2019-12-24, 11:08
Medlem
Hej! har varit sjuk nu i snart 5 dagar. Känns som dag 2-3 att att allt skulle lägga sig. Men vaknar upp idag med irriterade lungor. Exempelvis när ja andas lite så hostar jag och det kliar utanför lite smått också. Mest från början det handlat om , rinnsnde näsa och mycket slem där inne. Det känns som jag har hela paketet nu förutom ont i halsen och känner inte av någon yrsel & huvudvärk.

Hur länge brukar det hålla i sig? Vad kan jag göra för att dämpa allting. Träningen är väl rökt 1 vecka framåt.

Ska jag ta paracet eller liknande?
Citera
2019-12-24, 11:13
Medlem
Gå till vc och ta snabbsänka. Kan vara en bakteriell infektion.
Citera
2019-12-24, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annahoj99
Gå till vc och ta snabbsänka. Kan vara en bakteriell infektion.

Tack för tipset. Men känns inte rätt att springa till vc för varje förkylning eller feber. Allt skulle ju kollapsa då.
Citera
2019-12-24, 11:18
Medlem
Det låter som om du har fått "det där som går" - en variant av säsonginfluensa. Det är självläkande - och brukar hålla på ca 7-10 (+?) dagar. Du kan inte påskynda förloppet utan bara vänta ut processen - kanske mildra med varm dryck, inomhus (kanske) sängläge, och/eller Strepsil eller liknande.
Citera
2019-12-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Det låter som om du har fått "det där som går" - en variant av säsonginfluensa. Det är självläkande - och brukar hålla på ca 7-10 (+?) dagar. Du kan inte påskynda förloppet utan bara vänta ut processen - kanske mildra med varm dryck, inomhus (kanske) sängläge, och/eller Strepsil eller liknande.

Men brukar det vara vanligt med irriterade lungor också? Hur kommer det sig att sjukdomen bryter ut sakta med olika symptomer som kommer till?
Citera
2019-12-24, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parisian
Tack för tipset. Men känns inte rätt att springa till vc för varje förkylning eller feber. Allt skulle ju kollapsa då.

Slem, irriterade lungor, halsont. Gå till vc innan du ligger med kraftig lunginflammation.
Hur ser det ut i halsen?
Gå till vc. Låter inte som vanlig förkylning/influensa.
Citera
2019-12-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annahoj99
Slem, irriterade lungor, halsont. Gå till vc innan du ligger med kraftig lunginflammation.
Hur ser det ut i halsen?
Gå till vc. Låter inte som vanlig förkylning/influensa.

Skrev tidigare att jag har hela paketet förutom halsont. Väldigt märkligt. De verkar vara mer näsan som är targeten och mycket slem samlats där.
Citera
2019-12-24, 11:40
Medlem
Vad kan jag köpa in för att äta eller dricka?
Någon stark soppa eller liknande?
Tips snälla.
Citera
2019-12-24, 11:46
Medlem
Citat:
Tips snälla.

Nudlar med kimchi och ingefära shots.
Citera
2019-12-24, 11:49
Medlem
Har du aldrig haft en förkylning eller influensa förut?

Låter helt normalt och bör läka av sig själv med lite vila, mat och sömn - tur det är jul så du kan vila upp dig så det går snabbare.
Få i dig salt och mycket vätska, försök äta så mycket det går. Jag personligen får enormt sug på kolhydrater vilket kanske inte är så nyttigt eller bra men kan inte sluta vräka i mig vid mina mansförkylningar.

Ta en varm dusch för att lätta upp snoret lite, ta lite varm glögg om du har och svep lite buljong t.om så du får i dig salt så är du snart bättre igen!

Krya på dig och god jul
Citera
2019-12-24, 11:50
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Tips snälla.

Om du orkar dig ut så är ingefära, vitlök och citron bra att köpa. Ät rå vitlök på en macka t ex. Pressa citron i te, alt ingefära i varmt vatten.

Använd nässpray eller ånga över en kastrull för att undvika bihåleinflammation.
Citera
2019-12-24, 11:50
Medlem
Citat:
Skrev tidigare att jag har hela paketet förutom halsont. Väldigt märkligt. De verkar vara mer näsan som är targeten och mycket slem samlats där.

Nu tror jag inte att du har lunginflammation - vilket det närmast skulle kunna handla om - ifall din självdiagnos skulle stämma. Vid allvarliga fel på lungorna skulle d u redan vara på sjukan och inte sitta och skriva.

Jag tror fortfarande på en övre luftvägsinfektion av någon variant som sprids nu - väldigt blöt näsa är lite typiskt, plus ev lite slemhosta mm (vanlig hostmedicin kan hjälpa) . Beträffande den rinnande näsan - en del (inte alla) är hjälpta av att snyta ur näsan grundligt och sedan ge varje näsborren en dusch (t ex) Astrovent Nasal - som finns licensfritt på apoteket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in