2019-12-19, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Opinionen enligt SVT/Novus mätning

Siffrorna visar väljarstöd i procent
med förändringen i procentenheter.

Vänsterpartiet 9,9 (+0,6)
Socialdemokraterna 23,7 (-2,3)
Miljöpartiet 5,0 (+0,2)
Centerpartiet 8,3 (+0,5)
Liberalerna 3,5 (+0,1)
Moderaterna 17,9 (-0,4)
Kristdemokraterna 6,2 (-0,9)
Sverigedemokraterna 24,0 (+2,5)
Övriga 1,5 (-0,3)

KD/M/SD 177 mandat och därmed riksdagsmajoritet.

3 994 slumpmässigt utvalda personer
bland röstberättigade har valt att
delta och svarat i undersökningen.

M+KD+SD har nu majoritet i mandatfördelningen
2019-12-19, 07:56
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Hoppas på panik i morgonstudion efter 7.00 nyheterna när siffrorna skall presenteras

Man ser att murvlarna van sig vid det nya politisk landskapet. Flera av dem uppträder nästan neutralt de har accepterat faktum. De röd impregnerade vänstern hatar nog Sd fortfarande men de har svårt att förhålla sig till att en 1/4-del och starkt växande del av svenska folket säger att de ska rösta på Sd.

Kommer att gå bra i valet det är jag säker på, en saftig majoritet är att vänta. Kanske till och med AfS kan slinka in också när de radikala tycker Sd är för mycket sillmjölke!

Är den någon som orkar göra en trendframskrivning av de 3 eller 6 senaste månadernas utveckling. Då skulle Sd hamna bland molnen i augusti 2022.

Det är det som är hoppet att totalt mosa JÖK partierna så vi kan ändra en massa lagar i rasande takt. Därefter sätter vi igång med storstädningen.
2019-12-19, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Man ser att murvlarna van sig vid det nya politisk landskapet. Flera av dem uppträder nästan neutralt de har accepterat faktum. De röd impregnerade vänstern hatar nog Sd fortfarande men de har svårt att förhålla sig till att en 1/4-del och starkt växande del av svenska folket säger att de ska rösta på Sd.

Kommer att gå bra i valet det är jag säker på, en saftig majoritet är att vänta. Kanske till och med AfS kan slinka in också när de radikala tycker Sd är för mycket sillmjölke!

Är den någon som orkar göra en trendframskrivning av de 3 eller 6 senaste månadernas utveckling. Då skulle Sd hamna bland molnen i augusti 2022.

Det är det som är hoppet att totalt mosa JÖK partierna så vi kan ändra en massa lagar i rasande takt. Därefter sätter vi igång med storstädningen.

Och nu är det SD som ständigt bjuds in till SVT och de andra, istället för M som tidigare.
2019-12-19, 09:02
Medlem
Citat:

Det skall bli intressant hur BRÅ skandalen utvecklar sig. Journalisterna vet ju givetvis om att de siffror de presenterat varit friserade. Något annat vore otroligt korkat. Tänker de försöka skydda politikerna, och de korrupta forskarna, eller tänker de skydda sig själva? Vi var naiva och litade på myndigheter när de gällde fakta, kan ju tas som startpunkten för en brutal faktagranskning av allt staten och politikerna, då särskilt Löfven och Ruinfeldt, sysslade med. Det finns en rätt god chans för de medier som är först på bollen att vinna en del trovärdighet.

Inser folk på redaktionerna att nästa regering kommer antigen ledas av, eller fjärrstyras av, Åkesson så finns det ju goda skäl att så snabbt som möjligt ompositionera sig. Här erbjuder ju faktiskt BRÅ ett strålande tillfälle.

Hursomhelst så anar jag också att många journalister börjat inse faktum. Tänk bara på SVT i morse: "Trump tjänar på riksrättsprocessen". Det är någon som insett fakta. Milsvitt från Brittiska valvakans tjat om hur jämt det är, och om det rekordstora intresset från unga som skapar problem för Tories, mm. Orkar ingen ens hålla uppe skenet längre så kan vi se fram emot en snabb opinionskantring mot de Blå-gula Inte mig emot...
2019-12-19, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nja, du har rätt i att det varit stora problem flera gånger som Borgarna styrt, t.ex. oljekriser på 70-talet, den tidiga 90-talets finanskris och krisen 2008. Därefter har väljarna valt att satsa på sossarna som innehaft regeringsmakten ett par mandatperioder. Därefter har de satsat på Borgarna igen, men en ny stor internationell kris har oftast inträffat. Frågan är om dessa kriser beror Borgarna då dessa varit internationella kriser. Dessutom har det i andra länder varit vänsterstyre under dessa tidpunkter.

Oavsett vems felen varit har S likväl halverat sitt stöd de senaste 50 åren. Speciellt de senaste åren har deras stöd fullständigt rasat. Och detta är något vi ser i nästa alla jämförbara länder. De svenska socialdemokraterna har faktiskt klarat sig ovanligt bra i jämförelse.

Hur framtiden kommer te sig vet förståss ingen med säkerhet. Visst växer inga träd till himlen och det kommer "alltid" motreaktioner. Men det finns mig veterligen inga tecken på att socialdemokratiska partiers tillbakagång stoppats, eller att de nationalistiska /höger populistiska/ konservativa partiernas framgångar avtar.

Jag tror det är lätt att blanda ihop vad man vill skall ske med vad man finner sannolikt baserat på tillgänglig information. Jag vill t.ex. att Sverige skall besegra USA i basket, men det finns inget som tyder på att så kommer ske. Men en dag sker det nog?

Ja, det är ju en märklig slump att borgarna har styrt tre gånger och tre gånger har det resulterat i lågkonjunktur och ekonomisk kris.
2019-12-19, 12:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ja, det är ju en märklig slump att borgarna har styrt tre gånger och tre gånger har det resulterat i lågkonjunktur och ekonomisk kris.

Haha tramspelle. När borgarna på 90-talet fick ta över berodde det på att sossarna kört ekonomin i botten och när tillräckligt många till slut röstade bort de var läget förstås mycket bekymmersamt. Om allt hade varit bra skulle förstås folk fortsatt att rösta fram sossarna.

På samma sätt är det nu, sossarna kör landet i botten och tappar därför kraftigt och kommer sannolikt inte få fortsätta regera efter nästa val. Men då kommer läget vara ännu värre än nu, så illa att landet är bortom all räddning.
2019-12-19, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det skall bli intressant hur BRÅ skandalen utvecklar sig. Journalisterna vet ju givetvis om att de siffror de presenterat varit friserade. Något annat vore otroligt korkat. Tänker de försöka skydda politikerna, och de korrupta forskarna, eller tänker de skydda sig själva? Vi var naiva och litade på myndigheter när de gällde fakta, kan ju tas som startpunkten för en brutal faktagranskning av allt staten och politikerna, då särskilt Löfven och Ruinfeldt, sysslade med. Det finns en rätt god chans för de medier som är först på bollen att vinna en del trovärdighet.

Inser folk på redaktionerna att nästa regering kommer antigen ledas av, eller fjärrstyras av, Åkesson så finns det ju goda skäl att så snabbt som möjligt ompositionera sig. Här erbjuder ju faktiskt BRÅ ett strålande tillfälle.

Hursomhelst så anar jag också att många journalister börjat inse faktum. Tänk bara på SVT i morse: "Trump tjänar på riksrättsprocessen". Det är någon som insett fakta. Milsvitt från Brittiska valvakans tjat om hur jämt det är, och om det rekordstora intresset från unga som skapar problem för Tories, mm. Orkar ingen ens hålla uppe skenet längre så kan vi se fram emot en snabb opinionskantring mot de Blå-gula Inte mig emot...
Oisin skademinimerar i alla fall BRÅ-skandalen ur kommunistisk och elitistisk synvinkel. Jag orkar inte citera från smörjan, men tydligen är BRÅ-skandalen inte sann enligt Oisin.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/RR21Q5/usel-journalistik-om-bra-rapporten
2019-12-20, 14:34
Medlem
Yatsys avatar
Citat:

Medelvärdet är c.a 2,5 % per 3 månader. Det skulle innebära att vid valdag 2022 skulle SD uppnå c.a 52%.
2019-12-20, 14:42
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Medelvärdet är c.a 2,5 % per 3 månader. Det skulle innebära att vid valdag 2022 skulle SD uppnå c.a 52%.

Börjar likna spekulationerna förut när Sd dubblade i varje val. Vi förväntade oss mycket mer 2018 på grund av det. Den som lever får se heter det ju.
2019-12-20, 15:01
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Börjar likna spekulationerna förut när Sd dubblade i varje val. Vi förväntade oss mycket mer 2018 på grund av det. Den som lever får se heter det ju.
Det är vad medelvärdet uppger om värdet o 2,5% per 3 månader skulle fortsätta fram till valdagen 2022.
2019-12-20, 16:39
Medlem
Citat:
Om de med pengar tvingades betala för sig skulle välfärden räcka åt alla som behövde den. Men nu tar alla för sig av det gemensamma som egentligen skulle gå till dem med sämst ekonomiska förutsättningar.
Om dom kriminella muslimerna åkte hem skulle välfärden räcka gott och väl.
dom har släppts ur fängelse såsom fidel castro gjorde. dom skötsamma muslimerna samt andra har
stannat.
Därför röstar arbetarklassen på Sd och inte någon västerparti som är för hederskultur och kastar ut kurdiska kvinnor från sitt parti.
Ett Vänsterparti som gillar hederskultur samt islamism, hm?
Konstigt att svenska kvinnor röstar på ett sånt falskt psykopatiskt parti?
Försök inte lura mig gosse jag inga konster tål!
Senast redigerad av mikael2 2019-12-20 kl. 16:47.
2019-12-20, 18:26
Medlem
Citat:
Har inte varit nån ekonomin kris sedan muslimerna släpptes ut från fängelserna i arabländerna.
Dom har fullständigt slagit sönder välfärd samhället!
En enorm segregation är att vänta samt kvinnorförtryck.
Ibland lockas jag av vad vänstern och muslimerna har att erbjuda mig som man.
Jag tackar inte nej till 4 fruar som jag kan göra vad jag ill med samt annatsom muslimer har os män att erbjuda!
Men priset är nog för högt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in