2019-12-18, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Du har rätt. Det är en stor risk att ta om man har telefonen med sig och ljudinspelningen igång.
Konsekvenserna kan bli katastrofala. I rest my case.

Lägg bara av nu! Far dit själv och spela in så blir det säkert bra!
Du kanske tycker konsekvenserna är försumbara, någon annan tycker kanske inte det är värt eventuella konsekvenser.

Kärnfrågan här är att DU försöker få folk tro att det är fullt tillåtet och att mobil räknas som skrivmaskin, miniräknare eller diktafon bara man själv tycker så.
Citera
2019-12-18, 14:22
Medlem
Overhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infiltrerad
Upplever du det han säger som trovärdigt?

Hans utsaga låter i mina öron ändå rimlig, dels var alla drogpåverkade och dels har Mattias o Markus tillbringat en hel del tid tillsammans där Mattias kan ha påverkat Markus att tro det var våldet mot huvudet som hade ihjäl JD.
Tänker också att förhörsledarna brukar inte tala om exakt dödsorsak under förhör.

M.S tog väl amfetamin EFTER offrets död?
Citera
2019-12-18, 14:34
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infiltrerad
Upplever du det han säger som trovärdigt?

Hans utsaga låter i mina öron ändå rimlig, dels var alla drogpåverkade och dels har Mattias o Markus tillbringat en hel del tid tillsammans där Mattias kan ha påverkat Markus att tro det var våldet mot huvudet som hade ihjäl JD.
Tänker också att förhörsledarna brukar inte tala om exakt dödsorsak under förhör.
Markus spelar sina kort väl. Jag har läst FUP och tror att han är minst lika skyldig som de andra. Nu har förstås inte domstolen gjort det och gör sin bedömning utifrån det som presenteras under rättegången.

Rättsläkaren hördes och sa att strypgreppet förmodligen var det som dödade inga tecken fanns på att han blev stampad vare sig på halsen eller bröstkorgen. Döden inträffa på några sekunder om blodflödet till hjärnan stryps. Det pekar på att Mattias är den som är ytterst ansvarig för att det gick som det gick.
Citera
2019-12-18, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overhill
M.S tog väl amfetamin EFTER offrets död?
Det enda rimliga för en nykter och klar människa ”oj, han är död....då börjar jag med att ta lite droger här så blir säkert allt bra!”
Så gick det ju inte till, de söp och knarkade ju Innan JD anlände, att återge ett slagsmål korrekt är svårt även som nykter -och det enklaste i världen måste ju vara att påverka hur en som var påverkad vid händelsen minns grejer om man själv har ett syfte att vara den oskyldigaste.

Sedan är det ju precis lika möjligt att MS ljuger sig blå, därav min undran från personen som var på rättegången om MS verkar tala sanning.
Citera
2019-12-18, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Markus spelar sina kort väl. Jag har läst FUP och tror att han är minst lika skyldig som de andra. Nu har förstås inte domstolen gjort det och gör sin bedömning utifrån det som presenteras under rättegången.

Rättsläkaren hördes och sa att strypgreppet förmodligen var det som dödade inga tecken fanns på att han blev stampad vare sig på halsen eller bröstkorgen. Döden inträffa på några sekunder om blodflödet till hjärnan stryps. Det pekar på att Mattias är den som är ytterst ansvarig för att det gick som det gick.

Tack! Det är värdefullt med din information eftersom du både ser och hör vad som sägs.
Citera
2019-12-18, 14:55
Medlem
Overhills avatar
Men vem är de som it får tag på ???
Citera
2019-12-18, 14:58
Medlem
Liivs avatar
Citat:

I förhör med polisen sa väl M.I att han också tagit strypgrepp på J.D, har jag för mig? I alla fall tagit ett grepp runt halsen för att hålla ner och få tyst på honom.

Eller är det M.S "fasthållning" man menar ska ha orsakat döden utan påverkan av något annat?
Citera
2019-12-18, 15:16
Medlem
I fuppen står det väl att MI tagit tag och tryckt/hållt ner JD med hjälp av JDs tröja, jag antar att han hållt i på axlarna och pressat tröjan mot golvet då. Det kan ju vara orsak till kvävning.
Citera
2019-12-18, 15:42
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liiv
I förhör med polisen sa väl M.I att han också tagit strypgrepp på J.D, har jag för mig? I alla fall tagit ett grepp runt halsen för att hålla ner och få tyst på honom.

Eller är det M.S "fasthållning" man menar ska ha orsakat döden utan påverkan av något annat?

Det är riktigt att han sagt så i förhöret, men sedan han läst om dödsorsaken i FUP har han ändrat sig.

Under dagens sista session togs personalia upp. Jimmy finns med i 11 avsnitt i belastningsregistret. Mest narkotika innehav och något tillgreppsbrott.
Mattias har bara en trafikförseelse. Sedan maj har han varit sjukskriven för utbrändhet och har problem med alkohol. Han har mått och mår psykiskt dåligt i häktet. Det syns på honom. Han ser helt förkrossad ut, med tom blick.
Markus har 12 avsnitt i brottsregistret. Flera misshandlar, narkotikabrott och rattfylleri.

Jag kommer att närvara i morgon, men inte spela in något. Däremot kommer jag att rapportera det jag hör.
Citera
2019-12-18, 15:54
Medlem
Liivs avatar
Citat:
Det är riktigt att han sagt så i förhöret, men sedan han läst om dödsorsaken i FUP har han ändrat sig.

Jaa såklart. Tänkte om någon annan tagit upp det och frågat om den delen så rätten får ta del av det.
Citera
2019-12-18, 16:28
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liiv
Jaa såklart. Tänkte om någon annan tagit upp det och frågat om den delen så rätten får ta del av det.

Jag var inte med i går när han hördes. I morse hördes Markus av de andras advokater. Tyckte inte att de lyckades speciellt bra, men åklagaren kan ha varit bättre i går. Markus grät en skvätt och var förkrossad över det "oåterkalleliga" som skett (hans ord).

Hoppas att rätten inser att han är den som utdelat det första slaget och har det största våldskapitalet av de tre, med flera misshandelsdomar bakom sig. Både Markus och Mattias är rätt grova. Jimmy ser tanig och utmärglad ut. Kan också påpeka att Markus ser mycket mer civiliserad ut efter att han låtit håret växa under häktningen. Första dagen förevisades övervakningsfilmer från bensinmacken där han hade rakat huvud.
Citera
2019-12-18, 17:32
Medlem
Citat:

Under dagens sista session togs personalia upp. Jimmy finns med i 11 avsnitt i belastningsregistret. Mest narkotika innehav och något tillgreppsbrott.
Mattias har bara en trafikförseelse. Sedan maj har han varit sjukskriven för utbrändhet och har problem med alkohol. Han har mått och mår psykiskt dåligt i häktet. Det syns på honom. Han ser helt förkrossad ut, med tom blick.
Markus har 12 avsnitt i brottsregistret. Flera misshandlar, narkotikabrott och rattfylleri.

Jag kommer att närvara i morgon, men inte spela in något. Däremot kommer jag att rapportera det jag hör.

Kan man ta del av de gamla domarna på något vis?

Det framkommer ingenstans (vad jag sett) vilka droger MI och MS tagit, såg ev. att MS tagit amfetamin efteråt, men kan någon tydliggöra (om ni orkar).

Och (lite sen på bollen kanske) varför går de inte hårdare åt MI vad det gäller strypgreppet och den ändrade utsagan. Kanske de gjorde men har inte sett något av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in