2019-12-21, 13:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Varför dryfta LWs beteende i konflikter, hon har väl ändå inte slagit ihjäl sig själv?
Det är SDs bettende som borde granskas då det finns väldigt mycket att hitta där.
Tex hot, våld, otrohet, lögner, trakasserier. Och märk väl, dessa drag hos honom är styrkta .

Du tror väl inte att någon slagit ihjäl LW som en slags ömhetsbetygelse?

Det fetade: nej, för flertalet i tråden så är det utöver SDs otrohet inte styrkt ännu.
Dock har vi sett dig uttala förhoppning om att det skulle smälla i Sundsvall. Så om SD nu visar sig vara hotfull och våldsam så kanske det är ett sådant fall där BO gillar våldsamma och hotfulla människor.
Citera
2019-12-21, 13:53
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Du missförstår. Hur kan någon hata Lena?
Vi spekulerar i varför SD hatade henne så mycket. Det ligger i människans natur att vilja veta varför.

Du får se det som att allt negativt som skrivs om Lena här är SD:s tankar om henne.

Att Gloriouslife ventilerar ett personligt hat gentemot LW kan knappast undgå någon med förnuftet i behåll.
Det är nog bland det värsta jag sett på FB, då det också försöker inlindas i en sanslöst unken moral med unkna kristna förtecken.

Du säger själv att det ligger i människans natur att vilja veta varför.... Jag drar till med en gissning att en framtida FUP kan ge en o annan förklaring till GLs gränslösa hat.
Citera
2019-12-21, 14:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Att Gloriouslife ventilerar ett personligt hat gentemot LW kan knappast undgå någon med förnuftet i behåll.
Det är nog bland det värsta jag sett på FB, då det också försöker inlindas i en sanslöst unken moral med unkna kristna förtecken.

Du säger själv att det ligger i människans natur att vilja veta varför.... Jag drar till med en gissning att en framtida FUP kan ge en o annan förklaring till GLs gränslösa hat.
Just gloriouslife är kanske inte helt representativ, men det finns ju tillräckligt i media som säkert kan ge många (kanske särskilt kristna) anledning att tycka att LW har betett sig rätt klandervärt. Sedan att få läsa FUP kanske man inte skall hoppas alltför mycket på, eftersom åklagaren ännu inte har bestämt sig för om hon skall väcka åtal eller inte.
Citera
2019-12-21, 14:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det borde vara tydligt även för dig att några här hatar Lena.
Glourious och Snoris bara för att nämna några.

Det är bara det ytliga som är tydligt. Bara för att någon verkar hata Lena betyder inte att det förhåller sig så. De som påstår sig älska Lena kanske inte heller gör det innerst inne.
Du anar inte vilka innersta tankar människor går runt och bär på medan fasaden utåt är det motsatta, av olika anledningar.
Citera
2019-12-21, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Just gloriouslife är kanske inte helt representativ, men det finns ju tillräckligt i media som säkert kan ge många (kanske särskilt kristna) anledning att tycka att LW har betett sig rätt klandervärt. Sedan att få läsa FUP kanske man inte skall hoppas alltför mycket på, eftersom åklagaren ännu inte har bestämt sig för om hon skall väcka åtal eller inte.

Fast föreställningar om hur människor rätteligen bör leva är väl inte begränsat till kristna. Så jubberos invändning om "unkna kristna värderingar" är ju inte överdrivet förankarade. En ensamstående morsa, alla moralisters favoritsubjekt, som inte vill medverka till en faderskapsutredning hos soc får inget underhållsstöd men det kan den som inseminerats i Danmark få. Och det är väl ett sekulärt S-märkt moraliserande, hade man varit neutral så hade man kunnat säga att den som från början väljer att bli ensamstående får klara sig utan underhållstöd men här utesluts bara den som pippat till sig en unge på normalt sätt. Å andra sidan kan man säga att den som ska ta rätt på något har rätt att tycka något om det, vill man att samhället ska försörja ens barn så får man kanske tåla att samhället har åsikter.
Citera
2019-12-21, 14:37
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Åtal blir det nog,det intressanta här är väl vad hon åtalar SD för??,mord,vållande till annans död,dråp,grov misshandel med döden till följe eller kommer hon i första hand att gå för mord och i andra gå för dråp
Citera
2019-12-21, 14:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du överdriver på ett ganska omoget känslomässigt sätt. Jag ser inte många i tråden som jag antar "hatar" LW. Möjligtvis den postaren som sade sig ha arbetat ihop med LW och beskrev henne som världens mest egotrippade människa.

Det fetade, det är ju inte klarlagt att LW faktiskt har blivit hotad och trakasserad av SD.

Det är väl klart att man som vän till en mördad person kan reagera mycket starkt känslomässigt på ett så fruktansvärt mord på vännen?

Några saker som skrivits i tråden om L*enas egen del i sitt mord:

Jag hoppar nästan jämfota av vansinne när jag förstår att det finns så hatiska människor därute. Att de anhöriga och vännerna till LW blir ännu mer upprörda är inget alls att förvånas över tycker jag.

Den misstänkta försvaras genom att man inte får diskutera honom. Han är ju inte dömd ännu. Bättre och mer riktigt är att "vända på varenda sten" och syna NW och andra som inte är misstänkta. Och vad några menar är ju att SD varit utsatt för LW och det är han och HD som är offren.

Att SD, den huvudmisstänkte, går ute i det fria, verkar glad som en lärka kanske inte gör saken bättre? Han verkar mest tänka på FF, bullar och varma kramar. Inget verkar rubba honom. Han verkar oberörd av sin situation som misstänkt, och ännu mer oberörd över att hans älskarinna har brutalt mördats bara några meter från hans egen bostad.

Om detta var din vän, din man/fru, din bror, syster skulle du då inte bli arg och mycket känslomässigt berörd av att de drogs i smutsen på likartat sätt? Och den som du misstänkte starkt, liksom åklagaren fick gå fri i ett och ett halvt år? Och människor försvarade honom, medan din anhörig beskylldes för fruktansvärda saker som du ansåg var helt felaktiga?

Mordet är ju dessutom helt onödigt!!
L*ena kunde ju ha levt!!

Den som mördade henne kunde ju ha valt att inte mörda henne.

Skulle du inte hoppa jämfota av ilska i samma sits?

Tänk dig in i situationen en sekund.
Kan du det?
Citera
2019-12-21, 14:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Åtal blir det nog,det intressanta här är väl vad hon åtalar SD för??,mord,vållande till annans död,dråp,grov misshandel med döden till följe eller kommer hon i första hand att gå för mord och i andra gå för dråp
Ja, det här är riktigt intressanta frågor. Eventuellt olaga hot, ofredande eller misshandel som det spekuleras om att bevisningen kan gälla lär väl vara ganska preskriberat vid det här laget. Så något sådant kan hon ju inte åtala SD för, även om just den här omtalade domaren säkert kan tycka att åklagarens berättelse låter tillräckligt övertygande.

En möjlighet som återstår för dem är väl då att utforma en friande dom för mord, men där man samtidigt slår fast i domskälen att den här antydda kvinnofridskränkningen anses ha kunnat konstateras. Med den här manövern skulle man också förhindra att SD kan överklaga domen, eftersom en sådan dom formellt sett skulle vara friande och eftersom domskäl i sig inte kan överklagas.
Senast redigerad av Draifos 2019-12-21 kl. 15:15.
Citera
2019-12-21, 14:53
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väl klart att man som vän till en mördad person kan reagera mycket starkt känslomässigt på ett så fruktansvärt mord på vännen?

Jag hoppar nästan jämfota av vansinne när jag förstår att det finns så hatiska människor därute. Att de anhöriga och vännerna till LW blir ännu mer upprörda är inget alls att förvånas över tycker jag.

Den misstänkta försvaras genom att man inte får diskutera honom. Han är ju inte dömd ännu. Bättre och mer riktigt är att "vända på varenda sten" och syna NW och andra som inte är misstänkta. Och vad några menar är ju att SD varit utsatt för LW och det är han och HD som är offren.

Att SD, den huvudmisstänkte, går ute i det fria, verkar glad som en lärka kanske inte gör saken bättre? Han verkar mest tänka på FF, bullar och varma kramar. Inget verkar rubba honom. Han verkar oberörd av sin situation som misstänkt, och ännu mer oberörd över att hans älskarinna har brutalt mördats bara några meter från hans egen bostad.

Om detta var din vän, din man/fru, din bror, syster skulle du då inte bli arg och mycket känslomässigt berörd av att de drogs i smutsen på likartat sätt? Och den som du misstänkte starkt, liksom åklagaren fick gå fri i ett och ett halvt år? Och människor försvarade honom, medan din anhörig beskylldes för fruktansvärda saker som du ansåg var helt felaktiga?

L*ena kunde ju ha levt!!

Kan du det?

Tack för mycket kloka ord,jag är helt enig med dej här
Citera
2019-12-21, 14:55
Medlem
Citat:

L*ena kunde ju ha levt!!

Kan du det?

Jo jag kan det (tänka mig in i situationen= och jag hyser heller inga illusioner om att mina närmaste skulle vara ofelbara.
Jag skulle inte instinktivt förutsätta att den nödvändigt ljuger som uttalar något negativt om min partner, syskon, förälder etc.

Det fetade "dras i smutsen" kan väl i viss mån även hävdas om ovidkommande eller ostyrkta saker som skrivs om den misstänkte. De av SDs vänner som vanligtvis hänger ihop med honom kanske inte känner igen något alls från det LW eventuellt beskrivit. Men här är man så knabb att moralisera över att de borde "ta avstånd".

Var det förresten inte du som visste med dig att det för LWs del var så viktigt med sanningen och hänsyn till den bedragna frun var mindre viktigt när plötsligt kom på att hon behövde prata? Det framskymtar ju tråkigt nog vissa drag av hänsynslöshet hos LW.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-21 kl. 15:43.
Citera
2019-12-21, 15:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

L*ena kunde ju ha levt!!

Kan du det?

Du påminner gladeligen tråden konstant om det allra mest negativa som skrivits om Lena också. Du nämner även med jämna mellanrum att NW varit alternativ GM för några i tråden och anledningen till det.

Det vore bättre att låta tråden gå vidare och läka och glömma istället för att påminner oss gamla och informerar de nya i tråden om vad "de hatiska" har skrivit här tidigare.
Citera
2019-12-21, 16:44
Medlem
Citat:
Det börjar bli allt tydligare nu vad problemen med det här segdragna ärendet beror på. Ni har väl helt enkelt inte kunnat hitta någon direkt koppling mellan SD och brottet, och i desperation försöker ni i stället utifrån bevisningen (bilincidenten, P7:an och ljudinspelningen från telefonsamtalet) framställa honom som kvinnofridskränkare.

Antagligen är det just det här som syftas på med "den motivbild åklagaren vill måla upp". Domaren Ulla Gustavssons uttalanden om könsmaktsordning antyder att även hennes mordmisstankar mot SD kan vila på ideologiska grunder, snarare än på rent sakliga. Det är väl det här som brukar kallas för att man tar ovidkommande hänsyn, något som normalt brukar betraktas som en styggelse. Typiskt sådant här agerande som JO brukar slå ner på när det anmäls.

Men det här problemet vill ni väl helst inte diskutera eftersom det är lite pinsamt?

Så du kan inte tänka dig att hennes uttalanden sker på erfarenhetsmässiga grunder, erfarenheter hon har från sitt arbete?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in