Citat:
Ursprungligen postat av
delrocha
Klart det är skillnad. 7000 personer anmäls försvunna varje år, hur ska en redan överansträngd polis lösa den uppgiften? Det blir ju en värdering fall för fall kan jag tänka mig; Emilia prostituerade sig och missbrukade droger, tror den bedömningen hamnar ganska långt ner på listan.
"Källa";
http://www.inblick.se/nyheter/2016/07/07/antalet-forsvunna-personer-okar-kraftigt
Du har helt rätt i det du skriver.
Släkt och vänner till E har varit kritiska till att polisen inte började söka efter E samma minut som deras anmälan kom in. Jag hade säkert reagerat likadant om det var någon i min familj som försvunnit, så jag klandrar dem inte.
Men som du skriver (och länkar till) så är det otroligt många människor som försvinner i Sverige varje år. Och någonstans, på något sätt, måste polisen sålla.
Det har gjorts jämförelser med fallet W - då fanns det minsann resurser! Varför är en svensk flicka värd mer än en svensk resande-flicka (finns säkert bättre ord, men huvudet funkar inte riktigt idag)?
Men det finns stora skillnader i dessa två tjejers (alltså E och W) liv och leverne.
* W var 17 år - alltså inte myndig. Hon levde som jag förstått (har inte följt det fallet så noga) ett Svenssonliv med skola, kompisar, ridning (?)
När en sådan person försvinner är det inte konstigt att polisen misstänker att ett brott kan ligga bakom.
* E var myndig, prostituerad och missbrukare. Hon åkte som jag förstått det på 'turnéer' och kunde vara borta flera dagar i sträck (enligt familjen gick det dock alltid att nå henne på mobilen).
Någon som är så trasig som jag föreställer mig att en prostituerad missbrukare är, känns mer sannolik att vara borta några dagar. Ett välbetalt jobb, jävligt bra knark, supit bort mobilen - ja anledningarna kan vara många för att en sådan person frivilligt håller sig borta/inte går att nå.
Medan när en tjej som går i skolan, bor hos sina föräldrar, gör sina läxor och verkar leva ett lugnt och stabilt liv, plötsligt försvinner så misstänks brott i ett tidigare skede.
Med facit i hand så javisst, polisen kunde ha agerat snabbare. Men man måste förstå deras situation också - om de skulle slå på stora trumman 7000 gånger om året, och behandla varje anmälan om försvunnen person som mord/människorov, så skulle de inte hinna med något annat (antagligen inte ens det).
Detta är ingen tröst, men även om polisen hade agerat den 23 (eller när gjordes anmälan?), så hade de ändå inte hittat E vid liv. Tyvärr.