2019-12-17, 13:31
Medlem
Världen förändras... Det är inte så många år sedan som det diskuterades om det borde vara straffbart att inte ingripa vid brott och då det gnälldes sida upp och sida ner över folk som bara tittade på. Diskussionen börjar tippa över och nu blir det allt vanligare att passivitet hyllas och att man borde vända ryggen till och att man är en idiot om man vittnar. Våldet vinner, det är uppenbart. När det gäller de här rånarna, när jag tittar i kristallkulan, så verkar de åka fast. En frikänns, en överlämnas till socialtjänsten men åker fast för mord om några år, och en döms till 2 års ungdomsvård. Skaffar sig sedan ett mycket långt kriminellt CV av vilket bara en mycket liten del hamnar på papper. Ingen av dem utvisas.
Citera
2019-12-17, 13:40
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Stämmer det att flera ur "eliten" uttryckt glädje över mordet på Kjäll?

Hittills verkar det bra vara EN total idiot från så kallad "elit" som har hånat Kjäll.
Citera
2019-12-17, 13:46
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Världen förändras... Det är inte så många år sedan som det diskuterades om det borde vara straffbart att inte ingripa vid brott och då det gnälldes sida upp och sida ner över folk som bara tittade på. Diskussionen börjar tippa över och nu blir det allt vanligare att passivitet hyllas och att man borde vända ryggen till och att man är en idiot om man vittnar. Våldet vinner, det är uppenbart. När det gäller de här rånarna, när jag tittar i kristallkulan, så verkar de åka fast. En frikänns, en överlämnas till socialtjänsten men åker fast för mord om några år, och en döms till 2 års ungdomsvård. Skaffar sig sedan ett mycket långt kriminellt CV av vilket bara en mycket liten del hamnar på papper. Ingen av dem utvisas.

Nu är det ju oklart hur bra koll besökarna och Kjäll faktiskt hade på situationen. Så det är svårt att resonera kring vad som borde ha gjorts. Men, om han visste att det handlade om flera personer med beväpning så satte han sig i en extremt farlig situation. Om han däremot var av uppfattningen att han klev in i ett fyllebråk mellan två personer så är det ju snarare en ganska rimlig sak att göra.

Det hela är väldigt sorgligt och tragiskt. Fy fan.
Citera
2019-12-17, 13:49
Medlem
Farbaute666s avatar
Kjell är av den äldre generationen som är drillad till ansvar och som verkar ha agerat med envarsingripande, vilket stöds av svea rikes lag, och som även lärdes ut till de som förr i tiden gjorde lumpen. De som nu kritiserar Kjells agerande är samma typer som man ser med mobilkameror vid svåra olyckor.
Hear, hear. Hade min far varit i livet, så hade han kanske gjort samma sak. Varför? Inte för att spela Allan, utan för att det satt i ryggmärgen för många ur tidigare generationer. Man behöver inte tycka om det, men man bör ge blanka fan i att håna det!

Vem i "eliten" var det som uttryckte sig opassande om Kjell?
Citera
2019-12-17, 14:09
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Rånarna kom in med machetes, Kjäll bragdes om livet. Jo, man kan visst ha en aning om hur han dog.

Står också "större knivar" och att han höggs. Ett hugg i levern eller lunga kan också resultera i död. Sluta sprid rykten som sagt.
Citera
2019-12-17, 14:09
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Kjell är av den äldre generationen som är drillad till ansvar och som verkar ha agerat med envarsingripande, vilket stöds av svea rikes lag, och som även lärdes ut till de som förr i tiden gjorde lumpen. De som nu kritiserar Kjells agerande är samma typer som man ser med mobilkameror vid svåra olyckor.
Hear, hear. Hade min far varit i livet, så hade han kanske gjort samma sak. Varför? Inte för att spela Allan, utan för att det satt i ryggmärgen för många ur tidigare generationer. Man behöver inte tycka om det, men man bör ge blanka fan i att håna det!

Håller fullständigt med. Även min pappa hade ingripit och har även gjort det i andra fall. Han bor i en större stad idag och jag är LIVRÄDD att några snorungar ska råna honom för då kommer han slåss och ja... jag är rädd för vad de gör då. Försöker säga till honom att han bara ska ge dem vad de vill ha. Men han tillhör en generation som gjorde lumpen och som står upp för vad som är rätt och riktigt.
Citera
2019-12-17, 14:10
Medlem
Kjäll är liksom jag född på 60-talet. I en tid då vi fick lära oss att det finns ett VI som samhället byggs upp på, och att det handlar om en balans mellan rättigheter och skyldigheter. Vidare att man ska ingripa om en människa är i nöd (skyldighet) "Annars är man inte en människa, utan bara en liten lort" (Astrid Lindgren från Bröderna Lejonhjärta)

Han har ingripit och agerat för att han ville avstyra ett brott, det kallas civilkurage. Hur man kan försöka fläcka ner detta med att; " Han får skylla sig själv!" , "Det hade varit bättre att han stått på sidan och filmat och lagt upp på Youtube". Ni är helt sjuka och helt utan ryggrad och moralisk kompass. Ni är ett skräp som är sämre än de lågbegåvade importerna. Ni har ändå haft förutsättningarna, men väljer att vara grottmänniskor!
Citera
2019-12-17, 14:10
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Att rånarna högg BO i halsen med ett "macheteliknande föremål" har stått klart sedan dag 1. Uppgiften kommer från polisen:

Till övriga trådläsare: Det vimlar av regimtrogna troll som gör allt i sin makt för att förvirra och sprida desinformation. Var på din vakt!

Står ingenting i din artikeln om att han höggs i hals med machete.
Citera
2019-12-17, 14:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666

Om några år är Kjälls generation borta och det finns inte längre några kvar som kan berätta hur det var en gång i tiden. De som växer upp nu tror att så här har landet alltid sett ut.
Citera
2019-12-17, 14:12
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ovanligt ful och patetisk halmgubbe gentemot Living4free som inte med ett ord nämnde IKEA-mordet.

Han nämnde att det var mycket muslimskt i knivattacker. Var är halmgubben?
Citera
2019-12-17, 14:14
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Nu är det ju oklart hur bra koll besökarna och Kjäll faktiskt hade på situationen. Så det är svårt att resonera kring vad som borde ha gjorts. Men, om han visste att det handlade om flera personer med beväpning så satte han sig i en extremt farlig situation. Om han däremot var av uppfattningen att han klev in i ett fyllebråk mellan två personer så är det ju snarare en ganska rimlig sak att göra.

Det hela är väldigt sorgligt och tragiskt. Fy fan.
Civilkurrage kan vara orimligt? Din fula filbunke. All civilkurrage utfört i skyddande och preventivt syfte är hedersvärt - oavsett.
Citera
2019-12-17, 14:16
Medlem
FatFreddysCats avatar
Otroligt tragiskt det som hände Kjäll. Lider med hans familj, släkt & vänner. Går ut för att ha en trevlig kväll och blir nedhuggen (med största sannolikhet av icke etniska svenskar) när han visade lite civilkurage.

Vila i frid Kjäll.

Och till svinet som hånade honom på Twitter (Mats Erikson, politisk sekreterare hos LO och gift med utrikesminister Ann Linde) så hoppas jag på karma.

Jag är inte mycket för Samnytt men inte många andra (någon?) media som rapporterar/t om detta.

Länktips: https://samnytt.se/har-hanar-hogt-uppsatt-socialdemokrat-och-utrikesminsterns-man-den-mordade-60-aringen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in