2019-12-20, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Sarkastisk? Då har du kanske en seriös teori vad solen är, om inte en mycket stor fysisk kropp på 15000000 mil avstånd?

Du verkar ju sakna både en sån teori och t o m intresse av att föreslå nåt. Du upplever jorden som platt - sen spelar det ingen roll hur universum ser ut. Oerhört slappt.

Ja, jag saknar en sådan teori. Vad spelar det för roll när vi försöker ta reda på jordens form?

Du upplever också jorden som platt. Aldrig i ditt liv har du sett kurvaturen, annat än på bilder.
Citera
2019-12-20, 10:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ja, jag saknar en sådan teori. Vad spelar det för roll när vi försöker ta reda på jordens form?

Du upplever också jorden som platt. Aldrig i ditt liv har du sett kurvaturen, annat än på bilder.

Jag har ju sett saker skymmas av jordens välvning - t ex den nedgående solen och därigenom sett kurvaturen.

👍🏻
Citera
2019-12-20, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jammin
Jorden är rund! det finns ju folk som har seglat jordenrunt
Sjökorten och världskartan är helt platta.
Citera
2019-12-20, 11:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer

Ja, vad tänker du det beror på? Stämmer alla avstånd på den platta kartan med verkliga avstånd på jorden? Diskutera i smågrupper.
Citera
2019-12-20, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag har ju sett saker skymmas av jordens välvning - t ex den nedgående solen och därigenom sett kurvaturen.

👍🏻

Nu nämner du en välvning som aldrig gör sig påmind mer än i din fantasi.
Citera
2019-12-20, 12:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Men alla platta kartor är projektioner. Antingen blir storleksförhållandena galna som på Mercator där Grönland och norra Kanada blir abnormt uppblåsta i storlek eller så blir kontinenternas form helt knasiga som på Gleason. Finns ju ingen platt karta som avbildar jorden där alla former, avstånd osv korrekt.
Sjökort som omfattar ett begränsat område t ex Stockholm skärgård stämmer ju däremot bra eftersom kurvaturen är försumbar på ett sådant område.
Citat:
Nu nämner du en välvning som aldrig gör sig påmind mer än i din fantasi.
Kurvaturen gör sig väldigt tydlig så fort du zoomar som på bilderna från Lake Pontchairtrain.
”Den ser platt ut, alltså är den platt” är den stora fantasin här.
Citera
2019-12-20, 12:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Visst, men en "gällande modell" och en bekräftat rund jord är inte samma sak.
Irrelevant, eftersom den sfäriska jorden är bekräftad

Citat:
Jag tror du nämnt någon alternativ förklaring till varför molnen tycks lysas upp underifrån. Du gillade inte den förklaringen.
Det hade inget med mitt gillande att göra. Det var ingen förklaring. Det var hittepå.

Det var något om självlysande gas i atmosfären eller liknande. Det förklarar inte hur berg kan kasta skugga på molnens undersida. Förklaringen är att solen är nedanför molnen, vilket är omöjligt på en platt jord.

Här är ett klipp som visar hur solen skiner på undersidan av en horisontell yta på ett vattentorn:
https://youtu.be/S3okYGg-19k
Citera
2019-12-20, 12:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det har jag. När jag badade i en spegelblank sjö så såg jag att vattnet var krökt. Med pupillen precis ovanför vattenytan är horisonten bara några hundra meter bort.

I normala fall ser man ju inte krökningen med blotta ögat. Vilket stämmer med den sfäriska modellen. Det är alltså inget som talar för någon annan form.

Att nedre delen av solen skyms av horisonten ser man med blotta ögat. Det talar för en sfärisk jord.

Har du något som talar för en platt jord, som inte även gäller en sfärisk jord?
Citera
2019-12-20, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kurvaturen gör sig väldigt tydlig så fort du zoomar som på bilderna från Lake Pontchairtrain.
”Den ser platt ut, alltså är den platt” är den stora fantasin här.

Fast nu säger jag bara att den ser platt ut, jag säger inte att den är platt.

Och att en sådan tydlig kurvatur som du förespråkar i och med bilden från lake Pontchartrain plötsligt skulle försvinna bara man höjer sig en aning, anser jag mycket konstigt.
Citera
2019-12-20, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det har jag. När jag badade i en spegelblank sjö så såg jag att vattnet var krökt. Med pupillen precis ovanför vattenytan är horisonten bara några hundra meter bort.

I normala fall ser man ju inte krökningen med blotta ögat. Vilket stämmer med den sfäriska modellen. Det är alltså inget som talar för någon annan form.

Att nedre delen av solen skyms av horisonten ser man med blotta ögat. Det talar för en sfärisk jord.

Har du något som talar för en platt jord, som inte även gäller en sfärisk jord?

Mycket som talar för en rund jord, men nu pratar vi väl om att se kurvaturen?

Det som talar för en platt jord är att vi aldrig kan se kurvaturen, annat än över stora vattendrag och då genom att saker försvinner vid horisonten, alltså inte att vi ser kurvaturen.
Citera
2019-12-20, 12:45
Medlem
Citat:
Mycket som talar för en rund jord, men nu pratar vi väl om att se kurvaturen?

Det som talar för en platt jord är att vi aldrig kan se kurvaturen, annat än över stora vattendrag och då genom att saker försvinner vid horisonten, alltså inte att vi ser kurvaturen.

Han frågade ju efter något som talar för en platt jord som inte även stämmer på en väldigt stor sfärisk jord. Jag tror du har svårt att komma på något sådant.
Citera
2019-12-20, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleclasse
Han frågade ju efter något som talar för en platt jord som inte även stämmer på en väldigt stor sfärisk jord. Jag tror du har svårt att komma på något sådant.

Bilder på kurvor över ett avstånd på några mil talar definitivt emot en väldigt stor sfärisk jord.

Sen vet jag inte hur ni resonerar när en till synes platt yta talar för en sfärisk jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in