2019-12-17, 09:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De lär hålla ihop tills HD också blir häktad.
Man överger inte sina vänner. Inte förrän man får bevis för att de mördat.

Hade SD varit ute hade de säkert också geocachat ihop. Jag ser inte problemet. Tur att man inte har så olojala vänner som en del i tråden verkar vara

Allt är väl relativt?

Det är svårt för oss utomstående att dels veta vad vänner har hört.
Det är också svårt att veta hur djupa vänskapsband man har och hur pass bra man tycker om varandra och de personlighetsdrag man har.

Är det din allra bästa vän, och vänskapen är både långvarig och djup, då kan kanske ett brott av denna dignitet verka osannolik. Det kan också vara så att man kan tänka sig att om det har hänt, vill man veta mer om hur, varför det kunde ske innan man tar ställning till om vänskapen kan bestå.

Människor är så olika, och förmågan till förlåtelse, förståelse eller den egna förmågan till att älska är enormt olika.

Jag har sett hur människor har kunnat förlåta det mest oförlåtliga, vilket för många kan verka helt obegripligt.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/pappan-forlater-mordaren-vill-stoppa-avrattningen/

Men jag har också sett att vänner och nära tagit totalt avstånd från personen.

(Arbogakvinnans mamma)

Vilket som är rätt och vilket som är fel, det kan vi utomstående inte avgöra eller ställa oss till doms över.

Ibland känns det ändå märkligt, med det man vet nu.

Kanske lättare för vänner att ta ställning för eller emot efter en rättegång?
Ingen lätt sits för dom.
Citera
2019-12-17, 09:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
....att komma och säga att "mallen" på åklagare från debattartikeln passar in exakt på ÅH kanske man inte kan.
Det är väl ingen som har påstått att det som beskrivs i DN-debattartikeln "passar in exakt på ÅH". T.ex. är ju ett av de problem man pekar på att åklagare väcker åtal som man redan från början inser kommer att misslyckas, och just den kritiken gäller ju knappast för det här fallet där åklagaren tvärtom tycks göra vad hon kan för att undvika en rättegång. Men i övrigt stämmer väl advokaternas kritik förvånansvärt bra in på det vi har sett här.
Här är några exempel på återkommande övertramp:

• Husrannsakningar genomförs under onödiga former, till exempel dagen före en bolagsstämma – till synes för att åstadkomma så stor uppmärksamhet som möjligt.

• Misstänkta grips och förs med tvång till förhör, trots att man lika gärna hade kunnat kalla dem brevledes.

• I upptakten till stora och uppmärksammade mål uttalar sig åklagare ofta kategoriskt i skuldfrågan i medierna och orsakar på det sättet de misstänkta irreversibel skada, även om det längre fram visar sig att de utpekade individerna är oskyldiga.

• Förundersökningar pågår alldeles för länge, i vissa fall i årtionden, vilket även det leder till irreversibel skada.

• Åklagare drabbas ofta av tunnelseende, vilket innebär att de systematiskt sållar bort bevis som talar till de misstänktas fördel och i stället samlar sådant på hög som talar till deras nackdel, för att därefter väcka åtal som man redan från början inser kommer att misslyckas. Detta tunnelseendesyndrom går som en röd tråd genom de senaste årtiondenas största misslyckanden från åklagarhåll: Trustor, Prosolvia, Playa, HQ, Saab och, sist men inte minst, åklagarnas totala haveri i fallet Thomas Quick.

https://www.dn.se/debatt/det-verkliga-problemet-ar-aklagare-som-loper-amok/
Senast redigerad av Draifos 2019-12-17 kl. 09:58.
Citera
2019-12-17, 10:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är väl ingen som har påstått att det som beskrivs i DN-debattartikeln "passar in exakt på ÅH". T.ex. är ju ett av de problem man pekar på att åklagare väcker åtal som man redan från början inser kommer att misslyckas. Just den kritiken gäller ju knappast för det här fallet, där åklagaren tvärtom tycks göra vad hon kan för att undvika en rättegång. Men i övrigt stämmer väl kritiken förvånansvärt bra in på det vi har sett här.

• Husrannsakningar genomförs under onödiga former, till exempel dagen före en bolagsstämma – till synes för att åstadkomma så stor uppmärksamhet som möjligt.

• Misstänkta grips och förs med tvång till förhör, trots att man lika gärna hade kunnat kalla dem brevledes.

• I upptakten till stora och uppmärksammade mål uttalar sig åklagare ofta kategoriskt i skuldfrågan i medierna och orsakar på det sättet de misstänkta irreversibel skada, även om det längre fram visar sig att de utpekade individerna är oskyldiga.

• Förundersökningar pågår alldeles för länge, i vissa fall i årtionden, vilket även det leder till irreversibel skada.

• Åklagare drabbas ofta av tunnelseende, vilket innebär att de systematiskt sållar bort bevis som talar till de misstänktas fördel och i stället samlar sådant på hög som talar till deras nackdel, för att därefter väcka åtal som man redan från början inser kommer att misslyckas. Detta tunnelseendesyndrom går som en röd tråd genom de senaste årtiondenas största misslyckanden från åklagarhåll: Trustor, Prosolvia, Playa, HQ, Saab och, sist men inte minst, åklagarnas totala haveri i fallet Thomas Quick.

Detta är något som ett antal advokater tar upp i en replik till det debattinlägg som ett antal åklagare har gjort mot hur vissa advokater arbetar och profilerar sig.

Om du tittar på dessa punkter är det just sådana angreppspunkter advokater brukar använda sig av när de blir intervjuade i media om något aktuellt fall.

Det betyder inte att detta passar in på denna åklagare och detta fall.
Inte heller att det passar in på alla fall och all åklagare.

Vi får väl se hur åtalet ser ut och hur rättegången blir.

Kommer du att de annorlunda på den här utredningen om det finns övertygande bevisning, om utredningen är grundlig och åtalet övertygande?

Jag skulle vilja veta om du vet ett endaste rättsfall där du känner att åklagaren har gjort ett bra arbete, att den fällde kanske (?????) är skyldig till brottet och att det var bra att gm fick ett straff?

Kan du säga ett enda fall?

Jag förstod att artikeln skulle engagera dig.
Citera
2019-12-17, 10:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Allt är väl relativt?

Det är också svårt att veta hur djupa vänskapsband man har och hur pass bra man tycker om varandra och de personlighetsdrag man har.

Är det din allra bästa vän, och vänskapen är både långvarig och djup, då kan kanske ett brott av denna dignitet verka osannolik. Det kan också vara så att man kan tänka sig att om det har hänt, vill man veta mer om hur, varför det kunde ske innan man tar ställning till om vänskapen kan bestå.

Människor är så olika, och förmågan till förlåtelse, förståelse eller den egna förmågan till att älska är enormt olika.

Jag har sett hur människor har kunnat förlåta det mest oförlåtliga, vilket för många kan verka helt obegripligt.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/pappan-forlater-mordaren-vill-stoppa-avrattningen/

(Arbogakvinnans mamma)

Vilket som är rätt och vilket som är fel, det kan vi utomstående inte avgöra eller ställa oss till doms över.

Ingen lätt sits för dom.

En del av SD och HD:s vänner har uppenbarligen valt att fortsätta umgås med dem. Jag förstår inte varför deras beslut ska ifrågasättas och skambeläggas titt som tätt i den här tråden.

Det är hedersamt att kunna vara lojal och inte döma andra, i synnerhet sina nära och kära, utan bevis. Som du säger finns det t.o.m. de som fortsätter vänskap även efter åtal och fällande domar så jag förstår inte varför SD och HD:s vänner redan innan åtal ska fördömas.

Finns ingen anledning att hänga ut dem här med namn etc och insunuera att de är dåliga människor för att de väljer att umgås med sina vänner som bara är misstänkta, inte ens åtalade och långt ifrån dömda!
Citera
2019-12-17, 11:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Detta är något som ett antal advokater tar upp i en replik till det debattinlägg som ett antal åklagare har gjort mot hur vissa advokater arbetar och profilerar sig.

Om du tittar på dessa punkter är det just sådana angreppspunkter advokater brukar använda sig av när de blir intervjuade i media om något aktuellt fall.

Det betyder inte att detta passar in på denna åklagare och detta fall.
Inte heller att det passar in på alla fall och all åklagare.

Vi får väl se hur åtalet ser ut och hur rättegången blir.

Kommer du att de annorlunda på den här utredningen om det finns övertygande bevisning, om utredningen är grundlig och åtalet övertygande?

Jag skulle vilja veta om du vet ett endaste rättsfall där du känner att åklagaren har gjort ett bra arbete, att den fällde kanske (?????) är skyldig till brottet och att det var bra att gm fick ett straff?

Kan du säga ett enda fall?

Jag förstod att artikeln skulle engagera dig.

Jag tror inte alls att det bara är advokater som hävdar dessa punkter om åklagare. Det finns forskning är jag ganska säker på att det finns risk för sådant i rättsystemet som t.ex. tunnelseende, onödiga häktningar etc. Ja, för alla punkter i artikeln egentligen.
Citera
2019-12-17, 11:13
Medlem
Citat:
Allt är väl relativt?

(Arbogakvinnans mamma)

Ingen lätt sits för dom.

Vi får väl utgå ifrån att de inte kände LW särskilt väl, har någon syster, dotter eller mor som står dem nära.

Man behöver ju faktiskt inte jaga de misstänkta med högafflar utan det går ju att bidra till en bättre värld genom att våga markera och ta ett steg tillbaka tex. Det måste ju vara rätt uppenbart för de flesta nu vilken typ utav människa SD är genom de hot och trakasserier han utsatte LW för. Vare sig han också är en mördare eller ej.
Citera
2019-12-17, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är väl ingen som har påstått att det som beskrivs i DN-debattartikeln "passar in exakt på ÅH". T.ex. är ju ett av de problem man pekar på att åklagare väcker åtal som man redan från början inser kommer att misslyckas, och just den kritiken gäller ju knappast för det här fallet där åklagaren tvärtom tycks göra vad hon kan för att undvika en rättegång. Men i övrigt stämmer väl advokaternas kritik förvånansvärt bra in på det vi har sett här.

Bolagsstämma.. årtionden.. ? Nu är ju inte fallet klart än så vi får väl se om det tar bortåt tio år. Tunnelseende hävdas väl mest utav de som hoppas att SD ska bli rentvådd. Nej tycks inte vara mycket som stämmer in på detta fallet i de citerade texterna.
Citera
2019-12-17, 11:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Vi får väl utgå ifrån att de inte kände LW särskilt väl, har någon syster, dotter eller mor som står dem nära.

Man behöver ju faktiskt inte jaga de misstänkta med högafflar utan det går ju att bidra till en bättre värld genom att våga markera och ta ett steg tillbaka tex. Det måste ju vara rätt uppenbart för de flesta nu vilken typ utav människa SD är genom de hot och trakasserier han utsatte LW för. Vare sig han också är en mördare eller ej.

Ja den modern, systern eller dottern kan ju lika väl vara HD eller hur? Är det lika lätt att ta beslutet att döma och ta ett steg tillbaka från henne då? Knappast.

De kan inte bara lämna sin nära och kära även om hen mördat en annan människa. Men vad vet jag. Du kanske inte har några som helst problem att fördöma och slänga bort din syster, mor, dotter direkt om de en dag blir misstänkta utan att begära bevis för att de verkligen är skyldiga.
Citera
2019-12-17, 11:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det går för mig inte att säga hur jag skulle reagera.
Men var jag mer av en ytlig bekant, geocachingvän, granne, då skulle jag nog vara ganska avvaktande tills jag fått klart för mig hur allt låg till.

Om jag var anhörig, mycket nära vän kanske det skulle vara svårare. Om det är ens pappa, bror, barn, då kan kärleken vara mycket förlåtande men ändå inte acceptera att personen gjort något oförlåtligt.

Nu tycker jag mig se en ganska manipulerande personlighet hos SD, och SD verkar ha HD som sluter upp för honom, vilket kan göra att det är mycket svårare att tro något sådant om honom.

Generellt sett, tycker jag att man kan vara avvaktande om man inte är väldigt nära.
Citera
2019-12-17, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja den modern, systern eller dottern kan ju lika väl vara HD eller hur? Är det lika lätt att ta beslutet att döma och ta ett steg tillbaka från henne då? Knappast.

De kan inte bara lämna sin nära och kära även om hen mördat en annan människa. Men vad vet jag. Du kanske inte har några som helst problem att fördöma och slänga bort din syster, mor, dotter direkt om de en dag blir misstänkta utan att begära bevis för att de verkligen är skyldiga.

Så vitt jag vet så nämndes inte SD:s eller HD:s föräldrar eller annan släkt i dessa sammanhang. Om de hoppas på det bästa in i det sista när det kommer till en familjemedlem så kan jag förstå det. Nu verkar det ju för sig inte stämma in på SD.
Citera
2019-12-17, 11:26
Medlem
Citat:
Det går för mig inte att säga hur jag skulle reagera.
Men var jag mer av en ytlig bekant, geocachingvän, granne, då skulle jag nog vara ganska avvaktande tills jag fått klart för mig hur allt låg till.

Om jag var anhörig, mycket nära vän kanske det skulle vara svårare. Om det är ens pappa, bror, barn, då kan kärleken vara mycket förlåtande men ändå inte acceptera att personen gjort något oförlåtligt.

Nu tycker jag mig se en ganska manipulerande personlighet hos SD, och SD verkar ha HD som sluter upp för honom, vilket kan göra att det är mycket svårare att tro något sådant om honom.

Generellt sett, tycker jag att man kan vara avvaktande om man inte är väldigt nära.

Dessa personer kan ju känna lite skyldighet, skamsenhet om de tex bidragit till en miljö där SD har kunnat bete sig på det sätt han gjort. Då finns det såklart anledning att löpa linan ut och hoppas på att han är oskyldig.
Citera
2019-12-17, 11:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Har du själv hört den där omtalade ljudinspelningen, eller har du kanske andra- eller tredjehandsuppgifter?
Senast redigerad av Draifos 2019-12-17 kl. 11:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in