Citat:
Ursprungligen postat av
Everydetailcounts
Hej. Jag är heltidsanställd och jobbar mån-fredag 7-16 inom byggbranschen. Jag tjänar ca 26k efter skatt i månaden på mitt jobb. Sen har jag rätt mycket svartjobb och tjänar ibland 30k i månaden på det. Jag har lite frågor till er experter då det börjar bli några sedlar man sitter på....
Jag har en tanke på att köpa en rätt dyr bil för de svarta pengarna hos en firma där jag vet de tar emot kontanter och fifflar lite betalningen och sådär.
Till frågorna:
Hur stor risk begår jag om jag cashar bilen med de svarta pengarna?
Är risken stor att det leder till en utredning?
I de flesta fall brukar väl de dyrare bilarna finansieras genom lån?
Då denna bilen kommer att vara betald så kanske det sticker i folks ögon om dom kollar upp bilen. Man ser ju om det är leasing/kreditköp eller inte.
Kom igen nu alla skicka era tips och vad ni tror??
Skulle säg det finns en risk du åker på en kontroll. Detta då bilregistret är offentligt och köparen kommer att få frågan på banken var han fått pengarna ifrån. I och med att du inte tjänar så bra är det ju suspekt att du betalar kontant. Det är ju ingen dussinbil att köpa kontant heller.
Blir det utredning kan det ju bli skattetillägg på 40% och brottsanmälan. Man kommer i så fall göra en beräkning på dina inkomster och se vad du rimligen borde ha råd med. Kan du inte visa var kontanterna kommer ifrån har du stora problem.