2019-12-18, 16:05
Moderator
blomvattnares avatar
Artikeln måste utelämna något väsentligt. Socialen kan inte kräva att släktingarna ska sälja hästen.
Kan det vara så att Isoldes familj/mamma nyligen ägt hästen och skensålt den till släkten?
Citat:
Socialförvaltningen vänder sig mot att Isolde har förmånen att ha Vallis att åka till. Det trots att hästen bara kostar familjen 400 kronor i månaden. Resten av kostnaderna – liksom själva ägandet – står släktingar för.

– Hästen ska säljas, säger socialen, för det finns andra möjligheter. Rehab kan vara en promenad i skogen eller sjukgymnastik, säger Jaqueline och har svårt att dölja sin ilska.
Citera
2019-12-18, 16:14
Medlem
Förstår verkligen inte människor, dom tycker alltså att det är okej att en tjej ska använda skattemedel för sin hobby bara för att hon är sjuk? Vill flickan fortsätta rida får hennes föräldrar ta ett lån eller tigga på facebook som alla andra WT-familjer gör. Inte fan ska mina skattepengar gå till något så här dumt.

"MeN Är DeT mEr RäTt AtT iNvAnDrArE sKa Få PeNgArNa DåÅ?" nä det tycker jag inte.
Citera
2019-12-18, 16:17
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten
Självklart ska hästen säljas. Kvinnor behöver lära sig ordentligt hur ansvar fungerar och det gärna i tidiga åldrar. Att "Isolde" (vad fan? ) vill ha bidrag trots att hon bryter mot reglerna skall besvaras med ett nej och inte en förbannad jävla nyhetsartikel, än mindre en tråd på Flashback. Visst det är jättetråkigt att den fått cancer, men vill den parasitera på skattemedel så ska det åtminstone vara förenligt med lagen.

Hästen är en tillgång. Hade Kronofogden knackat på och sagt att det saknas tillgångar men hästen kan säljas, ja då lovar jag er att Aftonbladet inte skrivit en artikel när Isolde på nytt beter sig som ett fitthuvud.

Hoppas du är med om en trafikolycka och blir förlamad ditt hjärtlösa arsle, då ska jag stå först i ledet och pissa på dig.

Detta är givetvis helt barockt och en del av "det nya Sverige" eftersom invandringen tagit alla pengar. Nu har alltså flickan fått egna pengar för att hon ska dö och hon har REDAN haft en hjärntumör men då vill FK suga ut den lilla lyckan som finns kvar i livet.

Jag brukar anse att man inte ska önska olycka på någon och att "ingen är värd" det ödet som cancer ger, men när jag läser om svin som dessa på FK så börjar jag fundera på om alla faktiskt ska inkluderas i detta.
Citera
2019-12-18, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Ja, hon ska behålla hästen, drar ner lönen på politikerna istället, varför ska de tjänar nästan 100 000 när de bara förstör landet.
Vad bidrar 13-åriga Isildur med, menar du?
Citera
2019-12-18, 16:34
Medlem
Självklart ska socialens pengar gå till de som behöver de dvs alla icke svenska barn, ungdomar, ensamkommande och anhöriga plus en massa andra individer som inte ens har rätt att vistas i Sverige. Det är viktigt att man inte bryter mot någon förlegad lag och trampar någon terrorist eller religiös extremist på tårna...

Vi svenskar gör klokt i att arbeta och hålla käften... De svenskar som inte klarar av att bidra till det svenska samhället ska helt enkelt vara tacksamma för den hjälp de får.

För Er som inte fattar att detta är skrivet i ren ironi från en gubbe som har suttit i oändliga möten med framför allt försäkringskassan och insett vilket sjukt samhället vi har skapat är det väl bäst att förtydliga att så är fallet..

Sossarna som ska vara folkets parti.. Fan börja använd det organ som sitter över axlarna och styr landet istället för att motarbeta SD...
Senast redigerad av Shas 2019-12-18 kl. 16:38.
Citera
2019-12-18, 16:48
Medlem
Questioneers avatar
Citat:
Vad bidrar 13-åriga Isildur med, menar du?
Hon kanske inte bidrar med något, men hon är inga börda för landet som politikerna som suger i sig stora mängder pengar och förstör livet för många andra.
Citera
2019-12-18, 16:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO0laX/isolde-13-ar-obotligt-sjuk--nu-vill-socialen-att-hon-slutar-rida

"GRÄNNA. Isolde, 13, opererades för en hjärntumör för två år sedan.

Hennes prognos är dålig, men hästen Vallis håller flickans låga uppe.

Nu vill sociala myndigheter att stoet säljs.

– De anser att det är en onödig utgift, säger mamma Jaqueline."

"Det hade kunnat räcka med det, cancerdiagnosen och grymheten den för med sig. Men sjukdomarna är långt ifrån de enda bekymren i deras liv.

Efter en uppslitande skilsmässa är ekonomin i fritt fall. Jaqueline är sjukpensionär och ensamstående.

– Vi går back 5 000 kronor varje månad. Jag har sökt om försörjningsbidrag, men fått avslag, säger hon.

Problemet: Isoldes häst. Plus pengar som flickan har fått i stipendium från Cancerfonden och från försäkringsbolaget Trygg-Hansa. Försäkringspengarna betalades ut när Isolde insjuknade i cancer sommaren 2017.

– Socialen tycker att ersättningarna ska räknas in i hushållet. Men det är Isoldes pengar, som hon fått för att kunna göra saker trots sin svåra sjukdom, säger Jaqueline."

Bör hästen säljas?
Nej, men de 400 kronorna i månaden bör givetvis tas från försäkringspengarna -- syftet med dem är ju att göra tillvaron dräglig för mottagaren - inte att sparas på banken tills mottagaren dör och nån annan får ärva.

Jag förstår inte heller detta med sjukdomen. Var det ärftliga anlag för tarmcancer som ger en något förhöjd risk eller var det en åtgärdad hjärntumör.
Behöver flickan pengarna för att klara sig resten av livet -- och hur långsiktigt är det då tänkt givet att man uppger att hon kanske inte överlever tonåren.

Har hon cancer, eller har hon haft cancer?
Varför skulle hon inte kunna arbeta senare i livet för att hon haft cancer som ung?

Det känns som om frågorna blir rätt många.
Citera
2019-12-18, 17:21
Medlem
Det är något som utlämnats i den här historien !

Varför skulle socialförvaltningen kräva att släktingarna (ägarna) säljer sin häst ? Det stämmer helt enkelt inte, vad skulle familjen få ut av detta ?

Om det nu handlar om 400 kr som familjen betalar för hästen (och det är dessa det hänger på) så kan man ju fråga sig varför de inte efterskänker dessa pengar. Totalkostnaden för hästen borde ju vara åtskilligt mycket mer per månad (gissar på minst 5000 kr/mån för foder, försäkringar, veterinärkostnader, stallplats etc).

Var är pappan ? Varför hjälper inte han sin dotter ? (eller gör han det, massvis med fakta utlämnas)

Angående om huruvida de utbetalda försäkringspengarna ska ingå i hushållskassan eller inte (och vem som har rätt i frågan) nämns inte. Att AB ställer sig på mammans sida i frågan säger inget om det är rätt eller fel rent juridiskt.
Citera
2019-12-18, 17:23
Bannlyst
Citat:
Självklart ska hästen säljas. Kvinnor behöver lära sig ordentligt hur ansvar fungerar och det gärna i tidiga åldrar. Att "Isolde" (vad fan? ) vill ha bidrag trots att hon bryter mot reglerna skall besvaras med ett nej och inte en förbannad jävla nyhetsartikel, än mindre en tråd på Flashback. Visst det är jättetråkigt att den fått cancer, men vill den parasitera på skattemedel så ska det åtminstone vara förenligt med lagen.

Hästen är en tillgång. Hade Kronofogden knackat på och sagt att det saknas tillgångar men hästen kan säljas, ja då lovar jag er att Aftonbladet inte skrivit en artikel när Isolde på nytt beter sig som ett fitthuvud.
Hästen är ett husdjur.
Skall hundar och katter räknas som tillgångar också och säljas?

Dessutom så reducerar husdjur och hästar stress hos den som tar hand om den exempelvis.
Jag vill att en del av mina skattepengar och sk sociala avgifter skall gå till den stackars ungen.
Citera
2019-12-18, 17:41
Medlem
kalkryggars avatar
Sverige har tillräckligt mycket pengar för att flickan utan problem skall kunna hållas med sin hästridning. Problemet är att politikerna och socialtjänsten vill fördela pengar på ett sätt så det inte finns några över till svenskar.

Om det var just pengar det var brist på så skulle även jag anse att flickan fick dra in på sin ridning. Men nu är det ju som sagt inte det som är problemet. Det är fördelningen som är problemet.
Citera
2019-12-18, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bitamin-CE
Hästen är ett husdjur.
Skall hundar och katter räknas som tillgångar också och säljas?

Dessutom så reducerar husdjur och hästar stress hos den som tar hand om den exempelvis.
Jag vill att en del av mina skattepengar och sk sociala avgifter skall gå till den stackars ungen.
Vem fan skulle köpa begagnade hundar? Nej, sådana husdjur skulle lämpligtvis ges bort eller skjutas.
Citera
2019-12-18, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Läst någonstans att en hästs omkostnader ligger på 10 000 kr per månad? Så jag förstår inte riktigt varför släktingen inte kan betala hela den summan, utan kräver 400 kr som familjen inte har. För släktingen är ju 400 kr en struntsumma i sammanhanget.

Sedan ska barnets försäkringspengar inte vara ett problem har jag för mig, då länge pengarna finns på ett låst konto och bara kan nyttjas efter flickans 18-årsdag,

Det handlar antagligen om en diagnosersättning. Den betalas ut direkt till vårdnadshavaren. Invaliditetsersättning betalas ut på 18 årsdagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in