2019-12-16, 18:35
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsduck
Tycker det är viktigt att få folk att inse att detta inte är civilkurage. Man kan inte kräva av civila att visa ”civilkurage” genom att attackera beväpnade rånare. Det är en farlig utveckling att kalla det Kjäll gjorde för civilkurage. Finns ju till och med reglerat i svensklag nu att man tex måste stanna och hjälpa till vid olycka om behov finnes. Viktigt att skilja på detta.

Det är ett typisk exempel på civilkurage. Ingriper med risk för sitt eget liv för att förhindra att andra blir skadade. Man kan så klart inte kräva det av alla men det kjäll gjorde var verkligen det. Vad är civilkurage för dig?

Om du ser någon som blir våldtagen och du skriker och stojar för att avbryta är det civilkurage eller om du springer fram och fysiskt avbryter handlingen är det civilkurage eller är alla båda exempel på dumdristighet för gm kan ju ha en kniv och attackera dig

Om man ska utgå ifrån att det finns en risk för sig själv att bli skadad då finns inte civilkurage. Du kan ju bli hotad om du vittnar enbart för att du sett något på avstånd.
Citera
2019-12-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsduck
Tycker det är viktigt att få folk att inse att detta inte är civilkurage. Man kan inte kräva av civila att visa ”civilkurage” genom att attackera beväpnade rånare. Det är en farlig utveckling att kalla det Kjäll gjorde för civilkurage. Finns ju till och med reglerat i svensklag nu att man tex måste stanna och hjälpa till vid olycka om behov finnes. Viktigt att skilja på detta.

Nu var väl ingen skadad före dom gjorde det där! Har läst han gick imellan och blev avrättad pågrund av det. Kanske han räddade en annans liv. Knarkare som är påvärkade känner ingen smärta! I det här fallet gick en biljard pinne av. Har personligen sett en som fick örat avslaget och han slutade inte att slås.
Citera
2019-12-16, 18:39
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Absolut gör många det. Men knappast alla kriminella av denna sort.

De som gjorde den här typen av handlingar förr hade generellt extremt grova störningar. Typ Christer Pettersson eller Svartenbrandt.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Knappast när det gäller MENA. Många kriminella därifrån avstårnalla droger helt.
Ok, vi lägger till grova störningar. Uppfattat.

Mellan raderna läser jag följande:
Var det svenskar så var de med hög sannolikhet grovt störda knarkare, var de från MENA så var de sannolikt spiknyktra och fullt friska.

Jag säger grovt störda pundare oavsett ursprung.
Citera
2019-12-16, 18:44
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Vanliga svenskar må vara ärliga men svenska företagare är något helt annat, som företagare jagar man kostnader och vill ha så hög vinst som möjligt och då är det lätt att gå över gränsen.

Detta är OT men svenska företagare är vanliga svenskar?
Du måste förstå att svarta pengar, kontanter som inte registrerats, ska kunna finnas för att finansiera allt detta du beskriver + att du då ska handla råvarorna svart?
...som grossister köpt in svart (?) från en bonde som slaktar och odlar svart?

Jag påstår inte att ALLA företagare gör ALLT vitt men du verkar få få det till att "företagare" i stort bluffar?
Du måste förstå att det krävs pengar som inte gått genom någon registrering och för att köpa in varor och betala löner svart så krävs MYCKET kontanter och många som skulle hålla käft om detta - det funkar inte så längre.
Citera
2019-12-16, 18:47
Medlem
Kedoslavs avatar
De står att BO blivit ihjälslagen i dom flesta medierna, och vissa har hävdat att han blivit huggen med machete ? Vet någon vad som hände på riktigt ? Blev han huggen eller ?
Citera
2019-12-16, 18:48
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Seglivad myt det här. Självklart har det existerat. Men jag känner över 10 klubb och restaurangägare i både små och stora städer..

Ingen betalar något till kriminella nötter.

Och om så vore fallet så skulle de berätta att de betalade för beskydd till dig? I norrköping så är det ex. Illa ställt om man får tro polisen. Så att det skulle vara annorlunda ute i landet har jag svårt att tro på..
Citera
2019-12-16, 18:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är ett typisk exempel på civilkurage. Ingriper med risk för sitt eget liv för att förhindra att andra blir skadade. Man kan så klart inte kräva det av alla men det kjäll gjorde var verkligen det. Vad är civilkurage för dig?

Om du ser någon som blir våldtagen och du skriker och stojar för att avbryta är det civilkurage eller om du springer fram och fysiskt avbryter handlingen är det civilkurage eller är alla båda exempel på dumdristighet för gm kan ju ha en kniv och attackera dig

Om man ska utgå ifrån att det finns en risk för sig själv att bli skadad då finns inte civilkurage. Du kan ju bli hotad om du vittnar enbart för att du sett något på avstånd.

Civilkurage för mig är att ta personlig risk hjälpa någon annan. Som är under stor nöd. En krögare som håller på att förlora 3000kr är inte i stor nöd. Att ta den oproportionerligt stora risken för att avbryta ett rån på ett par tusen är förvirrat. Inget har framkommit att detta var ett vansinnesdåd där knivbeväpnade människor sprang runt inne på en resturang och högg folk. Då hade det varit en helt annan sak.
Citera
2019-12-16, 18:52
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blajkonto
Om det stämmer har alltså båda två då sprungit ut ur krogen avmaskerade, där bara den 3:e som stod vakt vid dörren hade sin maskering kvar. Då borde även några i området ha noterat 3 pers varav en neger och en förmodad afghan (som tagits för asiat) + en okänd, och om det nu fanns kameraövervakning på stället bör det då finnas bilder med 2 ansikten.

Kan tänka mig vilket liv det skulle bli om polisen sen släpper en video med deras ansikten typ 2 månader senare på efterlyst. Men det är för tyst från både personal och gäster rörande detta överfall, har polisen belagt alla med yppandeförbud eller vad fan försigår egentligen...

Gislaved är vad jag vet inget större samhälle, verkar inte ens ha en riktig polisstation utan bara någon service station med begränsade öppettider.
Med största sannolikhet var Ingen lokal Polis i tjänst utan fick ut larmas från någon större stad (Värnamo??) och sådant tar tid, 30 min- 1 timme kanske innan en patrull kommer.

Gällande kameror så är det frågan om det finns fler förutom på restaurangen, klockan halvsju ÄR det mörkt och ev kamera som tar ute på trottoaren från någon butik lär inte ge bra bilder.

tragisk nog lär packet nog komma undan om inte någon tjallar.

Vi har tyvärr fått det samhälle politikerna Stridshingsten och svetsaren ville ha.

Kjäll var en sann hjälte som bör hedras!
Citera
2019-12-16, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Risken är större att ingen blir fälld.
Ja tyvärr e de nog så
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ingen av dem kommer erkänna
ingen kommer bli dömd
Kanske kommer ingen ens gripas
Känns lite som att ingen ens kommer gripas. Vet man om de finns bevakningsfilm från stället? Antagligen inte för då hade den väl varit släppt nu. Men isåfall borde vittnen med hjälp av den kunna peka ut den som slår ihjäl honom..
Citera
2019-12-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det där problemet ligger. Skulle man få tag i mördarna, så kommer straffet vara löjlig låga. Polismördaren Tony Olsson kommer släppas snart och Stureplan mördarna kommer också släppas, dom har inte suttit någon livstid som dom är dömda till.

En polismördaren skall åtminstoende ha 60 års fängelse utan straffrabatt.

* mördaren, dem andra som inte högg kommer inte bli dömda till mord.

- fast för min del får dem gärna sätta alla tre för mord.
Tyvärr tillåter inte våra lagar det.
Citera
2019-12-16, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Ja tyvärr e de nog så

Känns lite som att ingen ens kommer gripas. Vet man om de finns bevakningsfilm från stället? Antagligen inte för då hade den väl varit släppt nu. Men isåfall borde vittnen med hjälp av den kunna peka ut den som slår ihjäl honom..

Jag antar det fanns bevakningsfilm, Hade underlättat om dom var omaskerade.
Nu får man titta efter indicier.
Finns inte ens några misstänkta ännu.
Citera
2019-12-16, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Detta är OT men svenska företagare är vanliga svenskar?
Du måste förstå att svarta pengar, kontanter som inte registrerats, ska kunna finnas för att finansiera allt detta du beskriver + att du då ska handla råvarorna svart?
...som grossister köpt in svart (?) från en bonde som slaktar och odlar svart?

Jag påstår inte att ALLA företagare gör ALLT vitt men du verkar få få det till att "företagare" i stort bluffar?
Du måste förstå att det krävs pengar som inte gått genom någon registrering och för att köpa in varor och betala löner svart så krävs MYCKET kontanter och många som skulle hålla käft om detta - det funkar inte så längre.

Jag håller med dig...delvis. Tjänsteföretaget kan fortfarande stoppa lappar i lomman.
Arkitekter, copyrwriters, frisörer, bilmek etc.
För företagare i restaurangbranschen går det inte, man kan inte ha gjort slut på en herrans massa pizzakartonger och nästan inget mjöl, nope nope säger skattmasen då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in