2019-12-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Störst risk löper egentligen försäljaren, om det är en firma. De har samma ansvar som banker att ha "kundkännedom" om det ramlar in stora kontantbelopp och ev rapportera misstänkta transaktioner.

Min firma var ett tag registrerad i ett register där skv krävde att alla som tog emot kontantbetalning skulle redovisa större belopp. Det var nog ca tio år sen. Ett år senare ändrade SKV till att bara de som tog emot större belopp än 150k kontant behövde vara kvar i registret.

Förstår jag dig rätt om jag förstår dig såhär?:

Köper en bil, betalar 140k kontant och resterande summa som blir kvar av priset på bilen betalas genom banken så är företaget inte tvungna till att redovisa transaktionen?
Citera
2019-12-16, 17:27
Medlem
Grannens V70 med lite lulllull är dyrare än dina tilltänkta bilar, köp för fan inget kommer hända förutom att du kommer ha en bra känsla när du sätter dig i bilen varje dag
Citera
2019-12-16, 18:15
Medlem
om du ändå har en större summa kontanter så varför inte
Citera
2019-12-16, 19:10
Medlem
Klart som faan du ska köpa den cash.
Om någon frågar så har du sparat i madrassen sedan du var 12.
Men ingen kommer fråga, såvida du inte har "kompisar" som ringer skatteverket på dig
Citera
2019-12-16, 19:12
Medlem
idiamindadas avatar
Jag undrar hur firman gör med bokföringen? Det står ju vem de sålt bilen till och för vilken summa.
Citera
2019-12-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Everydetailcounts
Hej. Jag är heltidsanställd och jobbar mån-fredag 7-16 inom byggbranschen. Jag tjänar ca 26k efter skatt i månaden på mitt jobb. Sen har jag rätt mycket svartjobb och tjänar ibland 30k i månaden på det. Jag har lite frågor till er experter då det börjar bli några sedlar man sitter på....

Jag har en tanke på att köpa en rätt dyr bil för de svarta pengarna hos en firma där jag vet de tar emot kontanter och fifflar lite betalningen och sådär.

Till frågorna:

Hur stor risk begår jag om jag cashar bilen med de svarta pengarna?

Är risken stor att det leder till en utredning?

I de flesta fall brukar väl de dyrare bilarna finansieras genom lån?

Då denna bilen kommer att vara betald så kanske det sticker i folks ögon om dom kollar upp bilen. Man ser ju om det är leasing/kreditköp eller inte.

Kom igen nu alla skicka era tips och vad ni tror??

Köp bilen kontant om det går, folk ser om du tar kredit på firman, men folk ser inte om du tar ett billån från banken.
Citera
2019-12-16, 19:56
Medlem
Spelar ingen roll hur du gör, företag måste sköta sin bokföring så du affär blir loggad den vägen. Sen sitter nån slipsnissarna hos Skatteverket med kaffekopp i handen o bah - Nämen titta här, här har vi en skattesmitare som betalade cash
Citera
2019-12-16, 20:07
Medlem
cateatdogs avatar
Varför inte bara ta ett lån och sen betala av lånet med svarta pengar?

Tror det blir svårt att betala någon bilhandlare 300-400k i kontanter. Antar att dom har koll på sig med.

Du förlorar ju i räntekostnader men dom % är låg "skatt" på din svarta inkomst.
Citera
2019-12-16, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Varför inte bara ta ett lån och sen betala av lånet med svarta pengar?

Tror det blir svårt att betala någon bilhandlare 300-400k i kontanter. Antar att dom har koll på sig med.

Du förlorar ju i räntekostnader men dom % är låg "skatt" på din svarta inkomst.

Hur ska jag betala lånet med mina svarta pengar?
Citera
2019-12-16, 20:11
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Hur ska jag betala lånet med mina svarta pengar?

Sätta in några tusen / månad på ditt konto. 3-4k / månaden rapporteras väll inte?!?!

Edit: du kan ju fortfarande använda dina svets pengar till omkostnader i vardagen ist för att dra det från ditt konto.
Citera
2019-12-16, 20:23
Medlem
sigurts avatar
Vill du verkligen ha en bil i den prisklassen?

Annars skulle jag först och främst börja sätta in kontanter via instättningsautomater. De finns här och där, dock är väl maxgränsen 10k per månad (eller vecka) blev lite osäker.

Sen så kan man ha en hobbyverksamhet som får inbringa 30k/år. Du kan tex starta nån slags försäljning på facebook för syns skull.

Åker du utomlands? Bra med fickpengar kontant att spendera.

Sen så kan du ju låta betrodda swisha dig om du står för deras kostnader i affärer osv.

Jag skulle hellre spara pengarna och investera och uppnå FIRE. Du har definitivt möjligheten
Citera
2019-12-16, 21:20
Medlem
Citat:
Hej. Jag är heltidsanställd och jobbar mån-fredag 7-16 inom byggbranschen. Jag tjänar ca 26k efter skatt i månaden på mitt jobb. Sen har jag rätt mycket svartjobb och tjänar ibland 30k i månaden på det. Jag har lite frågor till er experter då det börjar bli några sedlar man sitter på....

Jag har en tanke på att köpa en rätt dyr bil för de svarta pengarna hos en firma där jag vet de tar emot kontanter och fifflar lite betalningen och sådär.

Till frågorna:

Hur stor risk begår jag om jag cashar bilen med de svarta pengarna?

Är risken stor att det leder till en utredning?

I de flesta fall brukar väl de dyrare bilarna finansieras genom lån?

Då denna bilen kommer att vara betald så kanske det sticker i folks ögon om dom kollar upp bilen. Man ser ju om det är leasing/kreditköp eller inte.

Kom igen nu alla skicka era tips och vad ni tror??

Skulle säg det finns en risk du åker på en kontroll. Detta då bilregistret är offentligt och köparen kommer att få frågan på banken var han fått pengarna ifrån. I och med att du inte tjänar så bra är det ju suspekt att du betalar kontant. Det är ju ingen dussinbil att köpa kontant heller.

Blir det utredning kan det ju bli skattetillägg på 40% och brottsanmälan. Man kommer i så fall göra en beräkning på dina inkomster och se vad du rimligen borde ha råd med. Kan du inte visa var kontanterna kommer ifrån har du stora problem.
Senast redigerad av Christianbadass 2019-12-16 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in