2019-12-17, 10:09
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Mikael Wiehe har uttalat sig. Faktiskt redan 1984 när han citerade Mao Zedong.

Citat:
Att dö för förtjänst
det väger lätt som en fjäder
men att dö för sitt folk
det väger tungt som en sten

2019 tiger Mikael Wiehe.
Citera
2019-12-17, 10:13
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Mikael Wiehe har uttalat sig. Faktiskt redan 1984 när han citerade Mao Zedong.

2019 tiger Mikael Wiehe.
Du mennar att Kjäll dog för sitt folk?
Citera
2019-12-17, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Väl talat. All cred till dig.
Jag har ingripit en handfull gånger i mitt liv jag med. Kommer från en famil och släkt där alla manliga förebilder alltid har ingript i liknande situationer.
Vill ni verkligen ha ett samhälle där alla går runt och är rädda om sitt egna skinn? Och skiter i alla andra? Var den inspiration som ni vill se hos andra.
Vi ska alla dö, ingen kommer undan, men hur vi väljer att lämna denna jord kan sätta spår i samhället och våra omgivningar. Kjäll kommer att bli ihågkommen som en hjälte som försökte göra vad han kunde för vad som är gott och rätt på den här jorden.

All heder åt Kjäll och åt din släkt som alltid tycks ingripa. I ett samhälle där rättsväsende och omgivning uppskattar sådant gör det naturligtvis stor skillnad.
Men i Sverige? Där ni är omgivna av mesar som sticker med svansen mellan benen, och ett rättsväsende som är lika engagerat i att hårdgranska och straffa den som ingriper, som det är oförmöget att lösa brottet man ingriper mot.
Vad tror ni att ni vinner på att spela Allan här? Den här mentaliteten har medvetet byggts upp under lång tid och era bravader spelar nada roll för hur samhället ser ut.
Jag skulle vilja säja att ni är goda personer och förebilder, men landet ni lever i är inte varken gott eller en förebild i detta fall.
Senast redigerad av N.A.Palm 2019-12-17 kl. 10:45.
Citera
2019-12-17, 10:22
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Hur många banditer kan det bo i Gislaved? En befolkning på drygt 10 000 pers. Det kan inte vara helt omöjligt att ringa in antalet möjliga GM.

Måste ju finnas både vittnen och kameror eller? Dessa 3 babianer kan ju inte springa ut på gatan utan att folk sett dom?
Citera
2019-12-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Väl talat. All cred till dig.
Jag har ingripit en handfull gånger i mitt liv jag med. Kommer från en famil och släkt där alla manliga förebilder alltid har ingript i liknande situationer.
Vill ni verkligen ha ett samhälle där alla går runt och är rädda om sitt egna skinn? Och skiter i alla andra? Var den inspiration som ni vill se hos andra.
Vi ska alla dö, ingen kommer undan, men hur vi väljer att lämna denna jord kan sätta spår i samhället och våra omgivningar. Kjäll kommer att bli ihågkommen som en hjälte som försökte göra vad han kunde för vad som är gott och rätt på den här jorden.

Helt riktigt. Hellre med ryggen rak och mina anhöriga kan känna stolthet över att man dog för en god sak. All heder till Kjäll och varma tankar till hans anhöriga.
Citera
2019-12-17, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Det tror jag också. En del människor har den egenskapen. Hade fler hunnit reagera så kanske rånarna övermannats? Kjäll var kanske van vid den sortens råkurr där man inte riskerade bli knivhuggen i ryggen? Men det är nya tider nu. Det kommer bli mycket värre i Sverige innan det blir bättre. Om det ens blir bättre.

Just så. Problemen uppstår därför att det finns för få sådana kvar. Hade det varit för 30 år sedan så hade GM avlägsnat sig, därför att oddsen att vinna blivit obefintliga. Med eller utan kniv.

Spela hjälte? Nej, jag skulle inte tro det! Han tillhörde en generation med mycket mindre bekräftelsebehov än så. Rättspatos och kurage hade han. Förmodligen stod han där, förvånad över hur ensam han var, och att ingen hade hans rygg....
Citera
2019-12-17, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
En nyckelfråga är vad de som arbetade köket var för folk.
Dom vet nog exakt vad det var för folk.
Springer man in i ett kök för att råna?
Snarare för att vedergälla eller kanske hot om att betala för beskydd.
Har dom hotats att betala för beskydd och inte gjort det?
Kom det några och stökade förstörde i köket för att påminna om att det skulle betalas för beskydd?
Råkade deras gäst höra detta och ställde sig upp och ingrep?

Det kanske räcker att de blivit kränkta vid tidigare tillfälle. Nej det är nog inget rån, primärt för ekonomiska vinster. Ren tuppfäktning tror jag.
Citera
2019-12-17, 10:58
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NamnetUfc
Borde inte det funnit vakter ?

Det här ställde jag mig frågandes till också, men larmet inkom 18:33. Ganska ovanligt med vakter så tidigt på mindre orter. Det hade säkert gärningsmännen koll på.
Citera
2019-12-17, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Det är väl ändå magstarkt att säga att han gjorde det rätta?
Du är medveten om att han är död och det var nog ingen trevlig död heller?
För vad? Att några ynglingar stormade in och ville ha pengar?
Är jag beredd att agera med risken att jag dör på kuppen så handlar det om att nån ger sig på min familj eller att jag kanske går förbi ett våldtäktsförsök eller liknande.
Hoppas att du föregår med gott exempel och gör samma sak i liknande läge och inte bara snackar allmänt flashbackgoja utan tar chansen att dö med halsen avskuren för resturangkassans skull...

Lider med den avlidne och hans anhöriga, väldigt tragiskt.

Symbolvärde? Signaler?
Citera
2019-12-17, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Ah Sverigedemokrat, det förklarar din inställning till Kjäll. Polisstaten ska sköta sånt här, inga medborgarinitiativ (riksdagsledamöterna som ledningen valt ut ska bara hålla käften och rösta som de blir tillsagda)

Matchetemördarna har för evigt skrivit in sig i MENAs Hall of Fame. En svensk uppstickare har sats på plats med Sverigedemokratiskt besked och dådet applåderas även av LO-etablissemanget med illa dold skadeglädje. Polisen kommer få mycket svårt att hitta mördarna. De har starkt stöd.

Hade Kjäll försökt rädda någon som höll på att bli våldtagen hade han varit hjälte. Men någon jävla restaurang som blir rånad nej...

Du jag hade också gärna sett en fransk revolution här i Sverige. Det kommer dock inte hända hur mycket du än fantiserar om att alla användare på integration forumet är värsta action hjältarna som aktiveras av ett kodord eller en händelse...

En person i LO skämtade om det. Han är inte hela LO...
Jävla konstiga aftonbladet slutsatser du drar för övrigt om hall of fame och skit.
Hur gammal är du egentligen?
Senast redigerad av randomuser 2019-12-17 kl. 11:24.
Citera
2019-12-17, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Han offrade sitt liv för döda ting som pengar och prylar. Jag kan inte se hur det skulle vara något att imponeras av. Det är kriminalitetens orsak som måste bekämpas. De kriminella har inte själva valt det.

Pengar, döda ting....Ja, det var säkert de tankekedjorna som formades i hans huvud. Det verkar gått trend i s.k victimblameing. Den känns ofta politisk, och den är jävligt osmaklig.

Jag skulle vilja höra dina briljanta förslag på hur vi bekämpar kriminalitetens orsak, men det är off topic så in i helvete. Alla människor har ett val. Sluta tramsa! Och hur vet du att dessa är kriminella? De kanske bara blev kränkta över något, och kvistade iväg för att hämta kniv? De kanske bara är helt störda i huvudet?

Jag är tämligen säker på att dessa har både mat och tak över huvudet. Så nog fan hade de ett val!
Citera
2019-12-17, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Polisen har ju sagt att man som privatperson inte ska göra motstånd om man utsätts för brott. Då är man ganska dum om man leker Clintan. Det fick i det här fallet våldet att gå från hot till handling. Jag säger inte att han får skylla sig själv, men han hade del i orsaken till sin död.

Polisen har ju sagt.....Du måste fan vara en robot. Alternativt 12 år.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in