Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Vill Jimpan på riktigt förändra är det förstås finansminister han ska bli, det är genom att hålla i resurskranen som man på riktigt kan förändra. Justitieminister är väl också hyfsat, men även där styrs i sista hand besluten av finansministern (så länge resurser behöver tas i anspråk i alla fall). Finansminister lär han väl inte få bli för moderaterna, men justitieminister, migrationsminister eller inrikesminister är väl det minsta han bör sikta på. Och blir SD med marginal största parti, ja då kan han kanske sikta ännu högre.
Jag tror att en ny regerings absoluta fokus måste bli att få ordning på det egna huset.
Min dröm är att Sverige upphör med att brösta upp sig som "humanitär stormakt" och världssamvete och istället sätter fokus på att ENBART hjälpa sina egna.
Och skall man få ordning på det egna torpet så kan utrikesministeriet nästan läggas i malpåse. Städa upp på UD genom att skära ned, kraftigt, på deras budget.
Lägg ned SIDA och arbeta enbart med katastrofhjälp efter typ jordbävningar, m.m. Förr (innan civilförsvaret slaktades) så hade Sverige den utmärkta organisation "Swedrelief".
UD borde fokusera på att öppna nya exportmarknader istället för att bistå terroristorganisationer med ena handen och fjanta om feministisk utrikespolitik med den andra.
SD skulle verkligen kunna ta hand om Justitie-, Inrikes- och Migrationsministerierna. Det vore en bra början.
Och jag hoppas att man återinrättar Civilförsvaret och Beredskapspolisen samt att MSB omorganiseras och Eliasson får silkessnöret.