2019-12-16, 21:11
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Båda gångerna jag tagit mitt körkort, 80-talet, så betalade man in när man fick körkortstillståndet, då ingick teoriprov och uppkörning, en av varje i priset. Körkortet fick jag dessutom i handen vid godkänd uppkörning, dvs kontrollanten hade det med under färden, färdigtryckt.
Har inte fungerat så sen åtminstone 20 år tillbaka.

"Om ditt körprov är godkänt
Ett godkänt körprov (behörighet B) är giltigt i två månader. Både kunskapsprovet och körprovet måste vara godkända inom giltighetstiden två månader. Annars måste du göra om båda proven.

Har du ett godkänt och giltigt kunskapsprov, får du besked om att ditt körkort är utfärdat. Inom fem arbetsdagar skickas körkortet i ett rekommenderat brev, som du ska hämta ut personligen inom två veckor. Du måste då ta med en godtagbar och giltig identitetshandling (ID-handling)."
https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/personbil-och-latt-lastbil/korprov-b/

Man betalar proven när man bokar provtid:
"När du bokar prov via internet, via vår kundtjänst eller vid något av våra förarprovskontor kan du välja att betala avgiften med betalkort i tjänsten Boka prov (se länk längst ner på sidan) eller med faktura."
https://www.trafikverket.se/korkort/ovrigt/avgifter/

Själva körkortstillståndet kostar inget:
https://korkortonline.se/fakta/korkortstillstand/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/e-tjanster-och-blanketter/e-tjanster-inom-vagtrafik/?tab=korkort&eservice=korkortstillstand(grupp1)-ansok

Men synundersökning som måste göras kostar antagligen pengar, om man inte känner en optiker som kan tänka sig att göra det gratis.
Citera
2019-12-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Har inte fungerat så sen åtminstone 20 år tillbaka.

"Om ditt körprov är godkänt
Ett godkänt körprov (behörighet B) är giltigt i två månader. Både kunskapsprovet och körprovet måste vara godkända inom giltighetstiden två månader. Annars måste du göra om båda proven.

Har du ett godkänt och giltigt kunskapsprov, får du besked om att ditt körkort är utfärdat. Inom fem arbetsdagar skickas körkortet i ett rekommenderat brev, som du ska hämta ut personligen inom två veckor. Du måste då ta med en godtagbar och giltig identitetshandling (ID-handling)."
https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/personbil-och-latt-lastbil/korprov-b/

Man betalar proven när man bokar provtid:
"När du bokar prov via internet, via vår kundtjänst eller vid något av våra förarprovskontor kan du välja att betala avgiften med betalkort i tjänsten Boka prov (se länk längst ner på sidan) eller med faktura."
https://www.trafikverket.se/korkort/ovrigt/avgifter/

Själva körkortstillståndet kostar inget:
https://korkortonline.se/fakta/korkortstillstand/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/e-tjanster-och-blanketter/e-tjanster-inom-vagtrafik/?tab=korkort&eservice=korkortstillstand(grupp1)-ansok

Men synundersökning som måste göras kostar antagligen pengar, om man inte känner en optiker som kan tänka sig att göra det gratis.
Kanske inte det men det VAR så förr. Man ansökte om lämp, blev det beviljat fick man ett inbetalningskort där man skulle bifoga syntest och ett godkänt foto, summan man betalade täckte tillverkning av körkort, ett teoriprov samt en uppkörning. Kvittot fäste man vid papperet som utgjorde körkortstillståndet, det fick man visa polisen om man blev stoppad under övningskörning, utan kvitto var det ogiltigt.

Man kunde dessutom övningsköra med vem som helst som hade haft behörigheten minst fem år, ingen handledarutbildning behövdes. Man kunde köra upp direk utan körlektioner på skola, som så kallade privatist.
Senast redigerad av ompiliompi 2019-12-16 kl. 21:21.
Citera
2019-12-16, 21:23
Medlem
tremades avatar
Citat:
Kanske inte det men det VAR så förr. Man ansökte om lämp, blev det beviljat fick man ett inbetalningskort där man skulle bifoga syntest och ett godkänt foto, summan man betalade täckte tillverkning av körkort, ett teoriprov samt en övningskörning. Kvittot fäste man vid papperet som utgjorde körkortstillståndet, det fick man visa polisen om man blev stoppad under uppkörning, utan kvitto var det ogiltigt.
Trådstarten frågade efter hur det fungerar idag. Om du missat det:
Citat:
Ursprungligen postat av Skithyvel
Hur är det idag, ingår teoriprov och uppkörning i körkortstillståndet?
Hur är det med halkbana?

Jag har tidigare bifogat källor till både trafikverket och transportstyrelsen. Det är de myndigheter som idag bestämmer hur sånt här ska gå till.

"Lämp" heter idag körkortstillstånd.
"Vägverket" lades ned 2010 och heter idag trafikverket.
Det är rätt mycket annat som ändrats sen 80-talet.

Fast med tanke på senare inlägg så är ts varken läskunnig eller intresserad av hur det fungerar idag. Alternativt svårt pårökt.
Citera
2019-12-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och du fick ett korrekt svar redan i första inlägget. Inom fem minuter. Men sedan sätter du igång och tjafsa och påstå saker som inte stämmer.

Ta istället till dig svaret.
Hur kan det vara så självklart?

Citera även ditt följande svar
Citat:
Det har aldrig ingått. Körkortstillstånd innebär att du kan få ta körkort och att du får övningsköra. Inget annat. Det har aldrig ingått teorilektioner eller något sådant.

Det är du som tjafsat till tråden, klarar du inte av att se det?
Citera
2019-12-16, 21:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är du som tjafsat till tråden, klarar du inte av att se det?
Har inga som helst problem med att jag skrev fel när jag påstod att det aldrig ingått. Att jag hade fel där är dock inget som någon påpekat.

Och var det verkligen så att halkbana, uppkörning och teoriprov ingick förr?
Citera
2019-12-16, 21:59
Medlem
Från en som tog körkort för 2 år sedan

Tillståndet då kosta 450kr, idag gratis.
* Risk 1 (obligatorisk teori) 400 nått.
* Risk 2 (halkan) 1200kr
Teoriskt och praktiskt prov 800, eller om det var 850kr.
Trycka körkortet 100kr
* Utbildningsmaterial 200kr
* Sedan så kostar det i snitt 1000kr/h på körskola
Synundersökning 100kr

Dom med Asterix sälja ofta som olika paketlösningar.
Halkkörningen administreras numera oftast av trafikskolan eller någon dom anlitar och inte av staten.
Citera
2019-12-16, 22:21
Medlem
Citat:
Så det du skrev var alltså fel? Eller kan du hitta att jag skriver som du säger någonstans?

Vad ingick då i tillståndet?

Rätten att köra ett fordon tillsammans med en godkänd handledare eller trafikskola
Citera
2019-12-16, 22:32
Medlem
LongfellowDeedss avatar
Idiot Körkortstillstånd är och har alltid bara varit att du får övningsköra och inget det du yrar om med att det ingår teori och uppkörning osv haha! E du full eller?
Citera
2019-12-17, 00:00
Medlem
Oddballs avatar
57 inlägg raderade och ett par-tre varningar utdelade. Ni som svarar på uppenbart OT/trams blir en del av problemet, därför fick ni också varningar.

Oddball
Moderator
Citera
2019-12-17, 00:02
Medlem
För att ha tagit körkort för 100 år sedan har TS ett väldigt omoget vokabulär. Av inläggen att döma hade jag tvivlat på att han ens får hår på picken. Skärp dig.

Hursomhelst, tog körkort tidigt 2000-tal och fick betala för uppkörning, teoriprov och halkbana separat om jag inte minns helt fel.
Citera
2019-12-17, 00:10
Medlem
Har ett svagt minne som säger mig att det ts skriver stämmer i tillämpliga delar. Halkbana är något som tillkommit på senare tid, uttrycken "risk 1 & 2" är för mig obekanta, om det ingår i trafikskolornas program eller något som myndigheten ombesörjer kan säkert någon annan upplysa om.

Men grundfrågan, att teoriprov och uppkörning (skulle ske på samma dag) betalades i ett paket är nog helt korrekt.
Citera
2019-12-17, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
För att ha tagit körkort för 100 år sedan har TS ett väldigt omoget vokabulär. Av inläggen att döma hade jag tvivlat på att han ens får hår på picken. Skärp dig.

Hursomhelst, tog körkort tidigt 2000-tal och fick betala för uppkörning, teoriprov och halkbana separat om jag inte minns helt fel.

Jag skiter väl i vad du tycker, du ska inte tala om för mig hur jag trollar.
Allt är redan avklarat, du behöver inte svara på tråden om du inte minns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in