2019-12-18, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, nu var det ju väldigt öppet för tolkning vad "försvara mot" betydde, men det var ju bra att det klargjordes nu! Men ja...skulle advokaten yrka på rättspsykiatrisk vård så skulle det ju kunna vara en förmildrande omständighet till mordet eller styckningen.
Det kan han göra om rättspsykiatrin rekommenderar vård. Men nån stor sinnesundersökning har väl ännu inte gjorts på honom? Sen handlar det om ifall han led av allvarlig psykisk sjukdom vid brottstillfället. Och det är inte något förmildrande i det, utan enbart ett sätt att avgöra var straffet skall sittas av - på rättspsyk eller i fängelse. Vi lär få se.
Citera
2019-12-18, 19:10
Medlem
MauricePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caticorn
Det vet jag inget om. Däremot vågar jag påstå att han har ett väldigt bra ljudsystem i sitt hem. Dånade verkligen när de spelade hög musik.

Du är granne i närheten då.
Festade han ofta(mitt i veckan) eller onsdag, fredag, lördag?
Vad det nyare låtar eller mera 80-tal?
Citera
2019-12-18, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kan han göra om rättspsykiatrin rekommenderar vård. Men nån stor sinnesundersökning har väl ännu inte gjorts på honom? Sen handlar det om ifall han led av allvarlig psykisk sjukdom vid brottstillfället. Och det är inte något förmildrande i det, utan enbart ett sätt att avgöra var straffet skall sittas av - på rättspsyk eller i fängelse. Vi lär få se.

En advokat kan ALLTID yrka på rättspsykiatrisk vård (framförallt om klienten vill detta) oavsett vad rättspsykiatrikerna säger.

Sedan så är det ju så att även om en psykisk sjukdom/störning inte når upp till "allvarligt psykisk störning" så kan man ju ändå använda detta som en förmildrande omständighet. T ex så fick Joakim Hessling, som var med och mördade Madeleine Delbom i Långshyttan, 17 års fängelse istället för 18 år just för att han hade en psykisk störning. Så givetvis kan även detta vara en förmildrande omständighet.
Citera
2019-12-18, 19:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Men hur menar du nu? Varför skulle advokaten bli anmäld till Advokatsamfundet ifall den försvarade mordet och styckningen???

P.S Du glömmer brottet Dråp i alla dina resonemang!!! "Mord i affekt" kan definitivt vara och argumenteras som Dråp.

En advokat försvarar inte mord.. Advokaten försvarar den misstänkte mördaren mot brottsanklagelserna. En hedervärd handling, som borde kunna jämställas med åtminstone med dråp.
Citera
2019-12-18, 19:36
Medlem
MauricePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caticorn
Det vet jag inget om. Däremot vågar jag påstå att han har ett väldigt bra ljudsystem i sitt hem. Dånade verkligen när de spelade hög musik.

Dånade det också onsdags natt den 13 november?
Alltså ca fram till 02:00-03:00?
Citera
2019-12-18, 19:36
Medlem
Citat:
En advokat kan ALLTID yrka på rättspsykiatrisk vård (framförallt om klienten vill detta) oavsett vad rättspsykiatrikerna säger.

Sedan så är det ju så att även om en psykisk sjukdom/störning inte når upp till "allvarligt psykisk störning" så kan man ju ändå använda detta som en förmildrande omständighet. T ex så fick Joakim Hessling, som var med och mördade Madeleine Delbom i Långshyttan, 17 års fängelse istället för 18 år just för att han hade en psykisk störning. Så givetvis kan även detta vara en förmildrande omständighet.
Så du menar att TROTS att han inte skulle lida av den juridiska termen "allvarlig psykisk störning" så skulle advokaten kunna yrka på det? Hur då? Om jag inte missminner mig så skall brottslingen sitta i finkan ett antal år om han INTE lider av allvarlig psykisk störning. Jag begriper inte hur det skulle gå till att slingra sig ur det. Förklara gärna för mig - för jag har aldrig hört talas om det.
Citera
2019-12-18, 19:40
Medlem
MauricePs avatar
Citat:
Så du menar att TROTS att han inte skulle lida av den juridiska termen "allvarlig psykisk störning" så skulle advokaten kunna yrka på det? Hur då? Om jag inte missminner mig så skall brottslingen sitta i finkan ett antal år om han INTE lider av allvarlig psykisk störning. Jag begriper inte hur det skulle gå till att slingra sig ur det. Förklara gärna för mig - för jag har aldrig hört talas om det.

Han hade nog en Diagnos som ansågs som bara "psykisk störning".
Men det kan vara nog så allvarligt ändå om personen kommer i trängt läge eller har psykos eller liknande. Även återkommande svackor kan vara problem och att han inte tar sin medicin.
Alla sådana faktorer tar man hänsyn till vid straff bedömningen.
Man kan få lägre straff om man tex varit inne i en psykos och inte har varit vid "sina sinnens fulla bruk" som det heter.
Senast redigerad av MauriceP 2019-12-18 kl. 19:44.
Citera
2019-12-18, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauriceP
Han hade nog en Diagnos som ansågs som bara "psykisk störning".
Men det kan vara nog så allvarligt ändå om personen kommer i trängt läge eller har psykos eller liknande. Även återkommande svackor kan vara problem och att han inte tar sin medicin.
Hmmm… intressant. Dock, om han inte tar medicinen så är det självförvållat. Inget förmildrande. Precis som om jag dödar någon när jag supit skallen av mig. Blir nog inget förmildrande i det. Och definitivt inte rättspsykiatrisk vård istället för fängelse. Men jag tror det är en svår diskussion vi håller på med. Vi vet ju inte ens hur det gått till.
Citera
2019-12-18, 19:48
Medlem
MauricePs avatar
Citat:
Hmmm… intressant. Dock, om han inte tar medicinen så är det självförvållat. Inget förmildrande. Precis som om jag dödar någon när jag supit skallen av mig. Blir nog inget förmildrande i det. Och definitivt inte rättspsykiatrisk vård istället för fängelse. Men jag tror det är en svår diskussion vi håller på med. Vi vet ju inte ens hur det gått till.

Du kan få vård för ditt alkohol missbruk om du har det då.
Detta gynnar inte utredningen nej.
Detta är en olyckshändelse som vissa inblandade har mörklagt av någon anledning.
Jag skulle verkligen vilja veta motivet till det?
Har man festat med narkotika och vill dölja det?
Har man andra personliga motiv till att dölja händelsen som har med vad man sysslade med under efter festen?
Citera
2019-12-18, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En advokat försvarar inte mord.. Advokaten försvarar den misstänkte mördaren mot brottsanklagelserna. En hedervärd handling, som borde kunna jämställas med åtminstone med dråp.

Du har kommit in i denna diskussionen typ 3h försent. Du får nog läsa de andra inläggen/svaren också...
Citera
2019-12-18, 19:49
Medlem
Caticorns avatar
Citat:
Du är granne i närheten då.
Festade han ofta(mitt i veckan) eller onsdag, fredag, lördag?
Vad det nyare låtar eller mera 80-tal?

Nej, jag var.

Det var fest onsdagar, fredagar och lördagar. Det lugnade ner sej sedan, lite mer sällan. Kanske fest 1-2 gånger i månaden.

Blandad nyare popmusik/radiomusik och ”untz untz” 🤦‍♀️
Senast redigerad av Caticorn 2019-12-18 kl. 19:51.
Citera
2019-12-18, 19:50
Medlem
Caticorns avatar
Citat:
Dånade det också onsdags natt den 13 november?
Alltså ca fram till 02:00-03:00?

Vet tyvärr inte, bor inte kvar (tack och lov).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in