2019-12-25, 16:37
Medlem
En allmän väg blir översvämmad.
Trafikverket sätter upp text-skyltar med innebörden att vägen är avstängd p.g.a. översvämning.
I realiteten går det dock bra att köra den aktuella sträckan (ett hundratal meter..), bara man tar det lugnt.
Begår man något "brottsligt" om man kör förbi avstängnings-skylten? undrar
/T
Citera
2019-12-25, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Trafikverket sätter upp text-skyltar med innebörden att vägen är avstängd p.g.a. översvämning.
I realiteten går det dock bra att köra den aktuella sträckan (ett hundratal meter..), bara man tar det lugnt.
/T

Skulle tro att det bara är en rekommendation med annat håll, således blir svaret nej.
Men det jag säger är inte juridiskt bindande eller garanti för något.
Citera
2019-12-25, 17:32
Medlem
rutenskuts avatar
man kan alltid bli skadeståndsskyldig för sina handlingar, det kan vara illa nog.....
Citera
2019-12-25, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutenskut
man kan alltid bli skadeståndsskyldig för sina handlingar, det kan vara illa nog.....
I det aktuella fallet kan jag ev. skada min egen bil om jag kör för fort i vattnet (jag såg lösa plast-detaljer förra veckan), men rimligen ingenting annat.

Min misstanke är att Trafikverket skyltar upp för att "ha ryggen fri" om något skulle hända.
/T
Citera
2019-12-25, 18:04
Medlem
Citat:
/T

Ja, du begår en brottslig gärning:

Trafikförordning:

14kap 3 § Till penningböter döms en förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
2kap. 2 § om inte straff kan dömas ut enligt 2–4,

Vilket lyder:
2 § En trafikant ska följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal, en ljussignal eller ett sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Om en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel, gäller anvisningen framför regeln.
Citera
2019-12-25, 18:05
Medlem
Citat:
I det aktuella fallet kan jag ev. skada min egen bil om jag kör för fort i vattnet (jag såg lösa plast-detaljer förra veckan), men rimligen ingenting annat.

Min misstanke är att Trafikverket skyltar upp för att "ha ryggen fri" om något skulle hända.
/T

Du kan även skada vägen och infrastrukturen under vägen. Din bil väger 1-3 ton och kan således förstöra vägen ytterligare.
Citera
2019-12-25, 18:25
Medlem
hibernalhatts avatar
Är den avstängda vägen ifråga skyltad med förbudsmärke C2. Förbud mot trafik med fordon så borde det vara straffbart enligt lag:
Citat:
003 Ej följt genom vägmarkering/vägmärke meddelad anvisning för trafiken genom att (t.ex. köra till vänster om trafikdelarmärke)
A motordrivet fordon utom moped klass II 600:-
B cykel/moped klass II/hästfordon 400:-

Källa: Bötesmallar för bestämmelser för alla trafikanter - www.trafikjuristen.se
Citera
2019-12-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt
Är den avstängda vägen ifråga skyltad med förbudsmärke C2. Förbud mot trafik med fordon så borde det vara straffbart enligt lag:

Källa: Bötesmallar för bestämmelser för alla trafikanter - www.trafikjuristen.se

Nej, skyltningen är ren "text", d.v.s. inga "runda märken"..

/T
Citera
2019-12-25, 18:34
Medlem
Citat:
Nej, skyltningen är ren "text", d.v.s. inga "runda märken"..

/T

Är det en orange skylt med anvisning om att ta annan väg så skall den följas.
Citera
2019-12-25, 18:57
Medlem
sebnies avatar
Dock ska huvudanvisning alltid ges med förbudsmärke, påbudsmärke eller liknande i enlighet med FNs trafikkonvention.
Man kan också blockera vägen med avstängningsräcken, däck, koner och liknande.

Att enbart skriva "Väg avstängd" med text är inte giltigt eftersom de som inte förstår svenska måste kunna förstå skylten också. Däremot kan tilläggsinstruktioner ges i text, så att man kan bortse från texten (t.ex. Gäller ej buss) och därmed kunna följa reglerna ändå.

Att enbart skriva i text att man ska ta väg via ett visst område eller ort är heller inte giltigt, eftersom även geografiskt okunniga måste kunna följa reglerna.

Dessutom måste avstängningsbeslutet skrivas in i databasen över lokala tillfälliga trafikföreskrifter för att vara giltigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in