2019-12-16, 23:29
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Everydetailcounts
Jag har en tanke på att köpa en rätt dyr bil för de svarta pengarna hos en firma där jag vet de tar emot kontanter och fifflar lite betalningen och sådär.

Hej,

Spontan fråga är vad du ska med en dyr bil till när du bara jobbar? Det tar trots allt några timmar att jobba ihop uppåt 30k svart per månad

OnT: Köp Camaron, en AMG från ett ställe som gillar kontanter och att fiffla lite sådär låter som trubbel.
Citera
2019-12-17, 00:03
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Untilted
Finns flera kreditkort som är räntefria så länge du inte fuckar upp med betalningen.

Du menar då inte kreditkort utan snarare betalkort.
Citera
2019-12-17, 00:16
Medlem
Du vill alltså både flasha och segla under radarn på samma gång, med tanke på valet av bil?

Varför inte bara minimera riskerna och fortsätta låta pengarna rulla in och göra något rejält och helt livsavgörande, längre fram och inte väcka massa uppmärksamhet genom att åka runt och gasa som en blatte?

Har du ändå bestämt dig och vill vara så säker man kan bli köper du 400.000:- bilen för tex 200.000:- på kvitto och lägger resten kontant. Naturligtvis mot extra rabatt eftersom en mindre nogräknad bilhandlare förmodligen också tycker det här är en bra dela.
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-12-17 kl. 00:19.
Citera
2019-12-17, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Skulle säg du haft flyt men räcker du åker dit en gång för du ska få stora problem. Reglerna kring penningtvätt blir hela tiden hårdare och hårdare. Att åka på en skönstaxering och åtal är också ingen höjdare.

Men visst som med all brottslighet tycker man det är kanon tills man åker dit.

Vad skulle han åkt dit på om han köpt bil med pengar direkt från bankkonto?
Citera
2019-12-17, 00:41
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad skulle han åkt dit på om han köpt bil med pengar direkt från bankkonto?

Han har väl fått svart betalt i kontanter förutsätter jag, har han fått dem in på sitt bankkonto, så skulle jag vara rätt nervös de fem kommande åren...
Citera
2019-12-17, 00:44
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Tanken är en bil AMG/M-serie/Camaro/Mustang, etc för ca 300-400k, sen hur folk tolkar dyr det är upp till er. Jag anser att om man betalar en bil direkt för det priset så är det ganska mycket pengar.

Alltså tror ni att ingen kommer att reagera så pass långt att det blir en anmälning?

Om det skulle bli det.... och polisen eller skatteverket kollar upp hur denna har finansierats och det inte står att det dragits några pengar från mitt konto. Kommer dom kanske ifrågasätta köpet? Alltså det är ju orimligt att köpet gått på 0:-. Eller får man tillsammans med bilhandlaren göra upp så man betalar lite grann från kontot så det ser bra ut.

Hmmmm
Är det inte större pengar ska det nog gå bra, bara du kan göra troligt att dessa pengar har intjänats legalt.
Det är inte förbjudet att spara kontanter hemma så pengarna måste inte komma från banken.
Bara du har en redovisad inkomst som tillåtit dig att spara ihop summan med tanke på utgifter.
Citera
2019-12-17, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Han har väl fått svart betalt i kontanter förutsätter jag, har han fått dem in på sitt bankkonto, så skulle jag vara rätt nervös de fem kommande åren...

Jovisst kan han ha allt i kontanter. Det är ju dock ingen hemlighet med bilregister och om bilhandlaren är känd som skum lär det ju inte vara helt otroligt att de får påhälsning från myndighetshåll. Försäljningar som skett lär djupgranskas..

Det finns ett skäl till att svartjobb blir mindre och mindre attraktivt. Svarta pengar är i princip värdelösa jämfört med vita. Att köpa en bil för 400 papp är som att be om att bli påkommen.

Vid en kontroll lär han ha ytterst svårt att förklara sig. Bankerna är ju suspekta bara man kommer in med över 10 000 kr idag.
Citera
2019-12-17, 00:58
Medlem
Jag menar inte betalkort. Googla.
Citera
2019-12-17, 05:16
Medlem
cacas avatar
Citat:
Hej. Jag är heltidsanställd och jobbar mån-fredag 7-16 inom byggbranschen. Jag tjänar ca 26k efter skatt i månaden på mitt jobb. Sen har jag rätt mycket svartjobb och tjänar ibland 30k i månaden på det. Jag har lite frågor till er experter då det börjar bli några sedlar man sitter på....

Jag har en tanke på att köpa en rätt dyr bil för de svarta pengarna hos en firma där jag vet de tar emot kontanter och fifflar lite betalningen och sådär.

Till frågorna:

Hur stor risk begår jag om jag cashar bilen med de svarta pengarna?

Är risken stor att det leder till en utredning?

I de flesta fall brukar väl de dyrare bilarna finansieras genom lån?

Då denna bilen kommer att vara betald så kanske det sticker i folks ögon om dom kollar upp bilen. Man ser ju om det är leasing/kreditköp eller inte.

Kom igen nu alla skicka era tips och vad ni tror??
Betala allt utom par tusen som du tar ett amorteringsfritt lån, gärna via firman. Du betalar nån kr i ränta/månad och om någon kollar upp bilen så ser man den köpt på kredit. När du sen vill göra dig av med bilen löser du lånet så du får rätt regbevis för kunna göra ägarbyte.....+ pengar vid såld bil kan du sätta in på kontot, du har ju sålt en bil du haft i x år....
Citera
2019-12-17, 05:41
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Tanken är en bil AMG/M-serie/Camaro/Mustang, etc för ca 300-400k, sen hur folk tolkar dyr det är upp till er. Jag anser att om man betalar en bil direkt för det priset så är det ganska mycket pengar.

Alltså tror ni att ingen kommer att reagera så pass långt att det blir en anmälning?

Om det skulle bli det.... och polisen eller skatteverket kollar upp hur denna har finansierats och det inte står att det dragits några pengar från mitt konto. Kommer dom kanske ifrågasätta köpet? Alltså det är ju orimligt att köpet gått på 0:-. Eller får man tillsammans med bilhandlaren göra upp så man betalar lite grann från kontot så det ser bra ut.

Hmmmm
Det är vad man betalar för en Golf Gti.
Inga problem om du inte har tveksamma affärer innan.
Alla bilar du nämde kommer dock få horibel skatt om de registreras efter 1 Jan 2020.
( Första gången den registreras Bonus/Malus )
Citera
2019-12-17, 10:26
Medlem
Citat:
Förstår jag dig rätt om jag förstår dig såhär?:

Köper en bil, betalar 140k kontant och resterande summa som blir kvar av priset på bilen betalas genom banken så är företaget inte tvungna till att redovisa transaktionen?

Som jag minns det, var det om man som företagare förväntade sig att ta emot större belopp i kontanter (ca150k), så skulle man anmäla sig till det sk penningtvättregistret.
Det är inte alls säkert att många bilhandlare tyckte det var meningsfullt att vara med i det registret och krångla till det för sig. (Det gällde ju även juvelerare, auktionsfirmor osv.)

En vidsynt bilhandlare kan säkert trolla bort större kontantbetalningar...
Citera
2019-12-17, 19:19
Medlem
Wow... om en blatte hade skrivit att han ska köpa bil för svarta pengar från sin pizzeria så hade rasisttrollen redan våldtagit tråden helt och hållet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in