2019-12-21, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO0laX/isolde-13-ar-obotligt-sjuk--nu-vill-socialen-att-hon-slutar-rida

"GRÄNNA. Isolde, 13, opererades för en hjärntumör för två år sedan.

Hennes prognos är dålig, men hästen Vallis håller flickans låga uppe.

Nu vill sociala myndigheter att stoet säljs.

– De anser att det är en onödig utgift, säger mamma Jaqueline."

"Det hade kunnat räcka med det, cancerdiagnosen och grymheten den för med sig. Men sjukdomarna är långt ifrån de enda bekymren i deras liv.

Efter en uppslitande skilsmässa är ekonomin i fritt fall. Jaqueline är sjukpensionär och ensamstående.

– Vi går back 5 000 kronor varje månad. Jag har sökt om försörjningsbidrag, men fått avslag, säger hon.

Problemet: Isoldes häst. Plus pengar som flickan har fått i stipendium från Cancerfonden och från försäkringsbolaget Trygg-Hansa. Försäkringspengarna betalades ut när Isolde insjuknade i cancer sommaren 2017.

– Socialen tycker att ersättningarna ska räknas in i hushållet. Men det är Isoldes pengar, som hon fått för att kunna göra saker trots sin svåra sjukdom, säger Jaqueline."

Bör hästen säljas?

Men pengarna hon fått i stipendium och från försäkringskassan kan väl användas till att betala hästkostnaderna?
Citera
2019-12-21, 08:16
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Någon har samlat in 69 000 kronor över Facebook och siktar på 75 000. Med dem på fickan blir försörjningsstöd ännu mer uteslutet.
https://www.facebook.com/donate/1307567732778614/10159108365254409/

Jag har sett mer än en insamling på Facebook till den här flickan. Man få hoppas att inga bedragare är i farten.

Edit, mamman i AB-artikeln, 1:a inlägget: "Vi går back 5 000 kronor varje månad. Jag har sökt om försörjningsstöd, men fått avslag, säger hon."

Med 75 000 kronor är de i ekonomisk balans i 15 månader framåt, därefter går de back igen.

Roligt och värmande att höra att människor är generösa. Den här historien slutade i en solskenshistoria med bästa utfall för alla inblandade:
-Isolde och hennes familj fick pengar som kan skänka dem glädje och ro en stund
-Myndigheter och förvaltning upprätthöll de lagar och regler de är tillsatta att följa
-Aftonbladet fick några klick

Svårt att se varför man behöver sitta och vara bitter i tråden nu...
Citera
2019-12-21, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Bra, då har du förstått att hon är sjuk.

Bra att du erkänner att du missförstod.
Citera
2019-12-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnoPerp
Klart flickan ska få bidrag till att fortsätta rida, det är ju vård det också. Att hon mår bra kan även vara bidragande del i tillfrisknandet eller så ger det glädje och värdighet under den tiden hon har kvar.

Hur ser det ut med tolkkostnader i Gränna kommun månne, för att kunna kommunicera med de nyanlända när de kommer till socialen för att kräva sin rätt till bidrag, boendestöd, barnbidrag, pengar till kläder, barnvagnar och allt annat Rashida med sina 14 barn ska ha? Det är ju viktigt att de nyanlända har en bra tillvaro, då de faktiskt flytt kriget i Fuckstanistan, illegalt tagit sig genom Europa och valt att bosätta sig i just gränna? Nu kom ju Rashida hit med sin kus...-man och endast 2 ungar, de 12 senare flyddes in på kommunens räkning när PUT var klart. Rashida har det ju mycket svårt, och att förvänta att någon som går hemma i 2 år innan de 12 andra barnen ankom, skulle kunna ta sig tiden att lära språket, på en utbildning som är kostnadsfri och anpassat för just personer som Rashida är omänskligt.
Datorn socialen gav henne för att hålla kontakten med barnen är ju inte anpassad för att lära sig svenska, den kom förinstallerad med Win10 på Fuckstaniska då Rashida har rätt på det.

Rantade iväg lite där, sorry. Men 400kr är ju förhelvete ungefär samma som bara kaffet och fikat kostar per månad för möterna med Rashida och de 14 guldklimparna -varav 8 är retarderade pga inavel, och de 6 andra är trots sina åldrar på 8,8,8,8,9,9 (De föddes nämligen alla efter enskilda graviditeter, men det vore diskriminerande att ifrågasätta hur Rashida lyckades fullfölja 6 graviditeter på 2 år) har både skägg, elvisfrilla, iphone, becknarväska och attitydproblem. Dessa 6 barnen har dock nått stora framgångar i språket, då de mycket ofta använder svenska till sin lärare. De har lärt sig flera ord och fraser som 'horunge', 'svennefitta', 'knulla din mamma', 'dra in henne på toan brush'. Matematik behärskar dom bra - 'femma för 500' brukar det låta. Addera 5+5+5 behärskas även det.

Nej nu rantade jag iväg igen. Isolde kan tyvärr inte få detta bidraget då Gränna har mycket dålig ekonomi och måste prioritera hårt bland utgifter. 400kr för att en döende flicka ska ha ett lyspunkt i vardagen kan tyvärr inte prioriteras då kommunen ligger back 850.355 kronor till telenor för telefoner och mobilabonnemang redan. För de 400kr kan man förse äldreboendet med havregröt under en hel vecka nu efter effektiviserandet av temperatur och omstrukturering av personal till enbart dagtid. 400kr räckte enbart 2 dagar, innan man övergick till 1 mål om dagen och sänkte temperaturen till 4 grader inomhus, dessutom har 5 av de äldre bortfallit under tiden av naturliga orsaker som svält och hypotermia.

OK jag är klar.

TL;DR: 1. KLART flickans ridande ska bekostas. 2: Satans vad ovärdigt Sverige som helhet har blivit. Tacka fan för att jag flyttade när det harmynte ultramongot ansågs vara kvalificerad att leda något mer än en hund i band. Sverigebilden utomlands är inte vad den var, om man säger så.
3: Greta. Kan ni inte åtminstone hålla henne hemma? Snälla? Hon kan väl tweeta sitt förvirrade snack istället - finns numera hela nationer som styrs via twitter så då kan väl hon gråta på nån video till FN istället. (Skulle dock vara roligt att se Trump gå full Shitposter in Chief mot henne under en period)

Det var dagens rant. Sorry för OT om Greta, men relevant ändå då bara kostnaden för hennes mediciner lär vara mer än 400kr per månad. Plattbröstade jävla vattenhuvud, som dessutom burit samma sketna kläder sedan hon debuterade som klimatfascist alt. guldkalv

Är hon döende?
Citera
2019-12-21, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Vi alla med lite intellekt förstår varför det dras in på sådana här saker i rådande högkonjunktur, där sossarna styr.

Inget drogs in smartskalle...
Citera
2019-12-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Är hon döende?

Som sagt läs artikeln TS länkar till innan du skriver mer härinne.
Citera
2019-12-21, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men nu ska det mesta gå till att unga friska afghaner ska ha den senaste frillan, bästa märkesjackan och den nyaste mobilen. Det är vad våra skattepengar går till numera. Inte till en ung tjej som detta som med en häst finner glädje i livet. Det är knasigt värre. Men man måste ju prioritera och nuvarande ledning prioriterar afghaner mer än svenska barn.
Ja inte bara ledningen, utan Sveriges kvinnor prioriterar också dem. Majoriteten av dem i den offentliga sektorn, om man kollar på valresultaten, om man kollar på vem det är som håller dessa skyltar om att importera afghaner och liknande, och vilka som först lyfte dessa skyltar...

Intressant hur kvinnorna vill överlämna detta ödet till deras döttrar, som det nu hände med Isolde, och har hänt många, många fler döttrar! Kommer att drabba hela landet och det har det redan gjort.

Man ska inte bli förvånad av sådana nyheter detta är verkligheten.
Citera
2019-12-21, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Som sagt läs artikeln TS länkar till innan du skriver mer härinne.

Du kanske har läst den men du har uppenbarligen inte förstått vad som står.
Senast redigerad av Stopplykta 2019-12-21 kl. 18:38.
Citera
2019-12-22, 17:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Glädjebeskedet: Isolde, 13, får behålla sin häst

Artikeln om cancersjuka Isolde, 13, rörde upp starka känslor hos Aftonbladets läsare.

Tusentals personer engagerade sig för att flickan skulle få fortsätta rida sin häst.

Resultatet: Fjordstoet Vallis stannar i familjen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJLQaa/gladjebeskedet-isolde-13-far-behalla-sin-hast

Folk som hjälpte till. Inte socialen. Bara att hoppas de inte kommer med någon skit nu att familjen fått in pengar till hästen.
Citera
2019-12-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Folk som hjälpte till. Inte socialen. Bara att hoppas de inte kommer med någon skit nu att familjen fått in pengar till hästen.

Sociala följer bara lagen. Har du senaste tiden haft inkomster/tillgångar över ett visst värde är du inte berättigad till ekonomiskt bistånd. Vad du sen gör med ditt socialbidrag bryr sig inte sociala om (i princip).
Citera
2019-12-22, 19:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Sociala följer bara lagen. Har du senaste tiden haft inkomster/tillgångar över ett visst värde är du inte berättigad till ekonomiskt bistånd. Vad du sen gör med ditt socialbidrag bryr sig inte sociala om (i princip).

Det är vad man är rädd för. Nu har de fått in som det verkar väldigt mycket pengar och gåvor. Sådant ska räknas till kalkylen, sedan kommer skatteverket in och saker måste förmånsbeskattas också. Bara hoppas de håller sig borta och att Isolde får ha kvar sin häst. Bekostad av vanligt folk.
Citera
2019-12-22, 22:38
Medlem
Det verkar vara en hel del som Googlat fram info om FAP
och när Cancern visar sig , måste tala om för er att ni har väldigt fel.

Den visade sig på mig när jag var 9 år gammal opererades första gången när jag var 10 år.
Har sedan dess opererats ytterligare 4 ggr och inväntar nu ett 5:e ingrepp.

När jag var 10 år fick jag höra utav läkare att jag ej skulle uppnå 18 års ålder,
Men är nu 53 år .

Har funnits de som dött i tonåren men vanligast är från 40 års åldern och uppåt.
Tilläggas bör att det finns en del som även får tumörer på andra platser i kroppen
utav de som har FAP ..

Jag fightas varje dag med min FAP, och har inte fått en spänn för den cancerdiagnosen
så gissar att hon fått för hjärntumören från cancerfonden.

Det betalas ej heller ut extra ersättning från FK eller dylikt till de som har '*FAP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in