2019-12-27, 08:12
Medlem
Ördögs avatar
Så har då ärans och hjälltarnas språk berikats med en ny uppsättning ord. Har ni några synpunkter?

Nyorden 2019: Hela listan
https://www.svt.se/kultur/nyorden-2019-hela-listan

Klimatstrejk och Gretaeffekten och menskonst och hybridkrig har man vid det här laget lärt känna och kanske även använda (om än i sarkastiskt syfte), men var i alla glödheta har benim kommit från?

Citat:
6. Benim

jag, mig. (Svenskan verkar ha fått ett nytt pronomen för den som vill uttrycka traditionell manlighet, makt och styrka.)

Jaha, det borde man ha gissat. Tydligen ett tillskott från ett språkområde där traditionell manlighet (hu, det känns nästan oanständigt att använda såna begrepp!) värdesätts på ett något annorlunda vis än i genuslandet.

https://www.isof.se/sprak/nyord/nyordslistan-2019.html
Citat:
Kommentar: Ordet benim är inlånat från turkiskan, där benim är genitivform av ’jag’ och betyder ’min, mitt’. Benim används också i olika utrop, bland annat i betydelsen ’det är jag’. Det är troligen detta bruk av benim som har lånats in i svenskan. Pronomenet används ofta av personer som refererar till sig själva på ett självförhärligande sätt.
Senast redigerad av Ördög 2019-12-27 kl. 08:25.
Citera
2019-12-27, 08:46
Medlem
tegelpanna123s avatar
Gretaeffekt: Illamående🦉
Citera
2019-12-27, 08:55
Medlem
Ytterligare några ord normalt folk inte använder i vardagen förutom när man ska vara ironisk, dom borde läggas till i något komedilexikon för fest och spex 👌
Citera
2019-12-27, 09:32
Medlem
Scalpings avatar
Som vanligt så är det fjantarna från social medier som ska bestämma vilka ord som ska användas. De flesta av de där orden existerar inte i folkmun. Bara att bojkotta skiten.

Sen de la till hön-ordet så har jag fullständigt tappat intresset för dessa låghalta varelsers påhitt. Ord växer fram och förändras på ett naturligt sätt och inte genom att ett gäng dumskallar går ihop och försöker styra utvecklingen för att passa deras agenda.

Nej tack.
Citera
2019-12-27, 09:36
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Klimatstrejk och Gretaeffekten och menskonst och hybridkrig har man vid det här laget lärt känna och kanske även använda (om än i sarkastiskt syfte), men var i alla glödheta har benim kommit från?

Jaha, det borde man ha gissat. Tydligen ett tillskott från ett språkområde där traditionell manlighet (hu, det känns nästan oanständigt att använda såna begrepp!) värdesätts på ett något annorlunda vis än i genuslandet.
Ser inte ut som tillkomna ord utan tilltvingade ord för att hylla Kim Jong Klimatgenus
Citera
2019-12-27, 09:37
Medlem
Benim? Aldrig ens hört. Låter som ett land i Sahel.
Citera
2019-12-27, 09:42
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag

Benim? Ytterligare ett jävla negerord som vi ska använda! Näppeligen!
Citera
2019-12-27, 09:50
Medlem
Scalpings avatar
Feministvänstern och alla dess kärringar tror att de kan styra hur språket ska utvecklas. de måste tammefan va helt slut i huvudet om de tror det.

Riktiga ord som borde finnas med är

Vänsterbliven
Skäggbarn
SD-gubbe
Satfläsk
Swishtiggare
Citera
2019-12-27, 10:37
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Feministvänstern och alla dess kärringar tror att de kan styra hur språket ska utvecklas. de måste tammefan va helt slut i huvudet om de tror det.

Riktiga ord som borde finnas med är

Vänsterbliven
Skäggbarn
SD-gubbe
Satfläsk
Swishtiggare
Just vänsterbliven är intressant, eftersom det är ett ord som faktiskt är rätt spritt (förmodligen betydligt mer än benim...). Språkrådet har dock mer eller mindre offentligt gått ut och sagt att man inte tar med politiskt laddade ord.
Citera
2019-12-27, 10:43
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
6. Benim

jag, mig. (Svenskan verkar ha fått ett nytt pronomen för den som vill uttrycka traditionell manlighet, makt och styrka.)

Vill man låta verkligt manlig med sitt val av första person singularis rekommenderas samurajens Onore. Då hukar sig folk.
Citera
2019-12-27, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag

Inte jag heller. Lyssnar inte på rap och tänker inte göra det för att förstå det här uttrycket bättre. Skulle dock gärna få se det användas i en exempelmening.

Någon som kan bistå?
Citera
2019-12-27, 11:40
Medlem
hakro807s avatar
Ja du, hälften av de där orden verkar ju vara direkt importerade från USA. Är verkligen Språkrådet så fantasilösa?

1: Animoji - direkt från engelska. Vi säger smiley
2: Antivaxxare - anti vaxxer, direkt från engelska. Och ett fenomen som knappt finns hos oss.
3: Artdöden - aldrig sett det användas annat än i media
4: ASMR - direkt från engelska
5: Aspludd - aldrig hört någon använda ordet
6: Benim - aldrig hört någon använda ordet, men kan ju handla om att jag inte bor i förorten
7: Beteendedesign - ett ord som hängt med ett tag, och ett helt ok val
8: Cybersoldat, cyber soldier - direkt från engelskan
9: Deepfake - deep fake, direkt från engelskan.
10: Deplattformering - deplatforming, direkt från engelskan
11: Digital tvilling - direkt från engelska och aldrig sett någon använda det ordet
12: Dra-åt-helvete-kapital - fuck off fund. Direkt översättning från engelska och aldrig hört någon nämna detta.
13: Eldost - eldost? Öh, gissa hur många som sommaren 2020 kommer välja att grilla halloumi vs eldost
14: Fimpomat - Seriöst?
15: Gretaeffekten - från engelskan? Ett ord som används främst i media verkar det som
16: Grönt körfält - ett ord som faktiskt beskriver något meningsfullt
17: Hjärtslagslag - direktöversättning från engelskans heartbeat bill som helt saknar betydelse i den svenska debatten.
18: Hundvissla - dog whistling. Direkt från engelskan.
19: Hybridkrig - hybrid warfare, ett modeord för något som använts under senaste tusen åren iaf.
20: Ikigai - används av vilka...?
21: Immersiv - direkt från engelskan, och precis som sejva och tejp kommer det säkert stanna
22: Klimatdiktatur - verkar varken användas på svenska eller engelska
23: Klimatnödläge - återigen ett ord som verkar användas endast av politiker, aktivister och journalister
24: Klimatstrejk - kan tänka mig att det är ett ord som hittat ut bland skolungdomar
25: Källtillit - eller vad vi alltid kallat källkritik
26: Lågaffektivt bemötande - har säkert sin plats, kan inte bedöma
27: Menskonst - verkar alltid användas nedlåtande av vanligt folk
28: Nattborgmästare - första gången jag sett ordet användas
29: Popcornhjärna - verkar knappt användas, varken på engelska eller svenska
30: Sharenting - återigen, direkt från engelska. Och har aldrig sett någon använda ordet
31: Smygflyga - nej, ingen använder det ordet
32: Smyssna - seriöst..?
33: Tågskryta - Samma sak igen, aldrig hört det ordet användas
34: Växtbaserat kött - ett ord som faktiskt har en praktiskt betydelse
35: Övervakningsekonomi - ovanligt ord, men har en praktiskt och ekonomisk betydelse

Summerat - kanske är det bara jag som inte är nog med i leken, med av de 25 orden är det ungefär en fjärdedel som antingen beskriver något meningsfullt eller som inte bara är ett modeord för journalister och aktivister. Skulle säga att beteendedesign, grönt körfält och växtbaserat kött är de enda ord som verkligen är meningsfulla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in