• 1
  • 2
2019-12-17, 07:54
Medlem
som titeln säger så har jag inga jordade uttag förutom de i köket på första våningen, alla rum bortsett från köket har ojordade uttag och oavsett vilket uttag jag kopplar datorn till (förutom i kökets jordade uttag) så känner jag en svag krypström på händerna/fingrarna när jag rör vid mitt chassi,

(vill påpeka att jag genom åren haft flera datorer, med olika chassi, olika nätagg, inkopplade här på andra våningen, och på samtliga har jag känt denna krypström, även som sagt med helt olika komponenter på alla datorer genom åren osv)

nuvarande datorn I sig fungerar utan anmärkning åtminstone vid syntetiska tester, FPS och så vidare är alltid normal, däremot har musen som går via usb, random problem med att den har högre eller lägre input delay, oftast känns den rappare och mer responsiv på nätterna / tidig morgon eller dag (även i windows/desktop, har inget med ping eller internetanvändade att göra är konstaterat i alla fall, samma fenomen inträffar oavsett om det är en fresh windows10 install osv, allt mjukvaru/internetrelaterat är uteslutet i alla fall, provat andra möss och samma fenomen inträffade med förra datorn som hade helt andra komponenter, så det här med strömmen är det sista jag kan tänka mig är orsaken till fenomenet)

typ på kvällar och eftermiddagar känns det som, åtminstone de flesta dagar i veckan, som att musen är "trögare" och "tyngre" än sena nätter/tidiga morgnar, detta märks även av i gamepads som kopplas via usb t.ex. märker en högre/lägre input delay olika tidpunkter och dagar i spel som FIFA t.ex. men som sagt på syntetiska fps benchmarks och liknande är det aldrig några problem, av olika skäl kan/vill jag dock inte dra en elförlängningskabel från köket i första våningen upp till datorn på andra våningen, också läst och hört att det kan vara farligt att blanda ojordade/jordade uttag eller inkopplingar i samma rum av någon anledning,

dock måste påpekas, att vissa dagar känns musens input identisk på morgon / kväll / eftermiddag / natt, men ett generellt mönster är att det allt som oftast känns mer responsivt på sena nätter och tidiga morgnar jämfört med eftermiddagar och kvällar, och som sagt då även vid offlinespel och oavsett ping eller så, kan direkt känna på desktopen via muspekarens flyt hur det kommer kännas inne i ett spel så att säga, om det nu är relevant,

hur som helst hade jag gärna viljat fixa så att uttagen datorn och skärmen är inkopplade till här på andra våningen är jordade, undrar då jag bor i en bostadsrätt vad som går att göra för att fixa jordade uttag, ska man prata med föreningen om möjligheten att de byter ut ojordade uttag till jordade?

antar att de inte lär vilja göra det kostnadsfritt, eller att så länge allt fungerar bra ytligt sett att de inte är intresserade, tänkte kolla med föreningen och påpeka det här med krypström när man rör vid chassi i alla fall, om det kan påverka beslutet positivt åt mitt håll så att säga, men undrar annars vad jag har för alternativ att lösa problemet själv, anlita en elektriker? hur stort jobb/kostnad pratar vi här för att göra ett eller två ojordade uttag till jordade på andra våningen, är det ens möjligt att göra detta typ?

dessutom, är det farligt som jag hört och läst att jag köper en längre elförlängningskabel med jordade/jordat uttag, och drar från de jordade uttagen i köket upp till andra våningen och kopplar in dator+skärm i denna? jordade kablar och inget annat ikopplat förutom dator och skärm då i denna?

tack på förhand, mvh!
Citera
2019-12-17, 08:34
Medlem
holmiums avatar
Filtret i nätaggregatet är konstuerat för att läckströmmar skall avledas genom skyddsledaren ("jord").
Har du ingen skyddledare anluten kommer strömmarna att försöka ta en annan väg det är det som du upplever som "krypström" inte farligt men lite otrevligt samtidigt som det signalerera att du kan få problem med extern utrustning.

Uppgradera din elanläggning med skyddsjord, eller anslut din dator via galvanisk separation (skyddstransformator, eller galvanskt separerad UPS). Med tanke på kostnad och komplexitet på de senare skulle jag förorda att du uppgraderar din elanläggning, eller kör laptop istället.
Citera
2019-12-17, 09:00
Medlem
enklaste lösningen är väl att dra en förlängningssladd från köket
Citera
2019-12-17, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Filtret i nätaggregatet är konstuerat för att läckströmmar skall avledas genom skyddsledaren ("jord").
Har du ingen skyddledare anluten kommer strömmarna att försöka ta en annan väg det är det som du upplever som "krypström" inte farligt men lite otrevligt samtidigt som det signalerera att du kan få problem med extern utrustning.

Uppgradera din elanläggning med skyddsjord, eller anslut din dator via galvanisk separation (skyddstransformator, eller galvanskt separerad UPS). Med tanke på kostnad och komplexitet på de senare skulle jag förorda att du uppgraderar din elanläggning, eller kör laptop istället.

så det är alltid dyrare att köpa en som du säger galvaniskt separerad ups, jämfört med att få uttagen i rummet här på 2vån jordade?

blir resultatet det samma mellan dessa 2 alternativ också typ? eller kanske lite extra säkerhet vid strömavbrott eller så om man har en ups?

sen om jag får fråga, vad tror du om att dra en jordad förlängningskabel från köket på 1vån till rummet? har förstått att det inte är en bra idé och dessutom förbjudet att blanda ojordade och jordade uttag typ, men om man som jag enbart har dator och skärm inkopplat i detta rum och *inget* annat, så ser jag inte problemet egentligen? det blir som att ha datorn och skärmen inkopplad i köket,

fast att det är förlängt till rummet på andra våningen, kommer inte ha *något* annat inkopplat i det rummet till ett av de nuvarande ojordade uttagen, enbart dator och skärm kommer i så fall vara inkopplat till en jordad förgreningsdosa som i sin tur är kopplad till en jordad förlängningskabel till köket? bör väl inte finnas någon risk då alls?

Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin

mjo, har läst lite om att det är typ förbjudet att blanda ojordade och jordade uttag och inkopplingar, det ska vara det ena eller det andra i alla utrymmen typ, men samtidigt så tror jag att det kan vara lugnt i mitt scenario då inget kommer va inkopplat förutom 1st dator och 1st skärm i detta rum, ingen tv,lampa , eller något annat till den jordade förlängningskabeln från köket... men lutar mot att testa detta i alla fall..
Citera
2019-12-17, 09:47
Medlem
Om det inte finns jord kabel framdragen hjälper det väl inte att byta uttag? Säker på att det är jordat i köket eller har någon bara skruvat dit sådana uttag?
Citera
2019-12-17, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Om det inte finns jord kabel framdragen hjälper det väl inte att byta uttag? Säker på att det är jordat i köket eller har någon bara skruvat dit sådana uttag?

jordat är det definitivt i köket ovanför diskbänken, krypströmmen försvinner också från chassit när jag kopplar datorn dit, men har inte haft det inkopplat där mer än en snabb test så kan inte än säga om fenomenet med muskänslan/gamepadkänslan som blir trög random olika tider på dygnet försvinner i de uttagen som är jordade i köket, men får testa det en dag eller två,

att det är jordat i kök men inte resterande rum är rätt vanligt vad jag kan forska fram i hus/lägenheter byggda före -94 typ :S..
Citera
2019-12-17, 09:59
Medlem
Kan va så.
Citera
2019-12-17, 10:28
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ermac86
så det är alltid dyrare att köpa en som du säger galvaniskt separerad ups, jämfört med att få uttagen i rummet här på 2vån jordade?

blir resultatet det samma mellan dessa 2 alternativ också typ? eller kanske lite extra säkerhet vid strömavbrott eller så om man har en ups?

sen om jag får fråga, vad tror du om att dra en jordad förlängningskabel från köket på 1vån till rummet? har förstått att det inte är en bra idé och dessutom förbjudet att blanda ojordade och jordade uttag typ, men om man som jag enbart har dator och skärm inkopplat i detta rum och *inget* annat, så ser jag inte problemet egentligen? det blir som att ha datorn och skärmen inkopplad i köket,

fast att det är förlängt till rummet på andra våningen, kommer inte ha *något* annat inkopplat i det rummet till ett av de nuvarande ojordade uttagen, enbart dator och skärm kommer i så fall vara inkopplat till en jordad förgreningsdosa som i sin tur är kopplad till en jordad förlängningskabel till köket? bör väl inte finnas någon risk då alls?

mjo, har läst lite om att det är typ förbjudet att blanda ojordade och jordade uttag och inkopplingar, det ska vara det ena eller det andra i alla utrymmen typ, men samtidigt så tror jag att det kan vara lugnt i mitt scenario då inget kommer va inkopplat förutom 1st dator och 1st skärm i detta rum, ingen tv,lampa , eller något annat till den jordade förlängningskabeln från köket... men lutar mot att testa detta i alla fall..

Det finns inget förbud mot att dra en förlängsladd från ett jordat uttag.
Citera
2019-12-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det finns inget förbud mot att dra en förlängsladd från ett jordat uttag.

ingen aning om det är en lag, föreskrift, eller rekommendation, men vad jag förstått/hört så är det i princip olagligt/åtminstone förbjudet (?) att dra t.e.x en jordad förlängningskabel från jordat eluttag i köket , till ett rum där alla eluttag är ojordade,

anledningen är att om du har en pryl som går sönder och blir strömförande i ett uttag där alla rum är ojordade, så är det ingen större risk så länge alla uttag är ojordade, men har du i samma rum, ett jordat uttag via förlängningskabel från kökets jordade uttag t.ex. och du skulle ha oturen att röra vid en trasig ojordad pryl med metallhölje samtidigt som du rör vid en jordad pryl, kommer strömmen rusa genom din kropp och i princip kan du dö omedelbart av elchocken, vad jag förstått iaf :S

om man kollar här t.e.x :

https://www.elsakerhetsverket.se/fra...i-ojordat-rum/

och denna info:

Citat:
"Nuförtiden så skall alla 230 volts uttag i nybyggnationer vara jordade. Om du däremot har ett äldre hus med vissa rum med ojordade uttag och andra rum (vanligvis kök) med jordade uttag så får du byta ut till likvärdigt uttag om ett skulle gå sönder. Du får däremot inte installera ett jordat uttag i ett rum med ojordade (eller tvärtom), utan måste i så fall byta samtliga uttag till jordade.
Anledningen till detta är att ifall du blandar jordade/ojordade uttag så kan du få en strömgenomgång i kroppen.

Exempel:
Du installerar ett jordat uttag i ett rum med ojordade uttag. Till detta uttag ansluter du en golvlampa med metallställning, denna lampa är jordad. Nu har du en jordad punkt (lampan) i rummet med ojordade uttag. Om du sedan ansluter en apparat till ett ojordat uttag, denna apparat får pga ett fel ett ledande hölje. Du tar i denna apparat samtidigt som du håller i lampen. Nu har du förbindelse med jord, och har du nu ingen jordfelsbrytare installerad så ingår du nu i en strömkrets med livet som insats."

men i mitt scenario, så hade jag *inte* tänkte blanda ojordat och jordat, även om jag skulle dra en jordad förlängning från köket till mitt datorrrum, där uttagen är ojordade, så kommer jag *inte* ha någonting alls inkopplat i något ojordat uttag, enbart 1st dator och 1st skärm till den jordade förlängningen från köket...
Citera
2019-12-17, 12:05
Medlem
kraftfoders avatar
Enkel fullösning är att skaffa två krokodilklämmor med någon meter sladd och jorda chassiet i exempelvis ett element.
Dock en fullösning.
Citera
2019-12-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
Det ska man absolut inte göra.
Citera
2019-12-17, 12:47
Medlem
Jag hade en gammal dator för länge sedan, ett riktigt skräpbygge med gammal Asrock planka och nätdel från den tiden man använde ISA (dvs program kom på floppy).
Nåväl, bygget gick i rätt många år tills instabilitet började uppstå. Det blev värre och värre och till sist vägrade skiten starta. Gick ut i köket och pluggade in och vips så fungerade allt som det skulle.

När man har ojordade apparater bör man försöka tänka på att inte vidröra dessa och en jordpunkt samtidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in