2019-11-29, 16:55
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Nu är du orättvis. Han har spikat de flesta frågor som haft med historia att göra. Han var ju knappast sämst även om han inte hade i finalen att göra.

Det är ju hans specialintresse. Ebbot kunde några musikfrågor. Janne Josefsson lite geografi. Men det är inte att vara allmänbildad. David, Suzanne och Olof hade alla bred kunskap och förtjänande att vara i final.
Citera
2019-11-29, 18:23
Medlem
Läskigs avatar
Grupp 1:
Kod:
1	Ebbot & Hanna	        7	7	0	187
2	Olof & E Type           7	6	1	178
3	Claes & Linnea	        7	4	3	189
4	Dr Mikael & Klara       7	4	3	174
5	Özz & Titti	        7       3       4       184
6	Paret Schulman	        7	2	5	180
7	Edward & Hanna          7	2	5	184
8	Karin & Peter	        7	0	7	156
Grupp 2:
Kod:
1	Jonas & Dominika	7	6	1	208
2	David & Suzanne	        7	5	2	168
3	Emma & Jerka	        7	4	3	172
4	Pontus & Maria	        7	4	3	176
5	Thomas & Gry	        7	4	3	171
6	Hasse & Martina	        7	3	4	159
7	Karin & Rickard	        7	2	5	174
8	Cecilia & Janne	        7	0	7	79
Totalt:
Kod:
 1.	David & Suzanne	        7	5	2	168
 2.	Olof & E Type           7	6	1	178
 3.	Jonas & Dominika	7	6	1	208
 4.	Ebbot & Hanna	        7	7	0	187
-----------------------------------------------------------
 5.	Claes & Linnea	        7	4	3	189
 6.	Pontus & Maria	        7	4	3	176
 7.	Dr Mikael & Klara       7	4	3	174
 8.	Emma & Jerka	        7	4	3	172
 9.	Thomas & Gry	        7	4	3	171
10.	Özz & Titti	        7       3       4       184
11.	Hasse & Martina	        7	3	4	159
12.	Edward & Hanna          7	2	5	184
13.	Paret Schulman	        7	2	5	180
14.	Karin & Rickard	        7	2	5	174
15.	Karin & Peter	        7	0	7	156
16.	Cecilia & Janne	        7	0	7	79
Citera
2019-11-29, 19:35
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fb5318
Jag själv som är medelintelligent fick det till det rätta cirka 40 vikningar bara baserat på standardräkning med exponentiella tal där 10 dubblingar ger en faktor tusen (1024 för att vara exakt), 20 dubblingar en faktor miljon, 30 dubblingar en faktor miljard, och 40 dubblingar en faktor tusen miljarder) osv med ett papper som jag uppskattar till en fjärdedels millimeter. Jordens diameter är 13000 km och avståndet till månen är 30 ggr jordens diameter (alltså 400 000 km som man multiplicerar med en miljon för att få 400 000 000 000 mm alltså 400 miljarder millimeter) vilket med ytterligare två dubblingar blir just runt tusen miljarder papper vilket är cirka 40 dubblingar.
Osäker på om E-Type resonerade som ovan eller hade hört svaret tidigare.

Du har för höga tankar om dina medmänniskor om du tror de kan föra liknande resonemang.
Citera
2019-11-29, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Japp visst är det hyfsat enkelt att komma fram till ganska rätt svar om man har koll på kraften i exponentiell tillväxt och att 2 upphöjt till 10 är 1024 o.s.v. Det faktum att övriga deltagare gissade på ett antal miljoner medan E-type var relativt nära rätt svar visar dock på en intelligens som de andra i det programmet inte hade.

Skrämmande också att Suzanne först trodde att T-Rex dog ut 3000 år fKr
Hon är ju annars duktig men där var hon verkligen ute och cyklade och räddades av David.
Hon borde ju ändå ha koll på människans historia och inse att den gissningen var helt orimlig.

Det hade varit kul att höra Janne Josefsson och särskilt Cecilia Frode gissa på den frågan
Man undrar ju hur snett Cecilia hade kunnat komma. Kanske hade hon t.o.m. gissat att de dog ut under Vikingatiden eller liknande.

Jag tänker att smart och allmänbildad inte nödvändigtvis alltid hänger ihop. E-type verkar ha stora luckor i sin allmänbildning men jag skulle inte bli förvånad om han presterade bra på ett IQ-test. Han kanske bara inte är så intresserad av att tillskansa sig information.

Själv är jag inte alls speciellt begåvad i traditionell IQ-kunskap, jag är så obegåvad på vissa plan att jag knappt ens förstår den simplaste av ritningar och kan bygga ihop en enkel Ikea-möbel, men jag är ganska allmänbildad i ren kunskap.

Ska man plocka ut en enskild person som verkade bäst på frågorna så tycker jag att Suzanne står ut, hon kunde mycket historik, kunde tillgodose sina år på fråga doktorn och dessutom väldigt nutids-orienterad. Bland kvinnorna så var nog linneá och Dominska klart utmärkande
efter henne.

Olof hade fördelen av att ämnet sport var det absolut störst som enskilt ämne som förekom mest i programmet, varenda avsnitt hade flertalet sportfrågor. det ihop med att han tänker och agerar snabbt gjorde honom duktig i UP, trots många kunskaps-brister, i exempelvis kultur där han inte kunde mycket alls.
Citera
2019-11-29, 21:54
Medlem
Rob1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Jag tänker att smart och allmänbildad inte nödvändigtvis alltid hänger ihop. E-type verkar ha stora luckor i sin allmänbildning men jag skulle inte bli förvånad om han presterade bra på ett IQ-test. Han kanske bara inte är så intresserad av att tillskansa sig information.

Själv är jag inte alls speciellt begåvad i traditionell IQ-kunskap, jag är så obegåvad på vissa plan att jag knappt ens förstår den simplaste av ritningar och kan bygga ihop en enkel Ikea-möbel, men jag är ganska allmänbildad i ren kunskap.

Ska man plocka ut en enskild person som verkade bäst på frågorna så tycker jag att Suzanne står ut, hon kunde mycket historik, kunde tillgodose sina år på fråga doktorn och dessutom väldigt nutids-orienterad. Bland kvinnorna så var nog linneá och Dominska klart utmärkande
efter henne.

Olof hade fördelen av att ämnet sport var det absolut störst som enskilt ämne som förekom mest i programmet, varenda avsnitt hade flertalet sportfrågor. det ihop med att han tänker och agerar snabbt gjorde honom duktig i UP, trots många kunskaps-brister, i exempelvis kultur där han inte kunde mycket alls.

Det överlägset vanligaste ämnet var definitivt musik. Sport var inte ens nära.
Citera
2019-11-30, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
Det kryper i kroppen på mig när vissa tvunget måste säga hela meningen när de väljer en kategori för att Fredrik sedan ska upprepa den. Känner de sig stolta att de kan forma en hel mening eller vad är grejen?

Eller så är det bara så kategorin heter då de väljer den, d.v.s att de väljer den.
Citera
2019-12-02, 10:59
Medlem
Ace Venturas avatar
Kul idé med final i dubbelavsnitt där alla tidigare moment fick vara med. Ett gott slut på en underhållande säsong. Bra finalpar, värdiga vinnare. Faktum är att det var många roliga tävlingspar den här gången som alla hade sina för- och nackdelar (utom Frode, hon vara bara DUM! Sorry). Ser iaf redan fram emot den nya säsongen. Har blivit en trevlig liten vardagstradition här hemma att kolla på AmA kl 22.00.

Angående frågorna kan jag nog däremot tycka att det är hög tid för "less is more". Så jävla kul är inte de där långa omskrivningarna längre och bara för att folk skrattade åt t ex "vandrande fingrar" en gång så behöver man inte använda samma fras 25 gånger till. Tvärt om vore det mer intressant om frågorna förhöll sig lite närmare rubrikerna emellanåt. Annars blir det bara ett blekt ordbajsarlotteri varje gång Fredrik läser en fråga.
Senast redigerad av Ace Ventura 2019-12-02 kl. 11:06.
Citera
2019-12-03, 18:57
Medlem
Gavins-Friends avatar
Fy fan vad lack jag blev över att citatet från "Hajen" ansågs rätt. Det är ju en klassisk felsägning att man säger "we're'" som David sa och fick rätt för. Fast det är "you're"

Fan vad det irriterar mig. Även om de vanned 18p. Skulle varit 17.

Lundh skulle nog vinna programmet om man körde en tävlande bara.

Hoppas på mindre PK-deltagare nästa säsong.
Citera
2019-12-03, 19:26
Medlem
Såg aldrig säsong 1 så har börjat kolla igenom avsnitt, främst med favoritdeltagarna Schulmans samt Emma Molin.

Det som slår mig är hur mycket enklare frågorna var under säsong 1. Det handlade nästan uteslutande om simpla populärkulturella spörsmål och aldrig tyngre bildning. Det är därför inte förvånande att paret Schulman klarade sig så mycket bättre under den första säsongen jämfört med den andra. Amanda Schulman bidrog under säsong 1 lika mycket som sin man, men var helt borta i säsong 2.
Citera
2019-12-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Fy fan vad lack jag blev över att citatet från "Hajen" ansågs rätt. Det är ju en klassisk felsägning att man säger "we're'" som David sa och fick rätt för. Fast det är "you're"

Fan vad det irriterar mig. Även om de vanned 18p. Skulle varit 17.

Lundh skulle nog vinna programmet om man körde en tävlande bara.

Hoppas på mindre PK-deltagare nästa säsong.
Frågan var bara vad de behövde. Svaret var "en större båt".
Citera
2019-12-11, 14:39
Medlem
zerxezs avatar
Hanna Hellquist: Min kollega Kodjo hade kunnat detta
Filip: Intresseklubben antecknar.
Hanna: Filip jag ber dig hålla käften
Filip: oj är vi på dåligt humör (har du mens eller)
Hanna: Men Kodjo...
Filip: Skit i Kodjo!

Ibland är Filip skön men ibland slår han över i ren mobbning, det är olika från vecka till vecka, kanske beror på hans medicinering. Även Olof Lundh mobbade han rätt hårt
Citera
2019-12-19, 11:42
Medlem
Skidlifts avatar
Dom håller tydligen på spelar in säsong 3 redan. Jag kan tycka F&F gör det lätt för sig, skulle hellre sett något helt nytt av F&F. Alla mot alla är iaf bättre än Breaking news som var totalt söder gapat med PK skit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in