Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Exemplen med Australien och EU visar att Greta inte är ensam med sina åsikter. Detta är snarare mainstreamåsikter.
Och hur media står i frågan behöver vi väl inte ens diskutera. De är som en karbonkopia av Greta - i det mesta.
Mainstreamåsikter? Really? Finns väl snarare tecken på att irritationen och polariseringen växer.
Och med media och karbonkopia antar jag att du menar de s.k. MSM. Too bad att de tappar allt fler läsare medan alternativmedier, framför allt på högerkanten, får allt större spridning. Swebb-tv ska vi bara inte tala om. Och de är kanske inte riktigt lika imponerade av Greta.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
EU agerar, men efter en helt annan tidsplan än vad Greta önskar. Gretas tidsplan är visserligen vettig ur klimatsynvinkel, men den är orealistisk sett ur andra synvinklar. Varken teknologi eller politik klarar av en sådan tidsplan.
EU har som mål att bli CO2-neutrala till år 2050. Bättre än så blir det nog inte.
Glädjande att du inser, och medger, att Gretas mål är orealistiska. Frågan är om Greta vill höra på det örat, eller om hon bara skulle avfärda dig med att du är okunnig, har aktier i oljeindustrin eller annat.
Sen är jag inte lika övertygad om att EU:s insatser är så mycket att hänga i granen (No pun intended). Kanske bara är ett ”köttben” som de kastar åt alla oroliga skolstrejkare för att visa handlingskraft och engagemang.
I det här fallet kanske Pär Holmgren har rätt. Plakatpolitik kommer aldrig att rädda världen. Det kan i bästa fall ställa politikerna i ett bättre ljus.
EU står ändå bara för ca 9 % av de globala CO2-utsläppen, om jag minns rätt. Så våra insatser kommer ändå ätas upp av Kina och Indien flera gånger om. Här ska det plöjas ner pengar! (Glöm att sjukvården går på knäna. Plakatpolitik var det, ja.)