att det skulle bli tight för dem att hör av sig efter julen. Det kändes som något dom sa per automatik.

Usch, så nervöst att gå i denna väntan!
Citera
2019-12-27, 10:58
Medlem
note-its avatar
Har man mycket att göra kommer rekryteringar långt ner på dagordningen. Ta det lugnt bara.
Citera
2019-12-27, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det tar normalt 2-3 veckor innan man får något besked. Ibland mer.

Jag hoppas det stämmer!
Dom har ju som sagt mycket att göra!

Kanske ska sikta in mig på ett svar efter nyår. Hoppas verkligen det. Samtidigt vore det väldigt oprofessionellt att inte höra av sig.
Citera
2019-12-27, 11:02
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Med nästa vecka avser dom knappast denna julvecka då dom flesta är lediga.
Citera
2019-12-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Med nästa vecka avser dom knappast denna julvecka då dom flesta är lediga.

Jag tänker också det. Vet även att cheferna alltid är lediga denna vecka på sånna ställen. Så jag försöker vara lugn. Det kändes som sagt väldigt bra och min magkänsla säger att jobbet är mitt. Men när man inte har det svart på vitt ännu är det svårt att vara lugn och inte loopa tankarna i huvudet, och någon bättre kan ju dykt upp efter mig, man vet aldrig
Citera
2019-12-27, 11:10
Medlem
Citat:
Tja!

Efter att ha varit på massor av intervjuer där det känns som att allt "klickar" och att det är "jättebra stämning" samt att jag fått toppenreferenser, för att därefter fått avslag 2-3 månader senare så är min rekommendation att utgå från att du inte fått jobbet tills dess att du sitter med ett påskrivet kontrakt.
Citera
2019-12-27, 11:13
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Tja!

Jag var i en liknande sits för ett par år sedan. Jag ringde upp och fick reda på att nyckelpersoner blivit sjuka därav fördröjningen. Jag fick jobbet.
Citera
2019-12-27, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Efter att ha varit på massor av intervjuer där det känns som att allt "klickar" och att det är "jättebra stämning" samt att jag fått toppenreferenser, för att därefter fått avslag 2-3 månader senare så är min rekommendation att utgå från att du inte fått jobbet tills dess att du sitter med ett påskrivet kontrakt.

Yes det gör jag. Söker lite andra jobb just nu, men önskar verkligen detta. Dock behöver dom få in ny personal ganska direkt då två stycken går på mammaledighet nu om någon vecka. Så jag får hålla tummarna. Det är det enda man kan göra. Usch
Citera
2019-12-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag var i en liknande sits för ett par år sedan. Jag ringde upp och fick reda på att nyckelpersoner blivit sjuka därav fördröjningen. Jag fick jobbet.

Borde jag kanske ringa då?
Inte nu redan kanske? Trots allt redan julvecka och vill inte verka desperat. Ska kanske vänta till den 2/1-3/1?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in