2019-12-23, 19:02
Medlem
Erdogan säger att Turkiet inte klarar av invällare från Syrien. Idlib antar jag. Han vill slussa dem till EU. Och jag förstår honom. Det är ju bara män. Och de ser inte fredliga ut heller. Jag vill inte ha dem här i alla fall.

https://twitter.com/PamelaGeller/status/1209157477196910592/photo/1

Snart kommer det bilder på barn från White Helmets. De har redan haft en professionell video på en helt hel och ren flicka som de påstår sig ha grävt upp från ruiner. Väntar på bilder på Alan 2 för att få fart på acceptansen att släppa in männen i bilden ovan.
Citera
2019-12-23, 19:27
Medlem
Verkar inte finnas ngt motstånd. Detta skulle vara fortifierat.

Breaking, Syrian Army liberates Jarjanaz in South Idlib

https://twitter.com/MIG29_/status/1209162316459257857?s=19
Citera
2019-12-23, 21:01
Medlem
Jag får känslan av att Idlib har fallit och att det endast är mindre strider kvar.
Frågan är var nästa front finns och hur länge det dröjer innan även den faller.
Kanske vi snart får ett slut på striderna i Idlib.
Att Israel skickar hårda julklappar är väl knappast förvånande, förra året var det 25 december de attackerade Damaskus.
Senast redigerad av Jahvet 2019-12-23 kl. 21:05.
Citera
2019-12-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag får känslan av att Idlib har fallit och att det endast är mindre strider kvar.
Frågan är var nästa front finns och hur länge det dröjer innan även den faller.
Kanske vi snart får ett slut på striderna i Idlib.
Att Israel skickar hårda julklappar är väl knappast förvånande, förra året var det 25 december de attackerade Damaskus.

enormt mycket mer av Idlib kvar

Hela centrla samt nordvästra området, jisràsh Shugur , Idlib city, samt allt norr om det med närheten till Idlib har varit en köttkvarn länge och kommer ge betydligt hårdare motstånd.
Citera
2019-12-23, 21:39
Medlem
Senaste verkar vara att Tall Manis har fallit och då är SAA enbart 3km ifrån Numan

https://twitter.com/bdrhmnhrk/status/1209210140777467906

Regime forces are moving without resistance. They captured Ghadfeh and Talmenes 3 km east of Maarrat al Numan.
Citera
2019-12-23, 21:51
Medlem
Jag får känslan av att Idlib långt ifrån har fallit, utan att terroristerna har omgrupperat djupare in i provinsen och att det är större strider kvar att vänta.
Citera
2019-12-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coad
Jag får känslan av att Idlib långt ifrån har fallit, utan att terroristerna har omgrupperat djupare in i provinsen och att det är större strider kvar att vänta.
I slutändan lär inte reträtten gynna dem ett dugg ändå.
Citera
2019-12-23, 22:05
Medlem
Citat:
I slutändan lär inte reträtten gynna dem ett dugg ändå.

Gynnar gör det inte, men skadar inte heller om de undviker förluster i manskap samt tyngre vapen/utrustning.

men i slutändan när de förlorat allt är det såklart inget som gynnar dem oavsett vad de gör
Citera
2019-12-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Gynnar gör det inte, men skadar inte heller om de undviker förluster i manskap samt tyngre vapen/utrustning.

men i slutändan när de förlorat allt är det såklart inget som gynnar dem oavsett vad de gör

Tvärt om. Kortsiktigt kan det gynna dem med ett nytt försök och andra positioner, men på det stora hela kan det visst visa sig skada. En reträtt som i det här fallet inte verkar särskilt taktisk demoraliserar och de lämnar över taktpinnen åt motståndarna.
Citera
2019-12-23, 23:02
Medlem
Citat:
Byn Kbanah i Kurdbergen är strategiskt viktig för de stridande parterna, och nödvändig för att den syriska armén ska kunna återta provinsen Idlib. Är det någon som begriper varför den är så svår att erövra? Byn verkar ha bombats var och varannan dag det senaste året, men ändå sker aldrig något framsteg. Är det fullt av bunkrar och tunnlar?

Det är en bra frågeställning. Det är Latakiabergen och närhet till Turkiet som förmodligen gör att det går att fylla på med manskap och utrustning. Bergen är svåra att avancera och SAA har hållit på sedan i våras. Detta är nyckeln till Jisr al shuhur.
Citera
2019-12-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Det är en bra frågeställning. Det är Latakiabergen och närhet till Turkiet som förmodligen gör att det går att fylla på med manskap och utrustning. Bergen är svåra att avancera och SAA har hållit på sedan i våras. Detta är nyckeln till Jisr al shuhur.
Knepigt också att rycka fram via Ghabslätten och vidare tänker jag, så länge fienden besitter en intilliggande bergstopp och skjuter.
Citera
2019-12-23, 23:42
Medlem
Citat:
Knepigt också att rycka fram via Ghabslätten och vidare tänker jag, så länge fienden besitter en intilliggande bergstopp och skjuter.

Ja du har rätt. Senaste gången man försökte avancera kring al- Ghab Plain slutade det i blodbad. Men detta var strax innan ryssarna klev in i matchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in