2019-12-19, 08:13
Bannlyst
Mannen är uppenbarligen psykopat (en diagnos jag annars är mycket försiktig med att använda mig av) och utifrån det som jag hört under den öppna processen fram till nu, föranleder mig till att tro att anklagelserna är sanna. Det återstår att nu se om bevisningen håller i domstol.
Citera
2019-12-19, 08:15
Medlem
arbetets avatar
This is a Solemn Moment for Our Country!(video):

Joel Fischer
@JFNYC1
This what the Dems meant that they're 'not happy and they are broken' that they had to impeach the president.
https://twitter.com/JFNYC1/status/1207509426900471808?s=20

Faktiskt så känner jag det så. Detta kommer få tragiska efterverkningar. Kanske lika bra det att USA förlorar sin exceptionella status.
Citera
2019-12-19, 08:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tulsis uttalande som försvar för sin röst:

https://www.staradvertiser.com/2019/12/18/breaking-news/tulsi-gabbard-releases-statement-on-voting-present-for-trump-impeachment/

Hon anser Trump vara skyldig men tycker att så länge republikanerna stödjer honom spelar det ingen roll. Är det så rättsprocesser skall gå till, bara de impopulära kan hållas ansvariga för brott??? Du kallar det smart taktik, jag kallar det ren feghet.
Jag tycker nog att hon där visar att hon är en remarkabel taktiker och verkligt politisk mogen. Det kommer hon att tjäna på garanterat. Dessutom ger hon andra Demokrater en "nödutgång" från detta tragiska politiska spektakel. Hur de kan ta sig ut denna penibla situation med hedern i behåll.
Senast redigerad av arbetet 2019-12-19 kl. 08:25.
Citera
2019-12-19, 08:17
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Varför?

Det svenska ordet är väl dessutom riksrätt?

Så Trump ställls inför riksrätt? Varför? Och kan han verkligen bli fälld och tvingas avgå som president?

Är väl mer som en misstroendeförklaring. Teoretiskt kan det inträffa att han röstas bort. Men vad är oddsen på det?
Vad som är rätt har ingen betydelse.
Pengarna och makten styr och straffet för de republikaner som går emot bäääääbis kommer visa sig.
Dessutom är det snart valdags igen och det finns nog några som tänker försöka ta hans plats. Då är det dumt att göra sig impopulär.
Citera
2019-12-19, 08:18
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Vänta nu... Så du vill alltså på fullaste allvar försöka torgföra idén att Dems inte varit ute efter Trumps skalp sedan första dagen på sin post som president? Behöver jag verkligen länka till clippet med kongressfärskingen Rashid Tlaib's jublande löfte att "Impeach the motherfucker!" från valvinsten ett år sedan? Och när hon står i talarstolen igår och lajvar statsman som med "stor tvekan och plåga" tvingas rösta för impeachment, så förväntas vi alltså köpa skiten?

Rashida Tlaib är dock inte någon corporate-democrat, inte än ska man kanske tillägga, en sån som Pelosi ville dock undvika impeachment så mycket som möjligt, hon har ju avstått flera olika giltiga skäl, till slut blev det för mycket dock, när han började förstöra möjligheten till fria val. (I den mån man kan säga att landet har fria val, vilket är tveksamt med tanke på hur stor roll pengar spelar där, och deras värdelösa electoral college & fptp, och gerrymandering.)
Hon är i stort på samma sida som Trump.
Citera
2019-12-19, 08:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det återstår att nu se om bevisningen håller i domstol.
Det hamnar inte i domstol utan i senaten där republikanerna har majoritet och ledande republikaner redan från börjat sagt att de kommer rösta emot vad som än framkommer. I princip borde de då förklaras jäviga och utestängas från processen, men så lär det inte fungera.
Citera
2019-12-19, 08:22
Medlem
Citat:
Hon anser Trump vara skyldig men tycker att så länge republikanerna stödjer honom spelar det ingen roll. Är det så rättsprocesser skall gå till, bara de impopulära kan hållas ansvariga för brott??? Du kallar det smart taktik, jag kallar det ren feghet.

Ingen president kommer att bli avsatt i ett det polariserade samhällsklimat som råder i USA för tillfället. Personligen tror jag inte att Nixon hade valt att avgå om Watergate hade skett idag.

Om du vill kunna bli av med presidenter så får du upphäva 17th amendment:

Citat:
Passed by Congress May 13, 1912, and ratified April 8, 1913, the 17th amendment modified Article I, section 3, of the Constitution by allowing voters to cast direct votes for U.S. Senators. Prior to its passage, Senators were chosen by state legislatures.

Så länge USA är en tvåpartistat och så länge senatorer väljs av folket så kommer ingen president att någonsin hållas till svars. Om inte polariseringen avtar, vilket jag ser som högst osannolikt.

(Nu anser jag inte att Trump är skyldig till något brott, men rent hypotetiskt stämmer resonemanget tycker jag)
Citera
2019-12-19, 08:25
Bannlyst
Citat:
Det hamnar inte i domstol utan i senaten där republikanerna har majoritet och ledande republikaner redan från börjat sagt att de kommer rösta emot vad som än framkommer. I princip borde de då förklaras jäviga och utestängas från processen, men så lär det inte fungera.

I stand corrected beträffande processen.

Men med ev. nya vittnen och bevis som kan flyta upp när processen drivits så här långt, kan det också bli politiskt omöjligt att frikänna honom.
Citera
2019-12-19, 08:35
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:

https://www.staradvertiser.com/2019/12/18/breaking-news/tulsi-gabbard-releases-statement-on-voting-present-for-trump-impeachment/

Ja det är att verkligen stå upp för konstitutionen. När man tänjt nog på regler och förordningar så finns de inte längre. Det börjar med en knappnål.........
Fast ur en politisk synvikel finns en poäng. Nog för att Trump är den värsta president som någonsin suttit vid rodret så vore det en ren katastrof för US som land om han röstas bort. Skulle troligtvis skapa ett ännu större kaos. Och det lagom till nästa val.
Citera
2019-12-19, 08:37
Medlem
trailblasers avatar
Var det inte Pelosi som sa att de har varit ute efter att avsätta presidenten sedan han svor eden? Då känns det ju enbart som att de greppar efter halmstrån när de väl gjorde slag i saken.
Citera
2019-12-19, 08:49
Medlem
Citat:

Tulsi hade en vettigare lista för åtal. Inte massa trams.

Tulsi calls for the House to censure Trump for violating the War Powers Act, pillaging oil from Syria, aiding the Saudis' destruction of Yemen, and increasing the risk of nuclear war with Russia, among other things. Kinda doubt they'll take her up on it https://t.co/XdYWmQGV6k https://t.co/kzkkiOLxkd
Citera
2019-12-19, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Är väl mer som en misstroendeförklaring. Teoretiskt kan det inträffa att han röstas bort. Men vad är oddsen på det?
Vad som är rätt har ingen betydelse.
Pengarna och makten styr och straffet för de republikaner som går emot bäääääbis kommer visa sig.
Dessutom är det snart valdags igen och det finns nog några som tänker försöka ta hans plats. Då är det dumt att göra sig impopulär.

Opinionen mot presidenten är ganska massiv. Det här blir nog Trumps politiska död:

https://www.theguardian.com/us-news/2019/dec/17/trump-impeachment-700-historians-call-for-removal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in