2019-12-21, 00:41
Medlem
KlappMungons avatar
Hoppas du inte köpt en skinka utan en rimmad som du kokar eller grillar. Annars lär färg och smak bli en besvikelse...
Citera
2019-12-21, 00:56
Medlem
Bartman777s avatar
Jag köper alltid en okokt och och tillagar i ugnen.
Jag tycker det är mysigt att fixa med julskinkan och sitta och ta det lugnt medan jag känner doften ur ugnen.

Det är en del av julmyset för min del, helt enkelt. Att det tar cirka 6 timmar gör mig absolut ingenting.

EDIT: Har ingen direkt uppfattning om vilket som är godast, men jag uppskattar den mer när jag tillagat den själv. Och då kan jag ju också bestämma temperaturen själv.

Jag gillar inte för saftiga julskinkor, dom får gärna vara lite torrare, utan att för den delen vara torr.
Citera
2019-12-21, 07:37
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Hoppas du inte köpt en skinka utan en rimmad som du kokar eller grillar. Annars lär färg och smak bli en besvikelse...
Ja det är en sån rimmad som skall kokas eller grillas som jag menar
Citera
2019-12-21, 07:46
Medlem
Jaestes avatar
Jag köper färdigkokt skinka som jag sedan röker i ca 8 timmar. Det smakar underbart.
Köper även efter jul när det är rea och lägger i frysen så jag kan röka när jag är sugen.
Det är praktiskt med färdigkokt skinka för då behöver jag inte kolla temperatur utan rökningen
handlar bara om smaksättning.
Citera
2019-12-21, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Färdigskuret här också.
Katterna gillar det t o m bättre än jag.
Själv köper jag färdigkokt men griljerar själv... mest för att få doften från ugnen.

Blir lite orolig för alla katter som ska få julskinka... inte bra med så salt mat (smakbit ok men inga mängder)! Koka lite fisk som julklapp.

God Jul... både till folk och husdjur!
Citera
2019-12-21, 09:13
Medlem
ps870s avatar
Kör okokt rimmad. Kör den sedan sous vide i 13 timmar i 70 grader.
Citera
2019-12-21, 09:21
Medlem
Köper färdig skinka över disk. Så kallad påläggsskinka. Ber att få betydligt tjockare skivor än normalt.
Citera
2019-12-21, 09:57
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Köper färdig skinka över disk. Så kallad påläggsskinka. Ber att få betydligt tjockare skivor än normalt.
Är det dyrt - och i vilken affär handlar du?
Citera
2019-12-21, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Är det dyrt - och i vilken affär handlar du?

I min vanliga Ica-butik som har en mycket bra chark-disk.
Priset ligger omkring 25-30kr hg.
Citera
2019-12-21, 10:04
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
I min vanliga Ica-butik som har en mycket bra chark-disk.
Priset ligger omkring 25-30kr hg.
Jag har också en bra Ica-chark där jag bor - men ungefär hur många skivor får man för 25-30kr hg? Skinkan är griljerad antar jag?
Citera
2019-12-21, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag har också en bra Ica-chark där jag bor - men ungefär hur många skivor får man för 25-30kr hg? Skinkan är griljerad antar jag?

Skinkan är griljerad. Den jag oftast köper heter raps-skinka Jag brukar köpa 8-10 skivor åt gången. Ber tjejen att skiva två steg tjockare än normalt. Brukar bli ungefär 1,5 -2 hg. Ärligt talat så kollar jag inte pris eller vikt så noga. Jag beställer och får vad jag vill ha och är nöjd.
Citera
2019-12-21, 10:21
Medlem
Ken Drydens avatar
Julskinkan är färdig och mycket god.

I butiken hade den först rimmats och sedan rökts helt lätt. Hemma så kokade jag den och griljerade den till mycket fint resultat.

Jäklar vad gott det är med en skiva vörtbröd, skinka, senap och en sup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in