Citat:
Just den problematiken har sysselsatt min febersjuka konspiratoriska hjärna några gånger. Det tycks mig som ett ganska enkelt motdrag i propagandakriget anda. Kims uttalanden kommer folk till del i andra länder så det är egentligen enda sättet att få andra länders ledares uttalanden att nå det nordkoreanska folket. Intuitivt känns det som en No-brainer. Men ju mer jag funderar på det desto fler praktiska problem uppenbarar sig.
1. De måste rimligen singla ner mot marken för att inte skada människor. SD kort borde rimligen inte kännas, men vad händer om man träffas av 100 inom loppet av tre sekunder? En idé vore att paketera dem i tennisbollar av skumgummi, borde falla långsamt och vara mjukt. Men finns det då en risk att de försvinner ut i havet med vinden på nervägen?
2. Dropphöjden blir sannolikt för hög om USAF (för de få väl uppdraget?) skall flyga in över Nordkoreas luftrum. Och Blackbirds (förutom att de väl inte längre är i drift?) har väl inte möjlighet att släppa ut något? Skulle en B2:a, eller finns det något hemligt projekt man är villig riskera offentlighet för, som skulle klara en natträd utan att fastna på radar? I så fall, hinner armén sopa upp det de släpper? Det mesta talar nog för att det måste ske dagtid för optimalt utfall. Vilka flygresurser klarar det?
3. Små ballonger med skriftliga meddelanden från släktingar i Syd har väl prövats? Men utfallet blev väl rätt tveksamt? Vindar förde dem tillbaka till Sydkorea? En variant idag är naturligtvis att utrusta små drönare, men räckvidden är fortfarande för kort, dessutom är väl lastkapaciteten förmodligen för liten i en cost-benefit analys. Återstår en Reaper som konstrueras om. Har nordkoreanskt luftvärn kapacitet att ta ned en sådan? Låt oss anta att idén verkar praktiskt genomförbar. Vem skulle ansvara för en sådan operation? CIA? Har de inte fullt upp i MÖ? VoA? Har de expertisen? USAF? De vill avfyra missiler, inte USB minnen.
Inte för att jag har några bevis, men det känns som rätt självklart att någon form av Operation Memorydrop rimligen har diskuterats inom IC, att det inte ens genomförts några försök (som vi känner till) bör ju indikera att de praktiska trösklarna varit för höga. Eller så har det gjorts försök som hemlighållits och då har antagligen utfallit varit för dåligt.
Dystert men sant.