2019-12-19, 00:05
Medlem
freeriderXIIs avatar
Efter tre års utredning av historiens mest kända ouppklarade fall, går CIA-veteranen Bob Baer igenom före detta hemligstämplade dokument för att försöka lösa fallet och avgöra vad som egentligen hände Adolf Hitler. Begick nazistledaren verkligen självmord i april 1945 i bunkern, eller lyckades han fly?

Serien har gått på tv 10 nyligen och tidigare History Channel men finns inte vad jag vet på viaplay var kan man streama den idag?

Amazon prime video verkar ha den men kanske inte för Sverige.

Har inte sett alla avsnitt eller säsonger men de jag har sett har varit riktigt underhållande kan rekommendera dem.

Någon annan här som sett serien Hunting Hitler och vad tycker ni i så fall om den vad som är bra och dåligt?

Här om avsnitt 1 säsong 1.

Citat:
"The Hunt Begins" November 10, 2015 N/A
Armed with 700 pages of recently declassified FBI documents, twenty-one year CIA veteran Bob Baer and war crimes investigator Dr. John Cencich begin a worldwide investigation into what might have happened to Adolf Hitler at the end of WWII had he survived the bunker. First stop on their hunt is a small town in Argentina with mysterious Nazi ties where an FBI report places Hitler residing three-and-a-half months after he was believed dead.
Citera
2019-12-19, 00:12
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här info om avsnitt 2 och 3 i dokumentärseriens första säsong.

Citera
2019-12-19, 00:21
Medlem
HailToTheKings avatar
Absolut ett intressant program tycker jag, även om jag tyvärr bara sett nåt enstaka avsnitt. Samma tema såg jag behandlas i något annat program för någon dag sen, hette något med "exploration" eller något liknande vill jag minnas. Programledaren var i alla fall arkeolog och äventyrare tror jag.
Ämnet är intressant och jag måste se mer för att avgöra om Adolf verkligen tog sig till Argentina, men av det jag det hittills verkar det faktiskt vara möjligt att han inte avslutade sitt liv i bunkern.
Citera
2019-12-19, 00:28
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HailToTheKing

Absolut ett intressant program tycker jag, även om jag tyvärr bara sett nåt enstaka avsnitt. Samma tema såg jag behandlas i något annat program för någon dag sen, hette något med "exploration" eller något liknande vill jag minnas. Programledaren var i alla fall arkeolog och äventyrare tror jag.
Ämnet är intressant och jag måste se mer för att avgöra om Adolf verkligen tog sig till Argentina, men av det jag det hittills verkar det faktiskt vara möjligt att han inte avslutade sitt liv i bunkern.

Tanken kittlar, vore om inte annat ett intressant och spännande ämne även för en film eller tv-serie som alltså inte behöver vara nödvändigtvis dokumentär utan kan vara fiktion.

Jag måste också se och läsa mera för att göra en rättvis bedömning av om Hitler flydde Berlin eller inte i verkligheten. Överlevande nazistiska nätverk i Sydamerika efter kriget fanns det ju i alla fall. Och Eichmann hittade ju Mossad i Argentina.
Senast redigerad av freeriderXII 2019-12-19 kl. 00:39.
Citera
2019-12-19, 01:14
Avstängd
Lacerdas avatar
Ryssarna sitter och flinar gott åt allt detta. Dom har ju för fan kvarlevorna, aja men om det finns pengar att göra i storyn så det är väl bara att bygga vidare på den.
Citera
2019-12-19, 01:34
Medlem
scaredguys avatar
Vad jobbade Hitler med i Argentina? Enligt family guy så blev han programledare för en populär teveshow. Kan det finnas någon sanning i detta? Tanken känns svindlande!

Har den där topsecret CIA snubben kanske hittat något som tyder på att family guy hade rätt?
Citera
2019-12-19, 02:09
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Ryssarna sitter och flinar gott åt allt detta. Dom har ju för fan kvarlevorna, aja men om det finns pengar att göra i storyn så det är väl bara att bygga vidare på den.

Ryssarna har inga kvarlevor, det som de trodde var Hitlers kvarlevor var istället en yngre kvinnas. Så ryssarna kan du räkna bort - de har ingen susning.

När det gäller programmet i stort så tycker jag det varit intressant, mycket av det som de presenterar visste jag dock redan pga militärhistoriskt intresse, men det i särklass mest intressanta i mina ögon är att Bob Baer som arbetat över 20 år på CIA i olika roller vågar erkänna att han inte tror på den traditionella berättelsen att Hitler dog i bunkern utan att han tror att Hitler smugglades ut ur Tyskland. Han skulle inte säga en sån sak om han inte verkligen - VERKLIGEN - trodde på det, han sätter ju sitt goda namn som pant i det här fallet. De visar ju att det var fullt möjligt att i slutskedet av kriget för nazihöjdare att ta sig till Sydamerika på fler sätt än ett.

Det jag dock saknade var att de knappt nämnde organisationer som ODESSA, HIAG m.fl. Där vet man ju att många nazister fick hjälp att fly till Sydamerika, så det hade varit intressant om de gått lite mer på djupet när det gäller den saken.

Men en klart sevärd, intressant och spännande serie är det.
Citera
2019-12-19, 02:37
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
Vad jobbade Hitler med i Argentina? Enligt family guy så blev han programledare för en populär teveshow. Kan det finnas någon sanning i detta?
Med tanke på det stora antalet familjer som hade en TV i Argentina på 40 och 50-talet. Plus att Mossad var i full färd med att avverka före detta Nazister på hela den Sydamerikanska kontinenten.
Javisst, självklart lär han ha varit en stor tv kändis.
Citera
2019-12-19, 10:19
Medlem
Sugminhalals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
Vad jobbade Hitler med i Argentina? Enligt family guy så blev han programledare för en populär teveshow. Kan det finnas någon sanning i detta? Tanken känns svindlande!

Har den där topsecret CIA snubben kanske hittat något som tyder på att family guy hade rätt?

Ja! Family guy är ju känt som faktaprogram!
Citera
2019-12-19, 11:10
Medlem
Knucklehugss avatar
Tack för tipset, det ska jag försöka se. Det som slog mig när jag var vid Hitlers bunker (Gertrud-Kolmar-Straße) som numera är en parkeringsplats vid ett lägenhetskomplex är närheten till flygrakan vid Tiergarten/Brandenburg Tor. Hade jag varit Hitler och vetat att nu är det kört så hade jag kunnat promenera 5 min från bunkern till närmsta flygraka och flytt landet, såvida jag hade ett helt och inte ett sönderskjutet flygplan till godo samt en levande pilot.
Citera
2019-12-19, 14:21
Medlem
freeriderXIIs avatar
President Juan Peron i Argentina stödde och gav många flyende nazister en fristad. Dels för att han politiskt höll med dem en del men också för att han ville ha kompetent och utbildat folk till sitt land som kunde stötta upp sin regim.

Här en länk med böcker i ämnet.
Senast redigerad av freeriderXII 2019-12-19 kl. 14:42.
Citera
2019-12-20, 16:38
Medlem
freeriderXIIs avatar
Wikipedia säger följande:

Citat:
Declassified FBI documents contain a number of alleged sightings of Hitler along with theories of his escape from Germany. The FBI states that the information within those documents pertaining to the escape and sightings of Hitler cannot be verified.[12]

On 30 May 1946, while the Soviets were investigating rumours of Hitler's survival,[13] two fragments of a skull were retrieved from the crater where Hitler was buried. The left piece of the parietal bones had gunshot damage.[14] It was kept in Russia's federal archives in Moscow, and believed to be Hitler's for decades. In 2009, samples of the skull were DNA-tested at the University of Connecticut by a bone-specializing archaeologist for an episode of History's MysteryQuest.[15] The sample was found to be that of a woman aged under 40.[13]

However, neither former Soviet nor Russian officials have claimed the skull was the main piece of evidence, instead citing jawbone fragments and two dental bridges found in May 1945. The items were shown to Hitler's dentist Hugo Blaschke, his assistant Käthe Heusermann, and longtime dental technician Fritz Echtmann, who confirmed the dental remains were Hitler's and Braun's.[16][17] In 2017, Philippe Charlier, a French forensic pathologist, confirmed that teeth on one of the jawbone fragments were in "perfect agreement" with an X-ray taken of Hitler in 1944.[18] This investigation of the teeth by the French team, the results of which were reported in the European Journal of Internal Medicine in May 2018, found that the dental remains were definitively Hitler's teeth. According to Charlier, "There is no possible doubt. Our study proves that Hitler died in 1945 [in Berlin]."[19]

Här en längre artikel om undersökningen av käkbenen och tandbryggorna 2017 som indikerar att han begick självmord i Berlin 1945.

Här en som kritiserat undersökningen av käkbenet.

Citat:
Louis Laveau • a year ago
Honestly, I have seen the reports on how they got Hitler's "dental records". They basicly found his dentist and asked him to produce them, so he had to draw them up from memory...
Now, let me be frank, he got those false teeth inserted when it was 1932-34 I believe they said, maybe as late as 1936, but that's irrelevant.
Do you really think that a dentist who handles perhaps 150 people a month would remember one set of dentures after more than 10 years? I sure wouldn't. I don't remember where I was 10 years ago, much less who I worked with or what happened, so unless this dentist had a phenomenal memory, a more likely story is that the soviets who are not exactly known for being honest, found a set of dentures and basicly gave them to the dentist and said "fill in the blanks."
What if the corpse of Hitler was a double?

Not saying that either theory is correct, but I am saying that I absolutely need more evidence than the soviets provide, because they lie. they lied back then to suit their agenda, and they lied up untill the end of the union. Why would they be honest about this? Also, considering that there are several eye-whitness accounts in Argentina and Paraguay, a pilot swearing under oath that he flew Hitler out of Berlin to denmark. Also several people seeing him in La Falda and so on, people who would gain nothing about lying, and in fact, laugh at the notion that Hitler died in 1945. there is more than enough evidence to disprove the soviets' claims. I am not saying I am 100% certain he did escape, but the evidence does point both ways. Not to mention that in several of the compounds in south america, they found medicine bottles for stomach problems like the ones he had in Germany. Maybe it is just coincidental, but I still think that it is quite a trace left behind.
Senast redigerad av freeriderXII 2019-12-20 kl. 17:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in