Citat:
Ursprungligen postat av
Dr King
Japp visst är det hyfsat enkelt att komma fram till ganska rätt svar om man har koll på kraften i exponentiell tillväxt och att 2 upphöjt till 10 är 1024 o.s.v. Det faktum att övriga deltagare gissade på ett antal miljoner medan E-type var relativt nära rätt svar visar dock på en intelligens som de andra i det programmet inte hade.
Skrämmande också att Suzanne först trodde att T-Rex dog ut 3000 år fKr
Hon är ju annars duktig men där var hon verkligen ute och cyklade och räddades av David.
Hon borde ju ändå ha koll på människans historia och inse att den gissningen var helt orimlig.
Det hade varit kul att höra Janne Josefsson och särskilt Cecilia Frode gissa på den frågan
Man undrar ju hur snett Cecilia hade kunnat komma. Kanske hade hon t.o.m. gissat att de dog ut under Vikingatiden eller liknande.

Jag tänker att smart och allmänbildad inte nödvändigtvis alltid hänger ihop. E-type verkar ha stora luckor i sin allmänbildning men jag skulle inte bli förvånad om han presterade bra på ett IQ-test. Han kanske bara inte är så intresserad av att tillskansa sig information.
Själv är jag inte alls speciellt begåvad i traditionell IQ-kunskap, jag är så obegåvad på vissa plan att jag knappt ens förstår den simplaste av ritningar och kan bygga ihop en enkel Ikea-möbel, men jag är ganska allmänbildad i ren kunskap.
Ska man plocka ut en enskild person som verkade bäst på frågorna så tycker jag att Suzanne står ut, hon kunde mycket historik, kunde tillgodose sina år på fråga doktorn och dessutom väldigt nutids-orienterad. Bland kvinnorna så var nog linneá och Dominska klart utmärkande
efter henne.
Olof hade fördelen av att ämnet sport var det absolut störst som enskilt ämne som förekom mest i programmet, varenda avsnitt hade flertalet sportfrågor. det ihop med att han tänker och agerar snabbt gjorde honom duktig i UP, trots många kunskaps-brister, i exempelvis kultur där han inte kunde mycket alls.