2019-12-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det var det jag anade att polisen inte var så jäkla impade av Lamottes närvaro. Men inte trodde jag att de tänkte säga det offentligt.

Varför skulle polisen ha en åsikt om en journalist som gör ett reportage och pratar med ett boende i ett område?
Citera
2019-12-18, 23:57
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Aftonbladet: Ilskan i Kronogården i Trollhättan: ”Vi behandlas som apor – inte som människor”

Dessvärre har Aftonbladet precis gjort denna till betalartikel, men av artikeln intervjuas kommunpolisen Jack Lennartsson om Lamottes besök:

Rimligt att polisen lastar lastar Lamotte för att det var stökigt på pltasen?

Anonyma medlemmar bland gänget på torget får uttala sig:

(cred till användaren Mindbusiness för delar av citaten ovan)

Vad säger ni om detta?

"Behandlas som apor" - kan det ha något att göra med att personerna beter sig som apor?
Den där konstapeln är ju strategiskt efterbliven med ytlig analys.

Det märks att dom har sänkt intelligenskraven på Polishögskolan...
Senast redigerad av estetik 2019-12-19 kl. 00:00.
Citera
2019-12-19, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Den där konstapeln är ju strategiskt efterbliven med idiotisk analys.

Det märks att dom har sänkt intelligenskraven på Polishögskolan...
Googlar man namnet på polisen framgår att han med säkerhet utbildades lång innan polisutbildningen förlades på Södertörn.

En snällare tolkning är att Aftonbladets reporter gjort en intervju och cherrypickat en del av polismannens svar, och avsiktligt vinklat artikeln åt ett håll polismannen inte alls syftade till. Men jag vet inte alls. Om polismannen feltolkats hoppas jag polismyndigheten går in och bemöter detta.

De som i första hand förlorar är de boende i området som faktiskt vill bli av med kriminaliteten och inte vara ägda av maffia, och hellre ser att polismyndigheten står för våldsmonopolet i deras område.
Citera
2019-12-19, 00:01
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Varför skulle polisen ha en åsikt om en journalist som gör ett reportage och pratar med ett boende i ett område?
Det framkommer ju att de har en åsikt. Nu vet jag ju inte vilka frågor Lamotte ställde men jag kan ju tänka mig att de som fick frågorna inte uppskattade dom. Och Lamottes närvaro lugnade rimligen inte ner ungdomarna utan tvärtom. Att polisen inte uppskattade hans närvaro tedde sig för mig självklart. Uppenbarligen hade jag rätt.
Citera
2019-12-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det framkommer ju att de har en åsikt. Nu vet jag ju inte vilka frågor Lamotte ställde men jag kan ju tänka mig att de som fick frågorna inte uppskattade dom. Och Lamottes närvaro lugnade rimligen inte ner ungdomarna utan tvärtom. Att polisen inte uppskattade hans närvaro tedde sig för mig självklart. Uppenbarligen hade jag rätt.

Jag delar din tolkning i stort, men reserverar med att Aftonbladet kan ha cherrypickat och tagit ett citat från polisen ur sitt sammanhang.

Att en journalist inte kan gå omkring och prata med vanliga människor i ett bostadsområde, utan att det lockar maffia som (allt enligt Aftonbladets reportage) skryter om sitt våldsmonopol hoppas jag även du ser som stötande. Det gagnar inte ens S-väljare boende i området.
Citera
2019-12-19, 00:07
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Googlar man namnet på polisen framgår att han med säkerhet utbildades lång innan polisutbildningen förlades på Södertörn.

En snällare tolkning är att Aftonbladets reporter gjort en intervju och cherrypickat en del av polismannens svar, och avsiktligt vinklat artikeln åt ett håll polismannen inte alls syftade till. Men jag vet inte alls. Om polismannen feltolkats hoppas jag polismyndigheten går in och bemöter detta.

De som i första hand förlorar är de boende i området som faktiskt vill bli av med kriminaliteten och inte vara ägda av maffia, och hellre ser att polismyndigheten står för våldsmonopolet i deras område.
Det är fortfarande ett citat. Så visst har han droppat orden för en journalist på Aftonbladet. Blir dom inte medietränade hos Polisen.

Om denne konstapeln tillhör det smartare skiktet, inser du hur klipsk den nya generationen poliser då är...
Någon i den andra tråden länkade till någon slags paradisehotel-polis som är aktiv på sociala medier och youtube, och som enligt inlägget också var på plats på Kronogården den kvällen. På den nivån är det.
Senast redigerad av estetik 2019-12-19 kl. 00:10.
Citera
2019-12-19, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Det är dags att kalla hem trupperna från utlandssemestern och börja peppra knäskålar. Inget annat kommer fungera.

Inte de ord jag skulle välja - men det är knappast något annat än statens våldsmonopol som kan lösa situationen.

Sanningen är att brottsbelastade områden i Sverige får mer skattepengar än i något annat land, trots att det saknas belägg att dessa skattepengar inte har någon effekt.

(FB) 800 miljoner årligen EXTRA till Stockholms "utsatta" skolor - ändå sjunker resultaten
Citera
2019-12-19, 00:15
Medlem
estetiks avatar
– Hade inte han varit där, så skulle det ha varit lugnt i torsdags.
Säger poliskonstapeln.

Hade det varit mindre globalism, så skulle det ha varit lugnt i torsdags.

Hade Sverige inte haft invandring, så skulle det ha varit lugnt i torsdags.

Hade debattklimatet varit sunt och vuxet, så skulle det ha varit lugnt i torsdags.

Hade media rapporterat ärligt om problem och granskat makthavare, så skulle det ha varit lugnt i torsdags.

Hade makthavare talat om problemen istället för att släta över problemen med hemmagjorda Facebook-klipp och Netflix&Fanta&Pizza-analogier, så skulle det ha varit lugnt i torsdags.

Hade människor kunnat prata med varandra, så skulle det ha varit lugnt i torsdags.

Hade Sverige haft bättre assimilering, så skulle det ha varit lugnt i torsdags.

Hade grabbarna som hetsade och skrek horunge inte varit ute den kvällen, så skulle det ha varit lugnt i torsdags.

Hade polisen haft kontroll på stadsdelen, så skulle det ha varit lugnt i torsdags.

Hade polisen framgångsrikt stävjat livsstilskriminalitet, så skulle det ha varit lugnt i torsdags.

=> Vad jag försöker belysa är att det inte är så lätt att peka ut en enda orsak i ett orsak-verkansamband. Det är flera variabler som samspelar och som ger ett visst utfall.

Uttalar man sig från Polisens sida så uttalar man sig utifrån en institution som existerar i syfte att verka för ordning och reda i samhället. Och då måste man rannsaka sig själv och sin egna organisation för att se vad man själv bidragit med och vad man själv kan göra för att förbättra situationen. Det är inte konstruktivt att skylla på någon annan för problematik som man själv ansvarar för och som man själv har makt att göra något åt. Det är direkt oansvarigt i det läget att skylla på något annat. Och det ligger ju i tiden - att inte vilja ta ansvar. Tyvärr.
Senast redigerad av estetik 2019-12-19 kl. 00:41.
Citera
2019-12-19, 00:18
Medlem
ArgusOnes avatar
Inte direkt som att det var första gången vare sig i Kronogården eller annat getto som kaosfolket härjat runt. Svårt att se vad Lamotte haft för del i dessa tidigare terroristhandlingar.
Citera
2019-12-19, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Det är fortfarande ett citat. Så visst har han droppat orden för en journalist på Aftonbladet. Blir dom inte medietränade hos Polisen.

Om denne konstapeln tillhör det smartare skiktet, inser du hur klipsk den nya generationen poliser då är...
Någon i den andra tråden länkade till en polis som är aktiv på sociala medier och youtube, och som enligt inlägget också var på plats på Kronogården den kvällen. På den nivån är det.

Mediaträning - nej, inte alla poliser. Som en parantes har polisen 200 civilanställda kommunikatörer som kostar sjuka pengar, som borde gå till brottsbekämpning.

Detta rör sig om en kommunpolis. En vanlig strategi är att en journalist låtsas föra ett vanligt samtal under flera minuter, och hugger ett citat i mitten, även om hela samtalet i sin helhet visat att polisen faktiskt tycker att det är ett fruktansvärt stökigt torg i stort sett dagligen.

Min poäng var att journalister gärna försöker förmedla ett budskap som passar dem, genom att ta citat ur sitt sammanhang, även om polisen i själva verkat försökte säga något annat.

Hur det var i det här fallet vet jag inte.

Polisens agerande i sin helhet denna kväll var hursomhelst oacceptabelt. De borde varit fler redan från början. Även om så inte var fallet, borde de ha tillkallat förstärkning, kravallutrustad polis, och daktat samtliga på torget, och gripit/bötfällt alla som var maskerade, samt de som fysiskt ofredat/knuffat Lamotte.
Citera
2019-12-19, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Inte direkt som att det var första gången vare sig i Kronogården eller annat getto som kaosfolket härjat runt. Svårt att se vad Lamotte haft för del i dessa tidigare terroristhandlingar.

Instämmer till fullo. Lamotte är där för att belysa ett problem som redan finns. Allt för att hjälpa människor boende i dessa områden att bli av med problemet SVT, Aftonbladet och ledande politiker och andra makthavare ignorerar.
Citera
2019-12-19, 00:24
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Mediaträning - nej, inte alla poliser. Som en parantes har polisen 200 civilanställda kommunikatörer som kostar sjuka pengar, som borde gå till brottsbekämpning.

Detta rör sig om en kommunpolis. En vanlig strategi är att en journalist låtsas föra ett vanligt samtal under flera minuter, och hugger ett citat i mitten, även om hela samtalet i sin helhet visat att polisen faktiskt tycker att det är ett fruktansvärt stökigt torg i stort sett dagligen.

Min poäng var att journalister gärna försöker förmedla ett budskap som passar dem, genom att ta citat ur sitt sammanhang, även om polisen i själva verkat försökte säga något annat.

Hur det var i det här fallet vet jag inte.

Polisens agerande i sin helhet denna kväll var hursomhelst oacceptabelt. De borde varit fler redan från början. Även om så inte var fallet, borde de ha tillkallat förstärkning, kravallutrustad polis, och daktat samtliga på torget, och gripit/bötfällt alla som var maskerade, samt de som fysiskt ofredat/knuffat Lamotte.
Polisen var underbemannade och hade sannolikt order uppifrån.

Så det här är en ledningsfråga. Polisledningen i Trollhättan visar med all tydlighet att dom helt tappat kontrollen av denna stadsdel. Som nu officiellt är en NoGo-zon eftersom väktare och annan personal blivit beordrade att No Go till den Zonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in