2019-12-19, 23:31
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Menar du att alla Body Science Whey Isolate funkar lika bra jämfört med Whey 100%?

Menar att ett dyrare vassleisolat är filtrerat såpass att det knappt har någon laktos kvar och tas därför lättare upp av kroppen.

Jag klarar av laktos, så jag nöjer mig med vanlig whey. Men om jag var intolerant som dig hade jag köpt ett isolat.
Citera
2019-12-19, 23:46
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är samma enzym som är tillsatt laktosfri mjölk. Ett isolat är i princip fritt från laktos. Det du beställde innehåller en blandning, men som sagt, det har tillsatt samma enzym som finns tillsatt i laktosfri mjölk så det är inte laktosen som ställer till det.

Vad det kan vara är omöjligt att svara på. Kan bara varit slumpen dessutom.

Inte helt korrekt.

Mjölken filtreras först med hjälp av membran för att minska laktoshalten. Sedan utförs en enzymatisk hydrolys där laktas bryter ner återstående laktos och slutligen värmebehandlar man resultatet från hydrolysen.

I låglaktos-mjölk däremot tillsätts enbart enzymer, utan någon tidigare filtrering.

Att påstå att laktos inte skulle kunna vara boven i detta drama känns direkt felaktigt.
Senast redigerad av jewclaw 2019-12-20 kl. 00:19.
Citera
2019-12-20, 00:07
Medlem
Sjograss avatar
Citat:
Läst om det, men verkar smaka skräp enligt recensioner och dessutom vara av helt annan konsistens. Eller har du andra erfarenheter?

Äsch! Jag dricker naturellt ärtprotein med mjölk och någon matsked kakao i bara, lite svårt till en början men nu har jag vant mig och tycker att det smakar rätt gott.
Citera
2019-12-20, 05:41
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Inte helt korrekt.

Mjölken filtreras först med hjälp av membran för att minska laktoshalten. Sedan utförs en enzymatisk hydrolys där laktas bryter ner återstående laktos och slutligen värmebehandlar man resultatet från hydrolysen.

I låglaktos-mjölk däremot tillsätts enbart enzymer, utan någon tidigare filtrering.

Att påstå att laktos inte skulle kunna vara boven i detta drama känns direkt felaktigt.
Fast i detta fall så bryts laktosen ned, därav det tillsatta enzymet i deras produkter. Så varför är det felaktigt att tro att det inte beror på laktosen i detta fall? Den bryts ju som sagt ned till glukos och galaktos, vilket denna person normalt sett inte kan eftersom laktas saknas.

Att påstå att det inte finns en chans att laktos kan vara boven kanske var missvisande från mig dock, men ser det inte som en trolig anledning på grund av ovanstående. Vad får dig att inte utesluta laktosen i detta fall?
Citera
2019-12-20, 09:07
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Fast i detta fall så bryts laktosen ned, därav det tillsatta enzymet i deras produkter. Så varför är det felaktigt att tro att det inte beror på laktosen i detta fall? Den bryts ju som sagt ned till glukos och galaktos, vilket denna person normalt sett inte kan eftersom laktas saknas.

Att påstå att det inte finns en chans att laktos kan vara boven kanske var missvisande från mig dock, men ser det inte som en trolig anledning på grund av ovanstående. Vad får dig att inte utesluta laktosen i detta fall?
Helt enkelt för att produkten substansiellt inte har någon avsaknad av laktos. Enzymer eller ej, allt blir inte nedbrutet, snarare nedbantat. Jag tror med största sannolikhet att det beror på det ovannämnda. Men, det är min syn på det!

Sen att det handlar om ett koncentrat bidrar också, då det till skillnad mot andra mjölkprodukter är just ett förfinat koncentrat. Vilket gör det möjligt för kroppen att snabbt ta upp det, vilket i sin tur leder till att tarmbakterier ganska omgående börjar bryta ner saker och ting som leder till besvär.
Senast redigerad av jewclaw 2019-12-20 kl. 09:33.
Citera
2019-12-20, 09:58
Medlem
Citat:
Har fått diagnos av läkare.

Däremot så kan symptom som gaser etc komma väldigt snabbt om jag äter en vanlig vaniljglass eller dylikt. Ungefär som att man blir ”dålig” i magen inom kort efter kaffe.

Undrar dock om det kan vara något annat ämne i alltihop som kanske kickar igång IBS-symptom? Men vet inte alls.

De flesta proteinpulver innehåller diverse mer eller mindre obehagliga tillsatser. Sötningsmedel t ex. Kan ju vara sånt som ställer till det också. Står lite mer här:

https://magkliniken.se/bra-proteinpulver-vid-ibs-och-en-kanslig-mage/

Sen är det väl så att magen inte alltid är helt mottaglig för mat direkt efter ett hårt träningspass när man pumpat blod ut i alla muskler. Försök pröva en mindre mängd åt gången och blanda med vatten eller havremjölk istället och vänta en stund så kroppen får återhämta sig lite. Kan ju vara en fråga om kvantitet och inte kvalitet så att säga.

Magen/bakteriefloran kan ju behöva vänja sig vid nya saker man stoppar i sig också.
Citera
2019-12-20, 10:28
Medlem
Citat:
Tack för input! Så Kasein, inte Isolate?

Tror bägge kan ge mindre ont än Whey-100. Vilken jag köper brukar bero på vilket erbjudande mm-sport har just den dagen jag handlar. Men varför inte köpa några påsar av varje och testa?
Vet att min andra hälft inte gillar kassein pga att hon tycker det blir för "tjockt i munnen" och andra liknelser som inte är lämpliga att skriva här. Hon är laktosintollerant så till henne kör vi mest Isolate ibland blandat med Whey.
Något som jag tycker är värt att nämna är smak, pris och löslighet. När man som jag äter proteintillskott varje dag, har det blivit viktigt att hitta ett märke och typ som passar mig. MM-sport har smaker och produkter som blandar sig bra med mjölk eller fil. Sedan har de hyfsade priser till hyfsad kvalité med.+ Vill jag lyxa till det och få lite bb-hybris använder jag produkter från Elit, eftersom jag känner personerna bakom märket. Deras Whey får jag ingen känning av alls.
Citera
2019-12-27, 06:57
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Ni som tar proteinpulver, vilken vätska rör ni ut pulvret med? Mjölk, vatten... ?
Senast redigerad av jpettersson1991 2019-12-27 kl. 09:40.
Citera
2019-12-27, 07:04
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
Ni som tar proteinpulver, vilken vätska rör ni ut pulvret med? Mjölk, vatten... ?

Vatten. Enklast att lösa upp pulvret i. Gärna ljummet vatten så är det ännu enklare. Mjölk dricker jag ändå så jag går inte miste om den extra näringen.
Citera
2019-12-27, 07:04
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger

Alltid minimjölk. Smakar för jävligt med vatten.
Citera
2019-12-27, 07:23
Medlem
Biggedys avatar
Vatten, finns alltid tillgängligt.

Vill jag göra en proteinshake på helgen så kör jag mjölk men annars blir det vatten. Kan smaka lite skit men it's all about the gains brother.
Citera
2019-12-27, 07:35
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Jag tror det lutar åt vatten för min del också.

Har testat alla möjliga och omöjliga kombinationer, havredryck, mjölk, sojadryck, mm. Av alla dessa kombinationer mullrar och bullrar magen på det mest obehagliga vis.

Tack för svaren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in