2007-04-26, 17:56
Medlem
Natarajas avatar
har sedan ca 5 år tillbaks lidit av panikångest-attacker och sömnsvårigheter och har testat X antal mediciner mot, framförallt, paniken.
jag har även fått diagnosen borderline - därav mina extrema svängningar och jag har även fått mediciner som hjälper ganska bra - citalopram och lamictal mot ångesten (funkar fint) och zopiklon mot sömnstörningen (funkar om jag proppar i mig 3-4st 7,5mg)
och nu till saken... jag fick häromdagen åka in akut till psyk. jouren pga en panikattack och på plats konstaterade man att "vanliga" insomningstabletter inte var något för mej så man skrev istället ut 3 nya mediciner, zypralex, sobril och theralen. visst hjälper dom men jag kan ju inte direkt förneka att dom även får mej att yra runt seg som en dumleklubba.. kollade även upp de olika medicinerna och konstaterade att dom är riktigt starka preparat.. så min fråga är; var läkaren som skrev ut dem fullständigt galen, för jag menar 3 riktigt kraftiga benzos är väl ganska häftigt ändå...? eller är det normalt att man kombinerar såpass tunga lugnande??
Citera
2007-04-26, 20:41
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Låter som du stött på den värre sortens "benzoläkare" på akuten som passade på att sabba rejält för dig. Hoppas du fick små förpackningar och att du går tillbaka till din gamla medicinering så fort som möjligt. Ett psykbryt är ingen anledning att lägga om kurs i behandlingen på det sättet. Tycker inte jag i alla fall.
Citera
2007-04-26, 21:01
Medlem
grens avatar
Theralén behöver du inte vara orolig för direkt. Det har samma effekt som kaffe, fast tvärtom. Ingenting som är starkt m a o.

Sobril är ju inte heller någonting du behöver vara rädd för. Har du problem med ångest så kommer det göra underverk för dig. Vissa får någon form av "rus" av det, men det inträffar visst inte om man verkligen är sjuk (om jag inte missförstått det).
Citera
2007-04-26, 21:28
Medlem
Det är ju inga starka grejer som du påpekar. Cipralex antar jag att du menar (zypralex) är ju en vidareutveckling av citalopram och Theralen är ju tämligen ofarligt även om man blir seg av det. Sobrilen kan ju vara den medicin som bryter din panikångestattack och den medicin du bör ta minst av. Din zopiklondos är ju för hög och borde absolut justeras. Du bör ta kontakt med din ordinarie psykiater och diskutera dina mediciner tycker jag.
Citera
2007-04-26, 22:45
Medlem
Vet inte vad läkaren hade för plan när han ordinerade dessa 3 preparat samtidigt. Den enda benson av dessa är dock sobrilen.
Theralen är iaf känd för sin "hangover" effekt. Trött hela dagen efter mao. Tycker din tidigare dos var i högsta laget. Läkare är så otroligt rädda för att skriva ut preparat som verkligen fungerar nuförtiden. Vad du skulle må bra av tror jag är 1 mg flunitrazepam.
Citera
2007-04-26, 23:19
Medlem
Natarajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr Dre
Det är ju inga starka grejer som du påpekar. Cipralex antar jag att du menar (zypralex) är ju en vidareutveckling av citalopram och Theralen är ju tämligen ofarligt även om man blir seg av det. Sobrilen kan ju vara den medicin som bryter din panikångestattack och den medicin du bör ta minst av. Din zopiklondos är ju för hög och borde absolut justeras. Du bör ta kontakt med din ordinarie psykiater och diskutera dina mediciner tycker jag.

men är zypralex då en ett ssri-preparat eller mer lugnande, åt benzo-hållet??
Citera
2007-04-27, 10:29
Medlem
Har du fått Cipralex eller Zyprexa? Finns ingen medicin vad jag vet som heter Zypralex. Cipralex är ett SSRI precis som citalopram och Zyprexa ett neuroleptikum. Inget av dem är benzo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in