Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Förvånar mig, mest för att folket på Kadena verkar ha börjat sina julledigheter. Har varit rätt lugnt i luften, mest start och landningsövningar för F-15. Har inte noterat någon AWACS aktivitet, inte för att jag hinner se allt, och det är ju tänkbart att de kör nattetid för att minska risken för inrapportering. På 58an där de kommer in för landning är det inte ovanligt med en eller annan farbror med teleobjektiv. Har passerat två gånger tidigare i veckan och då synte ingen till. Vare sig på väg norrut eller vid returen söderut.
En trovärdig och aktiv källa jag har, står fast vid att man intensifierat spaningsflyget markant, den senaste tiden. Han är förtegen med detaljer, men, att man funnit något MYCKET intressant och ”uppseendeväckande”, i Nordkorea, står helt klart. Därför har man ökat antalet flygningar och typer.
Han bekräftade för mig att vissa ledigheter är canellerade/indragna, som jag meddelade tidigare.
Alla INT-TYPER samlar nu info på bred front.
Med tanke på att man satt in flera typer av plan som normalt inte brukar besöka de Japanska baserna, eller framförallt Kadena, håller jag inte för otroligt att några av de övriga används, Naha tex,.det finns ju som bekant många att välja emellan.
Med tanke på att EP-3C och/eller EP-3E
ARIES II tydligen utför(t) flera uppdrag.
E-8C som är en ovanlig fågel på Kadena, opererar sedan en tid därifrån också.
De flesta typerna av RC-135 är ju också baserade på Kadena, och har använts frekvent.
Om jag erhåller ny info återkommer jag.
https://m.yna.co.kr/view/AEN20191203005151325