Citat:
Ursprungligen postat av
Gliedabsauger
Jag kunde ha tjänat 200 000 kronor.
Har haft 800 000 på konto till 0% i ränta hela året. Planen var att köpa eget ställe i fjällen men har ännu inte hittat rätt.

"Kunde ha tjänat" är problematiskt på minst två sätt.
Jag själv kunde å ena sidan ha "tjäna" 50 000 kronor, enligt samma räkning som du, om jag hade använt dem för att tillskansa mig värde som andra människor jobbat ihop. Jag tycker inte det känns etiskt och går hellre back genom att ha pengarna i madrassen än att göra så. Ordet "tjäna" antyder att man på något sätt arbetat för att få pengarna, vilket man ju inte har om man får dem bara genom att vara rik från början. Det är det första problemet med din fråga, som för oss in på det andra problemet.
Jag själv kan också säga att jag "kunde ha" fått in en massa pengar, säg fem mille, om jag bara varit rik nog från början. Eller om mina föräldrar varit rika nog. Vad du "kunde ha" gjort har inte mycket att göra med att du är så bra, utan mer på vilken familj du fötts in i och till viss mån hur skrupelfri du är när det gäller att roffa åt dig av vad andra producerar.
Bli inte för ledsen nu. Jag tror säkert du är jätteduktig på att köpa aktier, och det skulle kunna vara så att du förtjänat alla de där pengarna. Det är bara att påståendet om hur mycket du "kunde ha tjänat" blir inte bara lite osmakligt, utan också helt och hållet innehållslöst.